Hej!
Min Skil Slagborrmaskin har gått sönder och jag är nu ute efter en ersättare. Det jag vill kunna använda mitt nya inköp till är:
* Borrning (främst trä)
* Kunna koppla till stativ och ev andra verktyg
* Omrörning (bruk, cement, mindre mängder)
* Hål någon gång då och då i betong (har trä i väggar utom i källare där det är betong)
Jag har idag en skruvdragare, Bosch Blå GSR 12.

Jag har kollat runt en del bla här i forumet. Den jag kommit in på är varit inne på är Makita HP2071F eller alternativt GSB20 2-RE. Jag tror att en 2-växlad maskin är att föredra...

Eller borde jag tänka om och köpa en borrhammare istållet? Kan en GBH 2-13 utföra ovan, knappa 1400:-? GBH 2-26, som det stått en del positivt om i andra trådar för 2600:-? Eller HR2470FT för 2400:-? Eller något helt annat?

Jag är själv amatör men min filosofi är att jag vill att grejorna ska hålla, och att tycka det är ett rent nöje att plocka fram mina verktyg... :)
 
Jag funderar på om du inte ska köpa en tvåväxlad borrmaskin samt en billigare borrhammare från tex Jula eller Biltema. Dem billiga borrhammarna verkar faktiskt fungera bra konstigt nog.
 
Redigerat:
Johan_Pettersson
RYOBI EID 1002RV

Under tusenlappen får du denna bra slagborrmaskin som passar ypperligt för de ändamål du beskriver.
Den är betydligt lättare och lätthanterlig än en borrhammare.
En borrhammare kan du fundera på först när du ska göra stora betongborrningar.
 
Har jämfört Boschen du nämner mot Makitas motsvarighet(800W, dock billigare) och då upplevde jag Boschen som starkare men också mer burdus och högljudd. Ingen av dom är speciellt roliga i betong. Tar hellre fram min sladdlösa till precisionshål i betong.
 
Börjar väll närma mig 50-100 hål i betong med min meec borrhammare för 300:- eller nått, 10mm till väggfästet smäller bara till så är det klart !
Härjade på med en lånad slagborrmaskin (black & decker) men när den började lukta bränt efter närmare en timmes borrande (utan att bli klar) så åkte jag och köpte den jag har nu, enbart glädjen i att få klart hålen på kort tid var värt pengarna :)
Hur den är till att blanda cement vet jag inte, den har ett borrläge, ett borrhammarläge och ett bilningsläge, borde gå att få fast i ett stativ men då gäller det att stativet är stadigt.
 
Ja, det är viss skillnad mellan slagborr och borrhammare.
 
K_arlstrom skrev:
Börjar väll närma mig 50-100 hål i betong med min meec borrhammare för 300:- eller nått, 10mm till väggfästet smäller bara till så är det klart !
Härjade på med en lånad slagborrmaskin (black & decker) men när den började lukta bränt efter närmare en timmes borrande (utan att bli klar) så åkte jag och köpte den jag har nu, enbart glädjen i att få klart hålen på kort tid var värt pengarna :)
Hur den är till att blanda cement vet jag inte, den har ett borrläge, ett borrhammarläge och ett bilningsläge, borde gå att få fast i ett stativ men då gäller det att stativet är stadigt.
Min erfarenhet är densamma, jag har en grön Bosch slagborrmaskin som bara låter illa & förstör borrstål när jag gett mig på betongväggar. Då har det oftast handlat om blygsammare diametrar (5-8mm), jag har testat olika varvtal (fullt/mellan/lägre) samt provat att trycka på olika hårt, utan resultat - det blir inget hål q(;^;)p

Gav upp och köpte en snikig Kellen borrhammare på Coop för 300:- inkl. flera SDS-borr, den käkar igenom alla betongväggar jag gett mig på - snabbt & snyggt d^_^b

Så nu använder jag slagborrmaskinen som en ren borrmaskin och med borrhammaren är det som sagt ett rent nöje att borra betong.
 
Redigerat:
Är det någon som använder slagborr funktionen? Och hur nöjd är man med denna.

Borrar jag i betong så är det borhammare som gäller. Hur många nätter har man inte varit vaken i lägenhet då de nyinflyttade skall upp med nya hyllor m.m och matar på med slagborr som inte verkar avverka något alls.
 
Allt är relativt, jag har inga problem att sätta upp hyllor i min lägenhet, med min 200kr maskin.
den är usel med borrsats för 49kr men en helt annan maskin med en borrsats från bosch multiconstruction för 200kr

Dock är borrhammaren överlägsen i betong, och går att få till bra pris.
 
  • Gilla
oppo
  • Laddar…
Har gjort samma resa som ett antal här och det slutade också med en billig borrhammare, som fungerat kanon. Ok, det är lite osanning, eftersom den första gav upp efter tja, nånstans runt kanske 300 hål och 40-50h bilning. Men den gav dock p.g.a av lite användarfel när jag vispade 90L baljor med flytspackel med slagfunktionen inkopplad. :blushing:
Tyckte det gick ovanligt tungt men hade inte riktigt tid att i flytningens brådska utreda varför, upptäckte i sista baljan när jag tryckte den tillräckligt i botten för att den skulle "hammra till" att jag glömt välja läge, men ungefär då så dog den. I "rätt" läge var det inga som helst problem att blanda dessa baljor, då jag kört ett antal tidigare utan att tappa ork/problem, så jag antar att maskinen tappar en hel del vrid i slagläget. Så förmodligen mitt eget fel att skiten dog, men det var efter mycket misshandel och för de 299 eller 399 jag gav så hann den göra lön för mödan 5 gånger om ändå.


Köpte en ny billig (dock lite kraftigare, den kraftigaste jag hittade) då jag konstaterat att borrhammaren verkligen bara åkte fram när det var riktiga betonghål/bilning som gällde och då gjorde det inte hela världen att den blev lite tyngre. Det är en Ferm från Jula runt 1100W har jag för mig, hade ungefär dubbla slagstyrkan jämfört med de lite billigare Power Super och allt vad de heter (som ser likadana ut allihop och är på runt 650W har jag för mig). Den har fungerat klockrent hittills och jag är mer än nöjd. Utan användarfel ska den förhoppningsvis hålla så länge jag behöver den :cool:
 
Jag har en GBH 2-26DFR och är supernöjd med den, käkar betong hur lätt som helst iaf! Inte använt den så mycket i trä så det kan jag inte uttala mig om.
 
Om du är en husägare och räknar med att använda verktygen hyfsat frekvent välj ngn av proffs serierna. Sedan beror det lite på vad det är för vad det är för Elverktyg som du har behov av.


Skruvdragare välj en maskin med Li jon Batteri och vad du har råd med är mitt tips. Skruvdragare så är det mkt vilken maskin man upplever som bäst i handen osv. De flesta märken har nästan samma egenskaper om vi pratar de större proffsmärkena (Bosch, Maktia, DeWalt, Milw, Metabo, Hitachi) föredrar själv att jobba ett märke på batteridrivna verktyg och valde det märke jag gillar mest av skruvdragarna. (Hitachi) då jag använder en hålsåg och deras skruvdragare klarar stora hålsågar och har en skyddsfunktion som gör att man inte sabbar maskinen om det blir för tungt. När det gäller övriga nät anslutna maskiner väljer jag efter funktion och blandar mellan tillverkarna. Sticksåg Festo (Sjukbra) Cirkelsåg (C6BU2 den mesta sålda till byggare) Borrmaskin/Blandare (Maktia) Kap&Gersåg Bosch mest funktion för pengarna.( Dewalt är störst på marknaden men du får fler funktioner för samma pengar på bosch och sats på ett bra såg bord.) Vinkelslip finns hur många bra som helst gillar Metabos serie med Antivib funktion, men även bosch och Hitachis är prisvärda.


Jag har jobbat 17 år inom järnhandelsbranschen och
 
Förresten så funderar jag på varför ingen mer har tagit upp mitt resonemang. Om man ska borra i trä med bra precision eller blanda murbruk/cement så är ju endast en borrhammare ganska olämplig, till det är ju en tvåväxlad slagborrmaskin det mest lämpade. Då tvåväxlade maskiner kan köras på en låg utväxling och minimera risken att motorn går sönder vid högre belastningar.
Är det inte så att säkerhetskopplingen som finns i de flesta borrhammare inte mår bra av att blanda murbruk?
Sedan antar jag att en borrmaskin kommer användas mer frekvent än en borrhammare, så därför finns det ju också en anledning att köpa en enklare borrhammare till betonghål, och satsa på något bättre till frekventa jobb.
 
Redigerat:
Hmm. Nu blev det mycket focus på att borra i betong. Jag har förstått att en borrhammare är överlägsen i betong.... Mitt huvudanvändningsområde är fortfarande trä, samt att den måste kunna klara av att blanda bruk. Dock har jag inget emot om den är bra på betong... :)

Så, skulle GBH 2-26DFR, eller GBH 2-13 fungera för omrörning utan problem? Dock kan jag då inte använda den med typ sliptillsats, eller annat som kräver lite högre varvtal, Annars skulle man kanske som Ergo föreslår köpa en billig borrhammare vid behov och GBS 20-2 som "huvudmaskin"?!?

Förresten, kan jag blanda bruk med min skruvdragare? Har för mig att den hade ett vridmoment på 38 Nm, GSR12.
 
nr 14

Rekomenderar inte att du använder din skruvdragare till att blanda bruk. De är visserligen starka men man ska ju blanda bruk i ca 5 min per sats och det sänker livslängden betydligt på din skruvdragare. Att tänka på när man använder en borrmaskin som inte är en blandarmaskin till de jobben är att efter man har kört bruket i 5 min så ska man köra maskinen utan friktion en stund. ( maskinerna är luftkylda och de blir rejält överhettade när man kör så tungt.)
Jag håller med Ergo köp GBS 20-2 eller likvärdig och komplettera med en borrhammare vid behov,

I övrigt borde du klara dig med din Borrskruvdragare för att borra i trä om det är en hyfsadmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.