Hej.

Har öppnat upp till vinden på vårt 1,5 plans hus.
Just nu är det isolerat med 120mm mineralull + 45 eller 75mm glas ull med papper på ena sidan. Antar att det är för vind(luft) mm

Tänkte lägga upp lite mer isolering, gör det något att det som ligger där har papper överst?

Måste det bort?

Eller är det bara att lägga på mer över?

MVH
 
Försök att få bort pappen eller lyft på de pappbeklädda skivorna, fyll på med ny isolering och lägg tillbaka de pappbeklädda skivorna. Det kan funka utan att flytta på dem, men det finns risk för mögel och dålig lukt om du bygger in dem.

Det kommer klia något jävulskt....

Lycka till!
 
Då är det alltså bäst att rulla bort de översta skiktet.

Lägger man pappers klädd isolering överst nuförtiden?

Kliandet är ett nöje ;-)
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
*Bump*

Någon som vet om papperet kan ställa till med nåt?
Det går alltså inte att ta bort utan att rulla bort all isolering.

MVH
 
Ja.. pappret kan mögla om du lägger ett nytt isolerande skikt ovanpå (precis som kimpo skriver).
Störst risk ifall du har ett äldre hus som saknar ångspärr/plast i vindsbjälklaget och mekanisk ventilation i bostaden.
 
Tackar för svar.

Huset är byggt 1962 och ska kompletterar med plast där det ännu ej finns.

Huset har även mekanisk ventilation (till och frånluft) och inga fuktproblem idag. Har aldrig dimma på fönster och liknanade.

MVH
 
Jag håller inte riktigt med föregående "talare". Papper är ett cellulosa produkt som andas. Man tom isolerar med det. Enligt min åsikt är det bara att isolera till och lägga plastfolie på insidan. Man kommer att spärra den fuktiga luften från att vandra in i den isolerade dellen.
Det går att hitta en hel del om just detta här på forumet.

Lycka till.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Kamilenski

Det var det jag också trodde.

Har lite tid på mig att forska då det blir lite jobb att förlänga luftspalter mm.

MVH
 
Är det helt säkert att isoleringen med papper på ena sidan måste bort?

MVH
 
Mikael_L
Mja, jag skulle inte personligen tagit bort någon isolering bara för att det är pappersbelagd ...
Men jag är ju ingen expert på något vis heller. :)

Men så här tänker jag, ifall man får några mögelproblem på pappen så lär man ha desto värre mögelproblem på råsponten och virket i vinden, för där är det ju ännu kallare och därmed ännu högre rH.

Och vid all extraisolering av vindar är det ju jätteviktigt att regelbundet kolla mögelsituationen i flera år efteråt, då man radikalt förändrar klimatet på kallvinden.


Det är bra om du sätter något vindskydd över tilläggsisoleringen, antingen använder pappersbelagd igen eller sätter någon papp eller diffusionsöppen duk över isoleringen, annars kanske den goa värmen blåser bort.
 
Tack för svar.

Låter nog isoleringen ligga kvar och rullar ut ny över.

MVH
 
Min vän ska isolera över våning. Han har massvis med 95 isol med papper. Det tänker han köra 3x med utan att bry sig om pappret! Det rådet fick han av en byggare.
 
Då får det bli så. Vill inte rota i onödan.
 
Nu är luftspalterna fixade. Jobbigt var det...

Nu är det dags att bestämma hur mkt isolering som ska upp. Funderar på att rulla ut 170mm.

Allt ser bra ut där uppe nu.

MVH
 
Mikael_L
Glöm bara inte att då och då kolla hur vinden mår efteråt, under minst tre år.
Det kan alltid vara vanskligt att kyla ner en kallvind som tidigare har fungerat fint.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.