Halloj!

Har haft följande köksleverantörer i kikaren och budgeterat för dessa: Ballingslöv, Marbodal, HTH, Invita och Puustelli.

...men det känns ändå som man vill lägga lite mindre på köket då vi har annat att göra i huset. Vi hamnar på ca 250K SEK inkl vitvaror mm men skulle vilja hamna på mellan 170 och 200K istället.

Det är ganska lockande att få "IKEA-priser" genom att välja HTHs byggasjälv-lösningar men jag är ganska ohändig och skulle ändå behöva hjälp att få upp skåpen snyggt.

Är det någon som har erfarenhet av HTHs bygga själv?
Vad kan man göra själv och vad kan man ta hjälp med?
Hur mycket billigare kan luckor, stommar och inredning bli om man väljer att göra själv?
Några andra faror?

Tack!
//D
 
Jag har inte monterat något HTH-kök, men av det jag sett skiljer det sig på intet vis från ex vis IKEA. Att skruva ihop stommarna och hänga upp dem på väggen tillhör en av de enklare uppgifterna man kan ge sig på som hempulare. Naturligtvis kan det sedan vara trixigare med vvs, el och kakling.
(När jag läste noggrannare såg jag att du var uppe i en kvarts miljon för ditt kök. Då är det kanske lika bra att du satsar en 5-10 tusen på att låta proffs montera köket åt dig. Det är ju marginellt i det sammanhanget.)
 
Vi tänkte att man kanske kan få hjälp att mäta upp och bygga köket av HTHs köksdesigners men sedan beställa köket i platta paket för att sätta ihop stommar och skåp själva och till slut låta hantverkare fixa med vatten, fläkt och el samt montera upp skåpen.

Frågan är om man spar pengar på att göra det eller om det blir lika dyrt som att låta HTH göra allt?
 
Jag monterade vårt HTH kök själv, fast då fanns inte platta paketen utan köket kom med monterade stommar, jag ställde bara in dom och hängde upp dom.
Men det kan väl inte vara svårare att skruva ihop HTH-skåp än IKEA-skåp så det går säkert bra. Däremot är nog besparingen högst marginell om Ni sen lejer bort resten, i så fall skulle jag låta snickarn skruva ihop skåpen också när han ändå är där.
 
många snickare föredrar att montera ihop skåpen själva då vi amatörer kanske inte riktar upp stommarna efter ryggen ordentligt.
 
Jag har precis monterat ihop ett gör-det-själv HTH kök. Monterade allting själv, även vvs, maskiner, el osv så jag kan också berätta en hel del kring hur ett HTH-kök passar mot dessa områden men ställa gärna lite mer specifika frågor så svarar jag på dem istället för jag skriver en "roman".....:)
 
Du kommer inte spara 50KSEK eller mer på att montera det själv om du inte gör allt arbete själv, dvs VVS och el m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.