Vänder mig till alla er som redan gjort detta:D, jag har frågat och fått olika svar på villken typ av infästning vi ska anväda, spikplugg, plugg+skruv, expanderbult osv.
Vad säger ni som redan gjort detta?
Har provborrat och det är hård betong ett par centimeter för att sedan bli lätt i ca 1-2 cm för att sedan bli hårt igen och sedan lätt igen.
Hur lång bör infärstningen vara?
 
Det finns naturligtvis olika sätt, = bra eller dåliga på detta, Du kanske borde tala om vad för bärlina du talar om, och hur du skall fästa reglarna på denna, Enklast är nog att ställa reglarna på bärlinan, om det inte blir problem med höjden på det hela. Men bärlinan kan du fästa i väggen med franska skruvar, 8 eller 10mm och ca 140mm långa (bärlinan är 45 förstår jag) borra in och använd en bra plugg för detta, så att de franska verkligen drar. Spikplugg är för klent för att hänga upp tyngre konstruktioner i. Håll 600cc eller kortare mellan de franska
 
Redigerat:
Hej
Inre bärlina mot fasaden, reglarna kommer som det ser ut just nu att sättas med stolpskor (alt. ställas på en 45x45 som skruvats in i bärlinan)
 
Jaha, nu bygger Du ut bärlinan och tungdpunkten på denna med 45X45, denna regel är inte mycket att hänga i granen, bättre med en 45X70, men skruva och limma någon av dessa i bärlinan. Kanske du också bör kolla så att det inte samlas vatten där nu, om du bygger på/ut. Hade föredragit stolpskor.
 
Nej, alt 1 är fortfarande det som gäller, dvs stolpskor.
 
Jag rekommenderar en plintrad nära huset istället för att fästa bärlinan i huset.
 
Om du skall fästa något i betonghålsten är Fischer (FUR 10x160 T) grejen.
 
  • Gilla
Ricregad
  • Laddar…
tihimas skrev:
Jag rekommenderar en plintrad nära huset istället för att fästa bärlinan i huset.
Varför gör Du det.

varför gräva där det finns dränering och kanske avlopp. Det går alldeles utmärkt att fästa i grunden/väggen.
 
Tänk också på, när du skall fästa balkskor eller regel i bärlinan, att inte bruka våld mot denna, skruva är det som gäller, spikar du kan de franska släppa taget. Man går varligt fram när man bygger, det är en konst i allt.
 
saturnus skrev:
Varför gör Du det.

varför gräva där det finns dränering och kanske avlopp. Det går alldeles utmärkt att fästa i grunden/väggen.
Därför att jag har sett många altaner där plintarna har satt sig medan huset står kvar. Resultatet blir snett. Det är ingen konst att gräva bredvid dränering och avlopp.
 
Varför använda franskskruv + plugg när det finns betongskruv? Bara borra hål och skruva in sitter som berget.
 
  • Gilla
Wennbergp
  • Laddar…
tihimas skrev:
Därför att jag har sett många altaner där plintarna har satt sig medan huset står kvar. Resultatet blir snett. Det är ingen konst att gräva bredvid dränering och avlopp.
Kanske bättre att Du lägger din tid på att förklara hur man sätter en plint, i de trådar som handlar om detta. Det är en konst även att sätta en plint, om den nu inte skall sjunka efter ett tag. Denna tråd handlar om bärlina mot vägg. När man bygger ett hus, brukar man schakta en meter ut från huset, för kommande dränering, dagvatten mm. Denna rörgrav bör man fylla igen med makadam 8-16. Att då gräva i detta för en plint, får det resultat du är inne på.
 
Redigerat:
Jag försöker inte mucka gräl eller låna din favorithammare, så ta ner guarden. Jag sa bara vad jag rekommenderade. En rekommendation baserad på egna erfarentheter av rot-jobb och på uträkningar gjorda av arkitetkter som har gett mig ritningar att följa. Angående makadam och en meter ut från huset så förstår jag inte vad du menar. Jag vidhåller att det inte är någon stor sak att gräva ner en plint nära huset.
 
Redigerat:
o`key tihimas, vi tar det från början. När man grundlägger till ett villa bygge, och schaktar bort jorden, då gräver man ut ca 1 meter från färdig vägg, för att senare, därutanför, lägga dräneringen och rör till dagvattnet, dagvattnet är det vatten som kommer från taket vid t ex regn. Detta skall då fyllas igen med makadam eller grovt grus, för att inte dränering skall slammas igen med tiden. Du får nu tänka på att vi talar med medlemmar, som kanske har olika kunskaper om byggande, man får därför vara tydlig. Att då låta någon gräva i detta lager med dräneringen under, är inte att rekomendera, risken att man flyttar på rören är överhängande. Skall där vara någon mening med plinten, så får den väl stå så nära väggen, = 500mm, att det inte blir ett våldsamt överhäng på bärlinor. När man läser om plintar på Forumet, så finns det dom som önskar att plintana var 200mm istället för 5-700mm, man tycker det borde räcka med 100mm under jord och 100mm över mark!! När t ex kommuner uppför lekplatser, är det viktigt att plintana blir rätt satta. Man bottnar gropen med makadam, som packas mycket hårt innan plinten hissas ned. Med hänsyn till frostfritt djup i landet, är det minst 700mm plintar som gäller. Mot bakgrund av detta, tycker jag det är minst jobb och enklare med en bärlina på väggen.
 
Bärlina på husgrunden är väl självklart, då följs huset och altanen åt. Men de yttre plintarna måste stå stadigt.
Nu har TS betonghålsten så man kanske måste ha längre skruv.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.