Din favorithandske

  • Antal röster
    43
Ska ta o köpa storpack me handskar t nya bygget, men osäker på vad som finns..:S

Jag behöver handskar med bra grepp och passform, slitstarka, helst med kardborre runt handleden och "allround" i användningsområde..

Vilken handske skulle Du ha valt då? Speciell tilverkare som gör "bättre" handskar = som håller länge?

Skriv gärna med länkar på den handsken du gillar! d^_^b
 
Tegera är en Ejendalsprodukt..=)

Jag kör på deras montagehandske som kostar 100-130 kr, kommer inte ihåg namnet på den, men den är grå och gul. Bra passform, komfortabel och så har man bra känsla kvar i fingrarna. Används till allt utom det tyngsta arbetet, då köper jag storpack av billiga arbetshandskar som man kan slita ut och slänga utan att det känns i plånboken.

Ejendals vita montagehandskar Classic funkar med tycker jag, något lägre pris men fortfarande bra.
 
Soft Touch® X-treme i Amara är bästa handsken för mig. Slitstark och tvättbar. Har provat div Ejendalare för ~150 kr men handsken i Amara tycker jag är bättre - och billigare!
 
Guide 5010 som allround + 5030 för finlir. Ska jag bära sten etc har jag ett par grövre handskar, också dom guide.
 
Enda gången jag använder handskar är vid isolering och läggning av takpapp med brännare. Vid isolering har jag använt montagehandskar från Ejendals men det hade säkert gått lika bra med vad som helst.:)

Använder ni handskar när ni sätter gips, spikar panel och lägger råspont?
 
joflopp skrev:
Använder ni handskar när ni sätter gips, spikar panel och lägger råspont?
Mja, faktiskt oftare handskar av än på. Med rätt vante på handen så är greppet bättre än utan så jag upplever det inte som någon nackdel. För finlir behövs det ju inte men nästan alltid annars. Panel och råspont, lätt val att handskarna är på, gips mer tveksamt....
 
Tegera är fina, har sådana på jobbet.
Dock saknar de kardborre vid handleden som efterfrågades.
 
Redigerat:
Valfri montagehandske tycker jag gör sitt jobb, inte hunnit prova nog många för att hitta favoritmärket !
 
Maxiflex gillar jag, den sitter bra och den är luftig så jag slipper handsvett, den är ganska slitstark också och har resor runt handleden.
 
Klockren handske för endast 45 spänn på Beijers.
Kontorsråtta som jag är använder jag handskar mest hela tiden och vill då ha något som är smidigt och slitstarkt.
Dessutom tycker jag att man får ett bättre grepp.
 
När jag bygger på huset så använder jag aldrig handskar... Förutom när jag gjuter eller murar då använder jag edströms maskins montagehandske billiga och tunna skinnhandskar som jag använder på jobbet, några vantar har råkat hamna hemma. ;-) Jag vet tyvär inte vilket fabrikat det på dem, www.edstroms.com
 
Använder huvudsakligen de gröna bomullshandskarna (Granngården, Swedol) efter att ha provat ett stort antal andra. Jakthandskar tror jag dom kallas på Swedol. Det huvudsakliga skälet är passformen - dom smiter åt ända ut i fingertopparna så att det går utmärkt att t.ex greppa och fälla ut bladet i fickkniven. För 20:- gör det inget att dom slits ganska fort vid grovarbete. Obs att det finns modeller liknande denna som har dålig passform - sladdriga och värdelösa.

OF-9074.jpg
 
Guide 201 för grovjobb.

Sedan Cat hanskarna för montage/vibrerande jobb.
 
  • Guide 201.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köper Ejendals/Tegera på Byggmax, tunna mjuka varmfodrade, men dem har jag som finhandskar. Kostar ca 40 kr per par och finns i min storlek, i vanliga affärer slutar damstorleken på 8 och herrhandskar är för breda, men på Byggmax har de damhandskar endast i storlek 10, och de är både snygga och kostar en tiondel av "riktiga" handskar. De har kardborreband i handleden.

När de börjar bli fula köper jag nya och använder de flcäkiga till arbetshandskar :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.