Jag bygger ett kök i min lägenhet från 40-talet. Hade en elektriker hos mig i förra veckan som drog kablar utanpå väggen från proppskåpet. Jag fick fakturan idag och jag tycker priser är helt otroligt.

Han har dragit kabel till diskmaskin, kyl, spis, ugn och fläkt och ett vägguttag precis vid diskmaskinen. Borrat igenom en vägg. Proppskåpet ligger ca 4-5 meter från köksanslutningarna.

Han har debiterat 11 timmar när jag vet att han var där 8 (han ringde och sa att han var klar och undrade var han skulle lägga nycklarna.

Han har debiterat framkörningsavgift 11st à 295kr = 3245kr ex moms. (!!!!!!!!!! :x)

Materialet gick på ca 2500kr ex moms.

Totalt gick fakturan inkl moms på 12820kr.

Jag tycker det är helt otroligt dyrt. Är det verkligen ok?
 
Framkörningsavgift, 11 st. verkar ju lite konstigt. Om han var hos dig i 8 så kanske inte 11 är så konstigt, , kika på jobbet, köpa material, skriva fakturor m.m.
 
Att debitera det som framkörningsavgifter verkar konstigt och det låter snarare som "timmar" och då du säger att han varit hos dig i 8tim så är det ganska normalt med 3tim för att titta på jobbet, köpa material, körningar m.m som pickels skrev också...

Tycker du ska vara glad som hittat en elektriker som bara debiterar 295:- /tim vilket är riktigt billigt.

Dock får jag inte ihop din matematik då...
11x295:- = 3245:- + material på 2500:- = 5745:- x 1,25 = 7181:-

Du skriver totalt 12820:-, men vad är då de 5639:- som felar ???
 
Paul: Du har väl inte med arbetskostnaden i din uträkning?

TS: Ring han och fråga, han kanske hade bråttom då han fakturerade och råkade trycka på 1an två gånger.. ska alltså vara 1st framkörningsavgift.

Vissa hantverkade tar betalt för servicebil / timme. Men då borde det istället heta tex "Avgift servicebil" och borde då definitivt inte ligga på 295kr/tim. Om han inte har en väldigt speciell servicebil.
 
det var ex moms det också... :D
 
Arbetskostnaden är 425kr/h ex moms.

Ringer honom imorgon. Är materialkostnaden rimlig tycker ni?
 
Jag tolkade det som att "framkörningsavgiften" betydde arbetskostnaden men nu löste nog Rrrrr gåtan...

Högst troligt att det blivit 11 istället för 1 framkörningsavgift och då borde det istället sett ut så här...:

1st framkörning på 295:- + material på 2500:- + arbete på ca: 4500:- x 1,25 = 9119:-

De ca: 4500:- exkl. moms motsvarar ca: 10,5 timmar vilket är rimligt och det tar ut summan på 5639:- inkl. moms i min förra uträkning...

Troligtvis uttag till det han dragit fram till och då är det nog rimligt, men jag tror Rrrrr även har ett bättre svar där som sakkunnig... ;)
 
B
tid börjar när åker från kontoret. ej när dom är på plats. du betalar för resor till och från plats även när dom hämtat material.
Kan även va så att han debiterat material som timmar.
 
Säg åt honom att du vill ha en ny fakrura med det gamla fakruradatumet på där det står specat vad saker och ting kostar tex servicebil ska stå specat som servicebil osv. jag driver själv en lite mindre firma dock inte inom bygg och där gör jag också ibland lite slarvfel och när kunderna påminner mig om att de vill ha det specat upplever jag det bara positivt.
 
Freddan_ skrev:
Säg åt honom att du vill ha en ny fakrura med det gamla fakruradatumet på där det står specat vad saker och ting kostar tex servicebil ska stå specat som servicebil osv. jag driver själv en lite mindre firma dock inte inom bygg och där gör jag också ibland lite slarvfel och när kunderna påminner mig om att de vill ha det specat upplever jag det bara positivt.
Varför inte speca det från början så det blir seriöst och både du själv samt kunden har full koll på vad det kostade?
 
Suhagg skrev:
Varför inte speca det från början så det blir seriöst och både du själv samt kunden har full koll på vad det kostade?
Därför att ibland när man sitter och fakturerar (oftast kvällar/helger) så är det inte alltid man tänker på hur viktigt det är för kunden att exakt veta vad man tar betalt för bara slutsumman är den man kommit överens om, det är därför som det känns positivt när kunden frågar efter en specad faktura.
 
Freddan_ skrev:
Därför att ibland när man sitter och fakturerar (oftast kvällar/helger) så är det inte alltid man tänker på hur viktigt det är för kunden att exakt veta vad man tar betalt för bara slutsumman är den man kommit överens om, det är därför som det känns positivt när kunden frågar efter en specad faktura.
Det går ju säkert bra för det mesta men.

Det kanske hänger på hur man är som person.
Personligen så skulle jag inte betala något som inte var noga specat precis på samma sätt som jag inte skulle skicka en faktura till någon som kan misstolkas.

Gör du det klart och tydligt från början så slipper du säkert en del missförstånd samt frågor kring vad är vad.
 
Tycker även det handlar lite om hur offerten utformats.

Har den utformats med fast pris och t.ex delarna...

ARBETE
MATERIAL
KÖRERSÄTTNINGAR

...med olika delsummor och en totalsumma.

DÅ räcker det att fakturan ser likadan ut och timmar, material & antal mil eller liknande ska inte behöva specificeras.

Är offerten med löpande debitering ska det specificeras i minsta detalj.
 
Hej!

Materialet låter väldigt dyrt, 2500 kr exkl moms. Be att han specar exakt vad som ingår där, för att undvika missförstånd. vanlig kulo kostar ca 12 kr/meter om du och jag köper det i handeln, ett vägguttag mellan 30 och 120 (malmbergs/eljo) , smabbkopplingar några kronor st. När elektrikern själv står för materialet brukar kostnaderna skena iväg, det har jag hört från bekanta.

Under sommaren gjorde jag ett jobb åt en bekant, drog ny el i ett uterum. belysning armatur, uttag, kopplingsdosor, 30 meter EKK (3g, 4g), timers, klammers, gick på nästan exakt 1000 kr inkl moms. Materialet köpte vi på Claes Olsson. Det gick utan problem att montera.

men visst, jag ahr sett elektriker debitera 10 kr/metern för vanlig FK...

/Steve
 
steve5432 skrev:
Hej!

När elektrikern själv står för materialet brukar kostnaderna skena iväg, det har jag hört från bekanta.

...Materialet köpte vi på Claes Olsson. Det gick utan problem att montera.

Jag kan säga så här:

Material som elektrikern (förmodligen) använder är av mycket högre kvalitet än något skit från Clas Olsson. Plast, gummi, osv finns i olika kvaliteter. Kopplingsdosor likaså. Vilken kvalitet Clas Olsson saluför kan du säkert lista ut själv?

Visst kan man "snåla in" lite genom att köpa vissa grejer på Clas Olsson, men du kan inte jämföra priser utan att samtidigt väga in kvalitetsskillnaden. Köper man på Clas Olsson bör man samtidigt vara införstådd med att den förväntade livslängden på produkterna inte är lika hög.

För plastdetaljer kan detta yttra sig i sprickor, gulnad (vit plast), osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.