Så här är det, vi har precis flyttat in i ett sextiotalsradhus.
När vi flyttade in satt det i köket en rund diskho, (Lagan från ikea, med tillhörande avloppsrör från samma ställe). Vi satte in en dubbelho (också från Ikea) med tillhörande avloppsrör.
Och helt plötsligt börjar det klucka från hoarna. Häller man på vatten så rinner det undan med helt ok hastighet men när vattnet runnit ut ut hon så börjar det klucka och håller på i kanske 30 sek.
Har prövat med rensband, körde ner nästan 7 meter och rörde runt ordentligt både på vägen ner och upp, har prövat varmvatten och diskmedeltricket. Inget av dem hjälpte, det verkar inte vara ngt rör i avloppspaketet som täcker.
Hur kan det vara så att det funkar med ena diskhon för att helt plötsligt börja låta när jag satt i två hoar.
 
Thomas59
Hmm, börjar undra om det har att göra med IKEA's vattenlås. Installerade själv en dubbel handfatslösning från IKEA i gästbadrummet och nu har jag ett kluckande i detta avlopp då jag duschar eller spolar i det närliggande köket. Innan installationen hade jag inga problem.

Ska se om det går att testa med ett annat vattenlås.
 
Frågan är om det är just dubbelvarianten från ikea som kluckar. Vi hade inga problem med den enkla som satt där innan
 
Thomas59
DanneÅgren skrev:
Frågan är om det är just dubbelvarianten från ikea som kluckar. Vi hade inga problem med den enkla som satt där innan
Ja, jag börjar misstänka att det är vattenlåset/avloppslösningen på IKEA's dubbelhand som orsakar problemen - men det är ju bara en gissning. Hade inga problem innan med enkelt handfat (dock ej IKEA).

Ska ta mig an detta vid tillfälle. Tänkte testa med något annat vattenlås och se om det blir någon skillnad.
 
Jag har samma problem nu drygt 10 år efter trådstarten. IKEAs dubbelho för kök denna gång. Vattenlåset är helt rent och det rinner hur bra som helst. Använder jag den vänstra hon kluckar det aldrig. Men använder jag den högra (som dessutom diskmaskin är kopplad på) så kluckar det en stund efter att det runnit ner.

Precis monterat isär det men det är inget skräp i.

Någon som har en idé?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.