har tilläggsisolerat källaren.
men runt altanen så är det ju inte vädertätt.
funderar på hur man ska lösa detta.

två ideer har jag:

1: plåt. clix.se verkade ju vara en smidig variant. men den kostar lite mer än alt.2
men jag har lite kamp med höjden oxå. det bygger på höjden så att jag riskera att inte kunna öppna dörren. det 50-60mm till dörren för det ska ju på trall oxå.

2: gummiduk. snikvariant. har hittat dammduk till en billig peng, men den är lite tunn.
men så bygger den ju inte särskilt mycket heller.

31425560.jpg31425563.jpg

Någon som har åsikter o bättre ideer? någon som har erfarenhet av clix?
någon som har använ gummiduk?
tacksam för ideer o tips. altanen är inte frostsäker som den är nu.
 
Det beror helt på vilken lutning du har på altanen.
Vad är det förresten under betongen ?
Vad skall du lägga på altanen ? Trallgolv ?
Viktiga frågor för att kunna ge ett riktigt svar tror jag.

Det vanligste och enklaste är oftast att lägga någon form av svetsat papptak. Men det är lite bökigt för en vanlig amatör då du måste ha tillgång till gasolbrännare och kunskap om hur man lägger för att det skall bli tätt.
Samma gäller gummiduk.
Plåt är inte att tänka på då du måste ha dubbelfalsad plåt och minst 3 graders lutning. Och Clix garanterar väl bara 6 grader med sluten falsning.
 
gummiduken jag tänkt är en svetsfri duk då den har fullbredd för altanen. den är bara 1mm, epdm tror jag den hette, (dammduk = snik)
altanen har fall. inte mycket, men det är fall.
Under betongen är det källare, men det viktiga är att skarven mellan den gamla putsen och tilläggsisoleringen blir tät, annars fryser den nya putsen sönder i vinter. de tre yttersta cm på altanen är ny isolering + puts, framgår kanske dåligt på bilderna, men de är där =)
trallgolv ska läggas på.
 
Finns det någon som har använt gummiduk som tätning?

svärfar har haft sin plåt på balkongen i tio år, o nu börjar den rosta, ska man förvänta sig mer tid?
 
J
Tjära använde man förr och det gick bra.
 
martin_skold skrev:
Finns det någon som har använt gummiduk som tätning?

svärfar har haft sin plåt på balkongen i tio år, o nu börjar den rosta, ska man förvänta sig mer tid?
Jag har gummiduk som tätning, hade köpt in Clix till detta först, men med alla vinklar och bristfälliga plåtkunskaper så fick det vara.
Men det är inte den gummiduk du har, utan en som heter resitrix http://www.takcentrum.se/00141/00150/
Har en bekant som köpte en gummiduk liknande din på hornbach lade ut den på betongen och sedan gjöt ett nytt lager ovanpå (ca 5 cm). Det blev riktigt snyggt. Men hur tätt det blev vet jag ännu inte då det är ganska nygjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.