Då var det dags att göra om den lilla skrubben till tvätt stuga. Nuvarande golv är gjuten betongplatta som är kall o eländig. Min tanke är att lägga platonmatta-frigolit-golspånskiva-plastmatta(våtrum).
Skulle det funka?

mvh Öringen
 
Källare?
 
gaia skrev:
Källare?
Nä ingen källare. Huset är torpargrund men tvättstugan är ett litet tillbygge med gjuten platta...
 
Blev det renovering i badrummet? Vad gjorde du och vilka material använde du?
 
Jag sitter i ungefär samma funderingar. Dock kommer jag troligen att sätta klinkers direkt på betongen.
Frågan jag ställer i din tråd, hoppas detta är ok då det har lite med det att göra så det är inte enbart för min del.

Är det ok att bara kasta på klinkers på betonggolv om lutningen är rätt och är det då ok att göra detta utan någon sorts fuktspärr?
Det känns trist för min del att behöva sätta in en fuktspärr och fixa med det. Min tanke är billigt, snyggt och snabbt... Det är ju ändå inte så jävla noga i en tvättstuga...
Min är i källaren och det är betong i hela källaren, en golvbrunn av gammal gjutjärnsmodell.... frågan är hur man ska få det snyggt mot den(och godkänt??)
 
Hej
Godkänt får du det inte hur du än gör med tanke på brunnen. Tätskickt ska man passa sig för i källare.Om man nu vill ha det så har Kiilto och Ardex speciella tätskickt som är vatten men inte ångtäta.Läs i BKR´s regler hur man ska göra. Att få det snyggt mot brunnen är ingen konst bara att sätta en klinkersram
Fredrik
 
Så om man sätter en sådan rostfri klinkersram ovanpå den befintliga golvbrunnen...?? låter skumt men smidigt.. det går ju att göra en fuling men det känns ju sådär.
För att få det godkänt så måste man med andra ord byta golvbrunn och hela den biten.

Då är alternativet att måla golvet men det är ju skittrist att göra det....
 
Jo det är så man gör.Det är precis samma som man gör med moderna brunnar när man har klinkers som beläggning. Har för mig att alla brunnar som är äldre än 1990 ska bytas .Att byta brunnen är inte hela världen. En brunn kostar 400kr sen hyr du en bilmaskin. Du behöver inte byta gjutjärnsstammen det finns anslutningar mellan plastbrunn och gjutjärnsrör. Om jag vore i dina kläder skulle jag byta. Tänk om brunnen börjar läcka veckan efter att du är klar med jobbet å får göra om allt igen. Surt vore det.
När man monterar den nya brunnen passar man på att fixa till fallet på en gång så slipper du det trasslet med flytspackel och annat. Vi har precis gjort operationen och det blev bra.
Fredrik
 
Fallet är ju som tur är skitbra! Så det slipper jag och det är jag inte ledsen för....
Jag är skeptisk till att byta brunn då jag gärna ville hålla detta så enkelt jag kunde men det verkar ju minst sagt vettigt att göra det!
Då råkar inte ha några bilder på hur du gjorde det som jag kan få titta på för att få mig en uppfattning om hur man ska gå tillväga?
 
Jo då det finns hemma.PM:a din mailadress så kan jag skicka ikväll.
Fredrik
 
http://www.byggahus.se/forum/tvaettstuga/160821-tvaettstugerenovering.html

Här kan du se hur jag gjorde. Att byta golvbrunn är kanonenkelt bara man har rätt verktyg. Jag hyrde en kraftig 80 Joules bilmaskin hos Hornbach och sen var det kanonenkelt. Bara frilägga golvbrunnen och som i mitt fall kapa plaströren och sen upp med skiten. Tog mindre än en förmiddag att bila fram brunnen samt bila nya rännor för avloppsrör.

J P-A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.