Status
Inte öppen för fler kommentarer.
TrollMann skrev:
Mitt resonemang bygger inte på att bygga en exakt kopia av grannens kök, utan ett billigt likvärdigt sådant. Vi båda är överens om att det inte går på 7000 kr hoppas jag. När jag ritar det i Ikea home planner landar det på ca 20 000 kr inkl de vitvaror man ser, sen tillkommer kakel golv och det borde ligga på ~10.000 kr inkl allt ifall man inte väljer laminat utan ett klick ek golv. Då blir ju en trovärdig budget att ha i huvudet 30-40 kkr för köket. Det ligger då i linje med TS 40000 kr för ett Ikea kök.

Paul, eftersom du skrev:
Jag monterar nog upp mellan 50-75 kök per år varav drygt hälften handlar om totalrenoveringar med allting...

Du nämner här totalrenoveringar med allting, och inte att du leder arbetet samt bygger stommar. För mig är allting allt, och inget annat. Jag har haft snickare som gör allting och där med tycker jag inte att det är konstigt i sig men de gör inte 50-75 kök då. Att byggleda och sen göra vissa moment till 50-75 kök ser jag inte heller som konstigt, men då pratar vi ju inte längre om allting för hälften av dessa.
Precis exakt så jag också gjorde och det landade då på 7000:- med billigaste alternativet som ser likvärdigt ut med det på bilden... har du fortfarande inte fattat detta ?
Vi är knappast överens eftersom min uppställning visar att det landar på ca: 7000:- för det jag tog med och det var detta TS var intresserad av att veta.
Fortfarande så hade han ju redan det andra som tillkommer med i sin beräkning och jag upplyste också klart och tydligt att det tillkommer en hel del kringkostnader!!

Det är ju totalt meningslöst som du gör att räkna med en typ av vitvaror när du inte vet vad TS vill ha ändå...
Du vet inte vilken prisklass på kakel/klinker han vill ha heller...


Jag betvivlar att du hittar en snickare som är behörig till att t.ex dra och koppla in el... :rolleyes:

När jag tar på mig arbete med köksrenoveringar så ser jag till att allting görs av de som är bra på sitt område...
En riktig rörläggare ordnar vatten/avlopp...
En riktig elektriker ordnar elen...
En riktig målare ordnar måleriarbetena...
m.m m.m

VAD är det du inte fattar !!? :rolleyes:

I mån av tid lägger jag även golv och plattsätter men detta kan de flesta snickare hantera.
 
När jag tar på mig köksmontage så ingår det oftast...

Utrivning av gammal kök & ev. golv inkl. bortforsling
Reparation av underlag/ev. kortlingar
I vissa fall golvläggning
Montage av stommar
Luckor
Lådor
Socklar
Takanslutningar
Ev. krönlister/dekorlister
Passbitar
Spotskivor inkl. spottar
Frisidor
I viss fall bänkskivor men ofta granit vilket leverantören av dessa ombesörjer själva
Vitvaror
Handtag
Övriga detaljer
Kakelsättning

Målningaarbeten, elarbeten, vvs-arbeten, ventilationsarbeten m.m utförs som sagt av sakkunniga !

Det handlar alltså inte bara om att montera upp skåpen som du verkar tro ditt troll... ;)

För att det är andra hantverkare inblandade som gör sina moment så innebär inte det att detta sköter sig själv utan att jag engagerar mig till 100% för att alla ska komma in i rätt lägen så det blir klart snabbt.
 
TrollMann skrev:
När jag ritar det i Ikea home planner landar det på ca 20 000 kr inkl de vitvaror man ser
Trollmannen, det skulle vara intressant om du kunde ta fram en uppställning på vilka delar som ingår när du ritar köket i home planner. På så sätt skulle vi som med skräck och bävan följt den här diskussionen få reda på vad som ligger bakom skillnaden mellan de siffror som du och Staffanstorp har presenterat.

(Det är väl inte så att skillnaden endast har att göra med att du tar med vitvarorna och Staffan bara räknar med stommarna?)
 
lurk12345 skrev:
Trollmannen, det skulle vara intressant om du kunde ta fram en uppställning på vilka delar som ingår när du ritar köket i home planner. På så sätt skulle vi som med skräck och bävan följt den här diskussionen få reda på vad som ligger bakom skillnaden mellan de siffror som du och Staffanstorp har presenterat.

(Det är väl inte så att skillnaden endast har att göra med att du tar med vitvarorna och Staffan bara räknar med stommarna?)
Skillnaden är nog att jag valt stommar som gör att du kan använda köket som ett modernt kök, dvs stomme för sopsortering ( liknande den på bilden) stomme med utdrag där man har kastruller (liknande de som är på bild) Detta kommer då över 7000kr. Vitvaror blir hällen 2000 kr samt 3500 för ugnen. Kommer inte ihåg vad fläkten gick på men det var runt 1400 kr. Jag har då inte valt fristående spis som på bilden. Billigaste hällspis på tretti går på 5000 kr vilket är i linje med ugn och häll i pris, skiljer 500 kr. Jag har dock inte tagit med väggskåpet vilket lägger på enligt Pauls kalkyl drygt 1000 kr inkl handtag och lucka.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
VAD är det du inte fattar !!? :rolleyes:

I mån av tid lägger jag även golv och plattsätter men detta kan de flesta snickare hantera.
Har du hakat upp dig lite nu, jag fattar att du kan hitta stommar och luckor för 7 papp, men det ger dig fortfarande inte ett kök. Titta upp lite broder:D och du bör som andra kunna se helheten med kakel(välj liknande), vitvaror och golv. Nu kanske du trillar tillbaka till matchen d^_^b.
 
TrollMann skrev:
Skillnaden är nog att jag valt stommar som gör att du kan använda köket som ett modernt kök, dvs stomme för sopsortering ( liknande den på bilden) stomme med utdrag där man har kastruller (liknande de som är på bild) Detta kommer då över 7000kr. Vitvaror blir hällen 2000 kr samt 3500 för ugnen. Kommer inte ihåg vad fläkten gick på men det var runt 1400 kr. Jag har då inte valt fristående spis som på bilden. Billigaste hällspis på tretti går på 5000 kr vilket är i linje med ugn och häll i pris, skiljer 500 kr. Jag har dock inte tagit med väggskåpet vilket lägger på enligt Pauls kalkyl drygt 1000 kr inkl handtag och lucka.
Går det inte att få fram en lista av vilka delar som ingår?

Nå, det du tar upp ovan förklarar ungefär hälften av av differensen mellan din beräkning och Staffans. (Det är väl inte så konstigt om priset blir högre om man räknar med vitvarorna.) Kan utdragslådor och sopsortering verkligen förklara resten av skillnaden? Och förresten, kikar man på trådskaparens bild verkar det vara vanliga skåp och lådor där.
 
Problem med dig Trollet är att du inte ens kommit ut på planen ännu...
Du är ju kvar i omklädningsrummet fortfarande eftersom inte hissen går ända upp för dig...

Du har ju fortfarande inte fattat att det är totalt meningslöst att räkna in övriga saker då det kan skilja så oerhört mycket i pris och det är inte heller detta TS ville åt i tråden vilket tydligen inte går hem hos dig !!

Vaddå stomme för sopsortering liknande den på bilden... LÄGG NER !!!
Varenda svensk ser ju att det INTE är ett utdragsskåp på bilden.

Vaddå stommar för kastrullutdrag liknande de på bilden... LÄGG NER !!!
Varenda svensk ser ju att det INTE är utdragsskåp på bilden.

Du har ju inte ett enda rätt mer än att kostnaden blir mer än 7000:- OM man räknar med kakel, golv, vitvaror vilket jag också hela tiden hävdat att det tillkommer på min uträkning !

Dessutom skrev TS :

onetrickpony skrev:
Sånt har jag räknat med. Även spis och fläkt.
Nu är det dags att du lägger ner med trollerierna tycker jag !
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Problem med dig Trollet är att du inte ens kommit ut på planen ännu...
Du är ju kvar i omklädningsrummet fortfarande eftersom inte hissen går ända upp för dig...
vad löjlig du är pål-staffans.

Paul-Staffanstorp skrev:
Du har ju fortfarande inte fattat att det är totalt meningslöst att räkna in övriga saker då det kan skilja så oerhört mycket i pris och det är inte heller detta TS ville åt i tråden vilket tydligen inte går hem hos dig !!
Öhh jo TS ville veta pris på vitvaror stommar kakel och allt, om du läser första inlägget i tråden.

Paul-Staffanstorp skrev:
Vaddå stomme för sopsortering liknande den på bilden... LÄGG NER !!!
Varenda svensk ser ju att det INTE är ett utdragsskåp på bilden.
Nej, diskbänkskåpet ser inte ut att vara ett utdragsskåp.

Paul-Staffanstorp skrev:
Vaddå stommar för kastrullutdrag liknande de på bilden... LÄGG NER !!!
Varenda svensk ser ju att det INTE är utdragsskåp på bilden.
Men du kan INTE se att det inte är två skåp som är något liknande det här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S79852643
Och då blir det dyrare än din uträkning.

Paul-Staffanstorp skrev:
Nu är det dags att du lägger ner med trollerierna tycker jag !
Du kan ju också lägga ner va?
 
P.H skrev:
vad löjlig du är pål-staffans.
Men du kan INTE se att det inte är två skåp som är något liknande det här: [länk]
Och då blir det dyrare än din uträkning.
Det är skåpet som jag räknade på. TS vill väl ha ett kök som går att använda och inte ett 50 tals kök antog jag... :)
 
Jag förstår att det är svårt att svara på men jag har fått många givande svar och något att tänka på. Nu är det inte bestämt att jag sa byta alla skåpen. Troligtvis kommer jag ha kvar dem för att spara tid och pengar. Men när jag väl börjar göra om köket kommer jag foto och lägga upp bilder under arbetets gång och samtidigt redovisa vad allting har kostat.d^_^b
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Problem med dig Trollet är att du inte ens kommit ut på planen ännu...
Du är ju kvar i omklädningsrummet fortfarande eftersom inte hissen går ända upp för dig...
Tycker inte denna typ av kommentar har i ett byggforum att göra, mer i sandlådan.

Lägger du till hyllplan till din uträkning samt att det är en 80 stomme under diskbänken så behöver du dessutom en skiva till eftersom 246 inte räcker till. då e du ju uppe i närmare 8000 kr. 80 stommen är dessutom dyrare än 60 stommen... Och oj man måste ju måttpassa in skivan, vips så har du kap, fräs och uttagskostnader.

TS skriver ju uttryckligen att kostnad för vitvaror, kakel vill han veta, samt att han inte skall ha Ikea golv.
 
onetrickpony skrev:
Jag förstår att det är svårt att svara på men jag har fått många givande svar och något att tänka på. Nu är det inte bestämt att jag sa byta alla skåpen. Troligtvis kommer jag ha kvar dem för att spara tid och pengar. Men när jag väl börjar göra om köket kommer jag foto och lägga upp bilder under arbetets gång och samtidigt redovisa vad allting har kostat.d^_^b
Härligt d^_^b Trevligt att vi inte skrämt bort dig med att förstöra din tråd!
 
falegname
P.H skrev:
vad löjlig du är pål-staffans.

Och trollman är naturligtvis saklig med sitt:

Nu kanske du trillar tillbaka till matchen d^_^b.



Öhh jo TS ville veta pris på vitvaror stommar kakel och allt, om du läser första inlägget i tråden.

Öhh jo TS har ju i inlägg # 12 beskrivit att han är medveten om merkostnader som vitvaror, bänkskiva och fläkt utöver Pauls vänliga kostnadsförsslag


Nej, diskbänkskåpet ser inte ut att vara ett utdragsskåp.

Korrekt



Men du kan INTE se att det inte är två skåp som är något liknande det här: [länk]
Och då blir det dyrare än din uträkning.

Snälla du, kan du berätta vilket skåp det skulle vara med
den beslagsmonteringen som är på bilden?




Du kan ju också lägga ner va?
Jag tycker Paul har helt rätt och du bör nog välja dina fiender.
 
P.H skrev:
Vad löjlig du är pål-staffans.

Öhh jo TS ville veta pris på vitvaror stommar kakel och allt, om du läser första inlägget i tråden.

Nej, diskbänkskåpet ser inte ut att vara ett utdragsskåp.

Men du kan INTE se att det inte är två skåp som är något liknande det här: [länk]
Och då blir det dyrare än din uträkning.

Du kan ju också lägga ner va?
Löjlig... ja men varför kallar då du mig för pål-staffans...
Kasta inte sten i glashus för det gör ont... ;)

Nej, jag tror Trollet har en kompis som tydligen inte heller hänger med riktigt... ;)

Känns som det är överflödigt att jag svarar då mina svar hade blivit likvärdiga med falegname som är på helt rätt spår med sitt inlägg... ;) d^_^b

TrollMann skrev:
Det är skåpet som jag räknade på. TS vill väl ha ett kök som går att använda och inte ett 50 tals kök antog jag... :)
Han ville ha ett kök likvärdigt det på bilden och inte ett kök du antar att han vill ha ;)
Skåpen på bilden har dessutom handtagen placerade som att det är en lucka och inget utdrag.
Men jag har ju också flertalet ggr försökt få dig att förstå att det är helt omöjligt utifrån en bild att få fram exakt vad det är för saker och således är det också helt omöjligt att komma med ett exakt pris på vad det skulle kosta att införskaffa exakt de sakerna som finns på bilden...

TrollMann skrev:
Tycker inte denna typ av kommentar har i ett byggforum att göra, mer i sandlådan.

Lägger du till hyllplan till din uträkning samt att det är en 80 stomme under diskbänken så behöver du dessutom en skiva till eftersom 246 inte räcker till. då e du ju uppe i närmare 8000 kr. 80 stommen är dessutom dyrare än 60 stommen... Och oj man måste ju måttpassa in skivan, vips så har du kap, fräs och uttagskostnader.

TS skriver ju uttryckligen att kostnad för vitvaror, kakel vill han veta, samt att han inte skall ha Ikea golv.
Undrar vem som började med sandlådetjafs och förstörde tråden efter att jag gett TS en komplett beskrivning på hur billigt han kunde komma undan...
Men jag har även påpekat alla kringkostnader som tillkommer beroende på val !
Du har ju inte hållt dig till att vara saklig överhuvudtaget utan kör med mycket antagande och egna idéer...

Oj oj oj då...

80-skåpet är 15:- dyrare än 60-skåpet.
Luckorna är 15:- dyrare x2 vilket ger 30:-
2st hyllplan kostar 110:-
Så tar vi en bänkskiva till för 395:-

Totalt en merkostnad på 550:- och totalt 7477:- blir det i så fall...
Hoppas inte dessa 477:- spräcker budgeten... :rolleyes:

Förstår inte heller varför vi helt plötsligt ska räkna med arbetskostnader också eftersom TS klart och tydligt skriver att han gör arbetet själv, men det är kanske för att du ska försöka komma upp i högre totalsumma...
Vet inte var problemet ligger i att kapa till två bänkskivor på längden...
Vet inte varför du blandar in extrakostnader alls...

Kan du än en gång försöka läsa vad TS skrev sedan... !!?

Citerar än en gång om det hjälper dig...

Jag började med väldigt tydlig info till TS som du tydligen missat...

Paul-Staffanstorp skrev:
Helt ok....
Men sen ska du ju veta att det ändå oftast springer iväg i pengar....
Ändringar av el och vvs...
Kakel och kakelsättningen...
Bänkskivor kan bli en dyr historia...
M.m m.m m.m
...och på detta svarade han klart och tydligt följande...

onetrickpony skrev:
Sånt har jag räknat med. Även spis och fläkt.
Såååå.... vart vill du egentligen komma nu när du totalt förstört tråden med att bara hacka på den klara och tydliga informationen jag försökte delge TS efter hans önskemål... :x
 
Kul tråd!
:p

Måste nog säga att i denna David mot Goliat kamp vann Goliat på knocklout.

Så tills Trollmannen o Paul möts nästa gång så leder Skåne med med säkra 1-0 mot Fjollträsk.
;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.