Vi ska eventuellt köpa grannens hus för en spottstyver eftersom det är lite att göra på det.

Det är en gammal skånelänga (läs 1800-tal) med jord direkt under trägolvet, inga konstigheter. Förutom att grannen säger att trägolvet börjar ruttna och det verkar som att jorden kryper längre och längre upp. Hursom lär ju vi bryta upp golvet, gräva ur jord, i med makadam, cellplast, osv och gjuta in vattenburen golvvärme. Allt enligt konstens alla regler. Nu till frågan: Är det någon som har erfarenhet av detta och hur mycket det kostar ungefär att få detta gjort av en hantverkare? Huset är cirka 65 kvm i bottenplan enligt taxeringsinfon.
 
Jag har gjort ett liknande jobb åt en kund.
Ung lika många m2, inte skånelänga, utan källare.
Då tog det ca 150 mantimmar + materialet.
Har för mig att betongen kostade ca 15 000, flyttillsats, fiberarmering och pumpning.
 
P
Har gjort precis detta... 160m2
Kolla vår blogg.... Titta på januari 2009 och framåt. Plattan gjöts i maj 2009. Uppbyggnad inomhus under andra halvan 2009. Vi gjorde mycket själva så något pris kan vi dock inte säga men har för mig att betongen med pumpbil (20kbm) kostade ca 1500kubiken (inkl moms). Själv gjutningen med all personal och allt runt omkring var just den del som kostade oss mest. Men som sagt utgrävning och isolering, golvvärmedragning gjorde vi själva. Men det tog "lite" tid och kraft......
 
Okej, spännande spännande..

Vi fick ett pris på det huset vi bor i nu för ett par år sedan (100 kvm). Då var det ett svart pris om cirka 100 000 kr, inkl lägga klinker! Jag vet inte om det är bra eller dåligt men tyvärr brann den snickaren inne för något år sedan..
 
Hej,
Kanske lite sent på och ni redan har hunnit gjuta, men jag undrar varför ni vill gjuta i ett gammalt hus? Jag håller med om att komforten är oslagbar, men sett till husets övriga konstuktionmed krypgrund/torpargrund i ett äldre hus kanske det inte är den bästa lösningen. Det är ju många som diskuterat detta men det är värt att reflektera över iaf.
Vi valde att inte gjuta pga 1) behålla grundkonstruktionen (men vi grävde ur grunden något och lade ned extra isolering 2) budget spelar naturligtvis in och det kostade en bråkdel jämfört med att gjuta och räkna även med värmesystem som skall till med luft/vatten pump /jordvärme/bergvärme för att hålla någorlunda ekonomi på golvvärmen på 30års sikt.

Trots golvvärmen behöver man ju också lösa kallraset på något sett med vanliga element och även värmespillet horizontellt/i sidled i grunden är problem. Ur komfortperspektiv är golvvärme outstanding men jag tvekar stark till det sett till konstruktion och budget vid renoveringar av äldre hus då den totala kostnaden springer iväg upp mot 500k (inkl. anläggning) och har inte samma bärighet ekonomiskt iom lägre effektivitet jmf. med nybyggnation.
 
Hallå
Kanske också lite sent på det men jag gjorde detta på samma yta för snart tre år sen. Du kan klicka på mitt namn och hitta en länk till "fylla igen krypgrund".
 
P TheStills skrev:
Har gjort precis detta... 160m2
Kolla vår blogg.... Titta på januari 2009 och framåt. Plattan gjöts i maj 2009. Uppbyggnad inomhus under andra halvan 2009. Vi gjorde mycket själva så något pris kan vi dock inte säga men har för mig att betongen med pumpbil (20kbm) kostade ca 1500kubiken (inkl moms). Själv gjutningen med all personal och allt runt omkring var just den del som kostade oss mest. Men som sagt utgrävning och isolering, golvvärmedragning gjorde vi själva. Men det tog "lite" tid och kraft......
Hej jag är nyfiken hur ni gjort, vad heter eran blogg?
 
P
Sorry .. Stängd sedan länge.....
Säg vad du skulle vilja veta
 
P TheStills skrev:
Sorry .. Stängd sedan länge.....
Säg vad du skulle vilja veta
Va en hel del frågor så jag skicka ett pm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.