Hej!
Ny användare, ny ägare till hus (byggt -70) och eftersom jag inte riktigt hittat den information jag söker så blir det dags för första frågan...

I källaren till huset finns ett rum förberett för bastu, med brunn i betonggolv och väggar av lättbetongblock. Ingen av väggarna är en yttervägg. Taket är idag trä (upp mot bjälklaget) .

Min tanke är att låta golvet vara som det är och ha "golv" liknande lavarna, men några centimeter ovanför betonggolvet, så fukten kan vädras ur mellan de gånger man använder bastun, och att överflödigt vatten kan rinna direkt igenom ner på betonggolvet och i den befintliga brunnen. Ventiler hamnar under elaggregatet(in) och i överkant(ut) mot intilliggande dusch.

Mina funderingar:
1. Hittade följande artikel http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=15940 men här nämns inget om någon fuktspärr/plast el. liknande. Behövs det inte eller väljer man någon speciell typ av skiva som klarar den fukt som ju trots allt uppstår?
-Vill gärna kunna ösa vatten över mig i bastun, utan att reglarna och taket börjar ruttna efter ett tag.

2. Fungerar det att lämna betonggolvet som det är så länge inga träreglar står direkt mot golvet? Är det något speciellt som jag behöver tänka på här?


Hoppas att jag inte kommer med en fråga som alla tröttnat på för länge sen... :blushing:
 
Hej JohnDu!

Ska snart själv börja ett bastubygge i källaren. Jag ska bygga ett "rum i rummet" ungefär enligt beijers principritning, dock med skillnaden att jag använder bastufolie som fuktspärr och luftspalt mellan folien och panelen det tycker jag man bör göra om man tänkt kasta vatten i bastun. Jag har ett oisolerat betonggolv som fukten vandrar ut och in fritt och så kommer det att få göra i fortsättningen också, ska enbart lägga klinker utan fuktspärr.
 
Tack för ditt svar!
Tolkar dig så att det alltså är s.k. "bastufolie" som gäller utanpå väggskivorna, men innanför ribborna som panelen sedan skall fästas mot. Antar att skivorna fortfarande bör finnas där?
 
Jag har ingen skiva, bastufolien håller isoleringen på plats. Min vägg ser ut som följer (utifrån sett) bef. betongvägg (yttervägg), 20mm luftspalt, isolerskiva (korsad ståltråd håller isoleringen från luftspalten), bastufolie, 15mm luftspalt, bastupanel.
Jag kör även luftspalt mot befintlig betongvägg som inte är yttervägg men det ska man inte behöva.
 
Tack så mycket för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.