Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Oj, visste inte att du var så känslig.... Tror du misstar dryghet för medvetenhet. Försöker inte leka pappa till dig, dock så är du inte den enda som får svara, tycker du inte om mina svar har du full frihet att ignorera dem. Jag tänker inte på något sätt foga mig till din mall.....


75 kök per år, då håller du ett snitt på ett kök klart vart 4e arbetsdag! hosthost..
 
Trollmann - Klart att du får svara men det finns nog fler som uppfattade dina svar som dryga...
Om du läser igenom vad det var TS frågade efter i hela tråden så ser du kanske varför Paul inte räknade med kostnader för tex kakelfix så som du gjort. Ni svarar på två olika saker.
 
Dalbotös, inte min mening att svara drygt men läser jag mina inlägg så håller jag med. urk... lite snabbt svar helt enkelt.
Att bara lista upp stomkostnaderna ger ju inte någon bild av vad kostnaden kommer att bli. Hoppar man över massor av delar så kan man få det att låta billigt, men det är det som jag menar lurar TS. Ritar jag samma kök i ikea home planner så kommer den fram till lite över 20 000kr utan väggskåpen. Då har jag använt samma skåp som är på bilden och inte "billigaste" man kan hitta.

När man gör sin köksbudget så behöver man ju veta vad allt går på, inte bara stommarna. Jag menar dock inte att det behöver gå på över 50 tusen, utan snarare 30 tusen. Men ifall pengar är tight så behöver man veta vad det går på och inte fantasisummor i den undre gränsen. Det är min poäng.

Jag är hemmapulare, inte snickare och har i sommaren gjort mitt kök med ikea stommar, andra vitvaror, kakel, bänk och golv. Jag är dock den som betalat allt och kommer väl ihåg hur snabbt det drog iväg när allt är betalt o klart...
 
TrollMann skrev:
Då så, ritade upp detta i ikea home planner.Får detta till 20097 kr. Då blir det iof en häll och en ugn istället. Då har jag inte med väggskåpet, kakel, golv, fix, fog, kakelborr, lumppapp, socklar till nya golvet, list mot nytt golv, list mot kakel, silikon, olja för bänkskivan osv. Men jag har tagit samma typ av skåp som visas i bilden.

OK... Så du påstår att inte min uppställning stämmer då alltså...

Ahh... Lägg ner säger jag bara... blir bara såå trött !

Bye :x


Locos skrev:
Jo, som sagt lär man sig av sina misstag:). Var riktigt nervös när jag skulle sätta in borren i min klinker eftersom det kändes som det var rätt stor risk att den skulle spricka och jag var sådär sugen att ta bort den och kakla om igen. Men det löste sig till sist, men du har helt rätt.
Bra tips att ha i åtanke till nästa gång eller för någon annan som ska till att göra samma sak.
Självklart är det en sak man inte tänker på om man inte är van.


TrollMann skrev:
Oj, visste inte att du var så känslig.... Tror du misstar dryghet för medvetenhet. Försöker inte leka pappa till dig, dock så är du inte den enda som får svara, tycker du inte om mina svar har du full frihet att ignorera dem. Jag tänker inte på något sätt foga mig till din mall.....

75 kök per år, då håller du ett snitt på ett kök klart vart 4e arbetsdag! hosthost..
Handlar inte om känslighet... det handlar om att man bör hålla sig till ämnet och ha fakta bakom sig innan man yttrar sig vilket underlättar i en diskussion...
Medveten verkar du ju inte vara då du skriver som du gör... som sagt mest drygt !

Självklart får alla människor svara men det underlättar om man håller sig till fakta.
Självklart har du lika stor rätt som jag att ignorera svar, men ditt problem ligger nog mer i att inse att du har fel i vissa saker...

Skulle det vara ett problem att få klart ett kök var 4e arbetsdag menar du... Hhmm...

Jag är inte elektriker, rörläggare, målare etc. ...jag är köksmontör/snickare och samordnar bara alla andra underentreprenörer !
Alltså gör jag bara snickerijobben och i vissa fall kakelsättningar vilket oftast ligger på i runda slängar 30-40tim /kök...

Dalbotös skrev:
Trollmann - Klart att du får svara men det finns nog fler som uppfattade dina svar som dryga...
Om du läser igenom vad det var TS frågade efter i hela tråden så ser du kanske varför Paul inte räknade med kostnader för tex kakelfix så som du gjort. Ni svarar på två olika saker.
TACK ! :D
 
Paul-Staffanstorp skrev:
OK... Så du påstår att inte min uppställning stämmer då alltså...

Ahh... Lägg ner säger jag bara... blir bara såå trött !

Bye :x

Och vad är din uppfattning om vad det skulle gå på totalt?
 
TrollMann skrev:
Dalbotös, inte min mening att svara drygt men läser jag mina inlägg så håller jag med. urk... lite snabbt svar helt enkelt.
Att bara lista upp stomkostnaderna ger ju inte någon bild av vad kostnaden kommer att bli. Hoppar man över massor av delar så kan man få det att låta billigt, men det är det som jag menar lurar TS. Ritar jag samma kök i ikea home planner så kommer den fram till lite över 20 000kr utan väggskåpen. Då har jag använt samma skåp som är på bilden och inte "billigaste" man kan hitta.

När man gör sin köksbudget så behöver man ju veta vad allt går på, inte bara stommarna. Jag menar dock inte att det behöver gå på över 50 tusen, utan snarare 30 tusen. Men ifall pengar är tight så behöver man veta vad det går på och inte fantasisummor i den undre gränsen. Det är min poäng.

Jag är hemmapulare, inte snickare och har i sommaren gjort mitt kök med ikea stommar, andra vitvaror, kakel, bänk och golv. Jag är dock den som betalat allt och kommer väl ihåg hur snabbt det drog iväg när allt är betalt o klart...
Vilka "massa" delar hoppade jag över ???
Några hyllplan missade jag... oj oj oj
Du får plats med ett hyllplan i vardera bänkskåp med liten lucka inte mer...
Vilka pengar pratas det om i sammanhanget... sluta !

Fortfarande är inte detta att luras då det klart och tydligt framgår i mina inlägg att detta är värsta budgetvarianten och det framgår dessutom VAD som ingår exakt till de pengarna och att det tillkommer kostnader för andra saker när man renoverar ett kök.

Hur vet du vilka skåp/luckor det är på bilden... ???
Kom med fakta och berätta !
Det framgår att det är vita stommar med vita luckor och vad är då felet att ta Ikeas stommar med billigaste vita luckan som påminner om det på bilden ???

Nej, nu får du ge dig !! q(;^;)p
 
TrollMann skrev:
Och vad är din uppfattning om vad det skulle gå på totalt?
Fortfarande eftersom du ännu inte begripit det så är det helt omöjligt att svara på då man inte vet mer än man ser på bilden !!

Det finns ju kakel du i princip kan få gratis och du kan köpa för flera tusen/kvm !
Vilket märke på vitvaror och med hur många finesser styr mycket !

Jag har ju sagt att det kan kosta oändliga summor beroende på hur många faktorer som helst !!

Jag kom med ett lägsta pris för de saker jag specade upp och det stämmer ju oavsett vad du säger...
Eller du anser att Ikeas hemsida och prislista ljuger ?? :rolleyes:

Allting handlar bara om hur mycket man är beredd på att lägga ner.
 
Har du slutat hosta över att jag monterar ett kök var 4e dag förresten...
Du verkade glömma bort min fråga om det skulle vara omöjligt... ;)
 
Paul-Staffanstorp, du vinner.... det är ju inte min T och jag är redan klar med mitt kök... Till TS, ifall du vill ha min ritning från ikea med cost så säg till, du skall ju använda köket också.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Har du slutat hosta över att jag monterar ett kök var 4e dag förresten...
Du verkade glömma bort min fråga om det skulle vara omöjligt... ;)

Hmm, du sa att du gjorde helrenoveringar, inte delmonteringar. Det är vad jag ifrågasatte. Att montera stommar till ett kök på 30h ser jag inte som ett problem. Men gjorde du allt så tror jag dig inte en sekund. Där av host. Förstår nu varför du är så insnöad i stommar och inte i helheten.
 
TrollMann skrev:
Hmm, du sa att du gjorde helrenoveringar, inte delmonteringar. Det är vad jag ifrågasatte. Att montera stommar till ett kök på 30h ser jag inte som ett problem. Men gjorde du allt så tror jag dig inte en sekund. Där av host. Förstår nu varför du är så insnöad i stommar och inte i helheten.
Lägg ner din meningslösa attityd och håll dig till ämnet istället...

Läs vad jag skriver istället för att hitta på saker på egen hand !

Paul-Staffanstorp skrev:
Jag monterar nog upp mellan 50-75 kök per år varav drygt hälften handlar om totalrenoveringar med allting...
Jag är ingen hempulare som dig som tror att jag är
elektrikerrörläggaremålaregolvläggareventilationsteknikersnickareplattsättare m.m...... :rolleyes:

Dock är jag totalentreprenör som ser till att allt flyter från första stund till allt är klart oavsett om det bara handlar om en ren montering av inredning eller om en totalrenovering..

Jag monterade t.ex i måndags upp 17 stommar med luckor och lådor samt frisidor m.m på 7tim inkl. in och utbärning av maskiner/verktyg...
Detaljerna är det som tar tiden samt samordning av övriga hantverkare.
Stommarna är ju det lilla i det hela.

Så jag är nog insatt i helheten mer än du kan föreställa dig. :rolleyes:
 
Har du förresten ringt TS och kollat eftersom du vet exakt vilket fabrikat och modell på stommar och luckor det är som visas på bilden... ;)

Sov gott !
 
falegname
falegname skrev:
Ett tips är väl att du frågar grannen där du tagit bilden! Antar jag. :)
Golvet håller ungefär samma pris totalt med klinkers.
Det känns som mitt tips är det starkaste hittills, annars håller jag med Paul och hans resonemang.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Har du förresten ringt TS och kollat eftersom du vet exakt vilket fabrikat och modell på stommar och luckor det är som visas på bilden... ;)

Sov gott !
Mitt resonemang bygger inte på att bygga en exakt kopia av grannens kök, utan ett billigt likvärdigt sådant. Vi båda är överens om att det inte går på 7000 kr hoppas jag. När jag ritar det i Ikea home planner landar det på ca 20 000 kr inkl de vitvaror man ser, sen tillkommer kakel golv och det borde ligga på ~10.000 kr inkl allt ifall man inte väljer laminat utan ett klick ek golv. Då blir ju en trovärdig budget att ha i huvudet 30-40 kkr för köket. Det ligger då i linje med TS 40000 kr för ett Ikea kök.

Paul, eftersom du skrev:
Jag monterar nog upp mellan 50-75 kök per år varav drygt hälften handlar om totalrenoveringar med allting...

Du nämner här totalrenoveringar med allting, och inte att du leder arbetet samt bygger stommar. För mig är allting allt, och inget annat. Jag har haft snickare som gör allting och där med tycker jag inte att det är konstigt i sig men de gör inte 50-75 kök då. Att byggleda och sen göra vissa moment till 50-75 kök ser jag inte heller som konstigt, men då pratar vi ju inte längre om allting för hälften av dessa.
 
Redigerat:
Vi renoverade vår förra lägenhet för 50 000. Jag tror att ca 35 000 av detta låg på köket inklusive vitvaror och då var vårt kök ungefär samma storlek men med ytterligare en arbetsbänk.

Köksluckor och stommar från IKEA tror jag kostade ca 10 000. Omlackering av luckorna för att vi ville ha en svart nyans som matchade kaklet perfekt ca 4000. Egenhändigt byggd bänkskiva med klinkersplattor ca 2000. Vitvaror på mellandagsrea (rostfri kyl/frys, spis samt fläkt) ca 10 000. Kakel ca 1 500 från Bauhaus. Tapet en rulle 650 kr. Lampor och snyggare eluttag ca 1000 från bauhaus och coop. Sedan annat material och hyra av maskiner ca 5000.

Det tycker jag var en rimlig summa med tanke på att det var en liten lägenhet som vi planerade att bo i max 2 år. Och när vi sålde så budades lägenheten upp 100 000 trots stort utbud av liknande lägenheter i området och att vi inte hade något lockpris utan hade satt det vi ville ha. Mycket på grund av köket enligt mäklaren så inte behöver det se ut som budget bara för att det är billigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.