Hej!
Jag har en Elektrohelios 70cm spis som ska bytas ut. (-90 tal)
Nuvarande ugnen är rätt så stor/bred.

Nya spisar har mindre ugnar, oftast runt 54liter både på 60 & 70cm bredd.


Vet ni nån tillverkare som fortfarande har stora ugnar på spisarna ?
Fördelen med en stor ugn i min nuvarande 70cm spis, är att det får plats mycket i bredd. Bra vid matlagning & bakning.

Har letat efter en spis med stor ugn, men inte lyckats hitta någon. Pratade med en firma här i stan och de visste ingen som hade större ugn, som det var förr..

Alla tips är välkomna!
 
Är 70cm bredd ett krav för att den skall passas in ett befintligt hål? Annars finns ju både 80cm och 90cm breda spisar med fullbreda ugnar.
 
Eller kanske inte iofs.. Märkligt..
 
Ja, gamla spisen är 70cm. Så är enklast med en ny 70cm.
Köper jag en annan storlek, måste jag bygga om i köket..

Verkar omöjligt att hitta en spis med stor ugn.


Johan Gunverth skrev:
Är 70cm bredd ett krav för att den skall passas in ett befintligt hål? Annars finns ju både 80cm och 90cm breda spisar med fullbreda ugnar.
 
Innan vi sålde lägenheten nu i våras så bytte vi bla ut spisen mot en ny... problemet var att det var 220/230 volt i väggen & 70 cm spis som behövdes för att passa. Så, eftersom de flesta spisar som säljs verkar vara 380/400 volts & 60cm så var vi tvugna att beställa spisen.
Det blev en Electrolux.... kommer inte ihåg beteckningen men den kostade knappt 9000kr. Fördelen var att det inte var något löjligt sidoskåp jämte ugnen utan att ugnen tilläts få ta all plats vilket just resulterade i en bred ugns del. Något vi saknar i huset vi flyttade in i då det där finns inbyggnads ugn med det vanliga 60cm måttet.
 
hakar på den här tråden lite, som ovanstående så har jag svårt att hitta 70-spisar som har stora ugnar, verkar som om ugnsstorleken är konstant 54-liter oavstett bredd på spisen..

någon som kan tipsa om modeller med större(bredare) ugn?

/m
 
Tror inte det finns nya 70-spisar med bredare ugn. Alldeles för liten marknad för att tillverkare skall bry sig. Det är samma med 80 och 90 breda spisar av samma fabrikat. Ugnen är likadan i båda d.v.s. anpassad för 80-bredden.
 
trist värre. får leta begangnat så jag får långa baugetter ;-)
 
gamla stilen var 70cm och 85cm hög
numer är spisar 60cm bred och 90cm hög
de flesta gamla 70cm är även enfas och med enfas så blir den för slö för dubbla ugnar och liknande
 
tsarraz skrev:
...de flesta gamla 70cm är även enfas och med enfas så blir den för slö för dubbla ugnar och liknande
Skulle nog säga att det är tvärtom: 3-fas då och 20A 1-fas nu.
 
Titta inte blint på litertalet i ugnen. Tänk att man ställer ugnen på rygg och häller i vatten då får du ett liter tal. Men vad hjälper utrymmet runt om plåten om du ändå inte kan ha något där. Titta på plåtarna hur stora dom är istället, trots allt så är det den ytan du kan nyttja.
 
Är det nån som har tips på en 70cm spis ?
Nån med bra kvalite o funktioner.
Maxpris 12 000kr.

Vad ska man kolla efter när man letar ny spis ?
Vet att det finns nåt annat material i ugnen som är självrengörande, så det inte bränner fast skit.
Det vore väl kanske bra.
 
Redigerat:
Luddis_1 skrev:
Titta inte blint på litertalet i ugnen. Tänk att man ställer ugnen på rygg och häller i vatten då får du ett liter tal. Men vad hjälper utrymmet runt om plåten om du ändå inte kan ha något där. Titta på plåtarna hur stora dom är istället, trots allt så är det den ytan du kan nyttja.
Problemet ligger att tillverkarna inte själva vet hur stora plåtarna är till spisarna dom säljer ;-)
Det enda måttet som verkar finnas är litermåttet, ungefär lika kasst som litermått för bakluckan på bilen..

Men, får väl åka till någon elgiganten och försöka mäta mig fram, tyvärr verkar utbudet av 70-spisar som sagt rätt klent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.