Hej, håller på att bygga i en kommande lagerbyggnad och har fått problem med att välja rätt grejer:D.

Ni får en ritning på byggnaden så det blir lite enklare.
själva byggnaden är 18 meter lång och kommer ha 3 st 6 meters öppningar.
taket är bara frigående plåt som är skruvat i var ände.
bakväggen är reglad med 120 cc.
det kommer vara skjutportar för var öppningarna.

men min fråga är vad jag behöver för ip klassning.;)
jag undrar vilken ip klass jag behöver i områderna A. B. och C
samt var inne i lokalen det vore bäst att sätta en kommande armatur.
jag har tänkt mig i det högra hörnet inne. vinklat lite åt vänstar så det lyser i hela rummet.
Kom gärna med förslag till detta också.

Tack för varje svar.:p
MVH Jonas Hedlund
 
  • byggahus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förslag på kapslingsklasser.

På A och C minst IPX3 för att vara säker
B är mer osäkert beroende på vad du ska använda lagerbyggnaden till. Blir utrymmet torrt och rent/dammigt eller fuktigt ?
 
I praktiken finns nog bara alternativet IP44, även för område B då det ligger under ett naket plåttak (kondens kommer att droppa ned).
Belysningens placering går inte att avgöra. Ett hörn innebär ju att det blir skuggor om man kör in en maskin t.ex. Mitt i taket brukar nog fungera bäst.
 
byggnaden är inte isolerad. bara plåt till väggar och tak. betong till golv. men sen ska det bara vara virke cement och dyligt inne där. så helst så torrt som möjligt. damm kommer förmodligen uppstå :p
tack för ditt svar.
 
Jag skulle köra EKLK, rosfria klammer och IP44 över hela linjen.
 
Håller med föregående inlägg.
Om du inte har några krav på att installationen ska se snygg ut så går det snabbare att klammra rör att dra EKLKn i. Lämna några cm mellan rörmynning och utanpåliggande apparat/dosa. Ger dessutom lite extra skydd mot eventuella gnagare.
 
det är ett vitt ludd på plåtens undersida som skyddar mot kondens! utifall någon skulle undra:p men jag kör nog med ip 44 som minst iallafall :) tack så mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.