Hej

Jag var med om en riktigt rolig sak idag. Det är nämligen såhär att efter jag renoverat min lägenhet så har jag värderat om den. SÅ långt inga problem men idag ringer min banktjänsteman och undrar över sista siffran på min lägenhetsbeteckning och undrar varför de är olika på värderingen och den de har hos sig:).

När jag kom hem drog jag upp pärmen till min lägenhet och då ser det ut enligt följande. På objektsbeskrivningen för min lägenhet och på köpekontraktet så är den sista siffan 6. Men på den nya värderingen som är gjort och på mitt medlemsbevis hos HSB så är siffran 8.

Givetvis ska jag kolla upp det här imorgon med HSB och min förening men det mest troliga torde vara att HSB har gjort rätt. Men hur "bra" är det egentligen att ha ett köpekontrakt där det möjligtvis står fel lägenhetsnummer? Det kan ju lika gärna vara min grannlägenhet det gäller för:). Men å andra sidan så borde det väl egentligen inte spela roll om det nu är så att uppgiferna från HSB stämmer på mitt medlemsbevis?

Det som gör att jag tror mäklaren har skrivit fel dels på objektbeskrivningen och köpekontraktet är för att han inte riktigt hade alla hästarna hemma. Han glömde nämligen att se till att jag blev godkänd av min förening då jag hade köpt lägenheten. Så jag hade flyttat in allt i lägenheten och ordnat alla lån innan jag fick klartecken därifrån. Det säger väl mig att han kan ha missat en siffra på min lägenhetsbeteckning också.

Lägenheten köptes för övrigt för över 3 år sedan...
 
Redigerat:
Det enda problemet jag kan se skulle vara om du har pantsatt någon annans lägenhet. :D
 
C
Står det inte på din lägenhetsdörr eller liknande?
 
cheetah1 skrev:
Står det inte på din lägenhetsdörr eller liknande?
Nej, själva lägenheten heter bara 004 men själva beteckningen på lägenheten är en helt annan sak.
 
Nyfniken skrev:
Det enda problemet jag kan se skulle vara om du har pantsatt någon annans lägenhet. :D
Jag är rädd för att så är fallet:)
 
Det är inte så att nummret som slutar på 8 är det nya lägenhetsnummret som din lägenhet numera skall heta i lägenhetsregistret?
 
frohike skrev:
Det är inte så att nummret som slutar på 8 är det nya lägenhetsnummret som din lägenhet numera skall heta i lägenhetsregistret?

Nopp, eftersom köpekontraktet och mitt medlemsbevis för HSB är papper från 2007 så är det inte så. Vi har två "lägenhetsbeteckningar" här. En som är den här 004 varianten och jag tror det är den folkbokföringsregistret går efter, fast det är den här som de har ändrat nyligen och den heter nu något med 0004. Sedan en lång variant som heter x-xxxx-x-x-x och det är den här man går efter när kontraktet skrivs för att särskilja lägenheterna åt.
 
Ahhh det långa nummret som är som i mitt fall 22-2400-1-123-9 (påhittat nummer) det betyder likande 22= HSB's regionsförening, 2400 är Den föreningen som du är medlem i dennes nummer inom HSB. 1 är vilket hus det är i ordningen i området. 123 är lägenhetsnummret. och 9 står för antal gånger lägenheten är överlåten från den dag den först överläts.

Det nya lägenhetsreg är ett nummer som måste bestå av 4 siffror dom 2 första syftar på markplan, och de 2 sista lägenhetens läge på det plan. dvs 1104 är mao våning 1 och lägenhet 4

vi har detta problem i vår föreningen. Något jag håller på att ifrågasätta HSB om. Jag anser att deras 3 siffriga nummer är stenålder. Vi har just nu 1-3 siffror för lägenhetsnummer som medlemmar och mäklare använder. kontrakten har det långa nummret och samtidigt måste vi anslå lägenhetsregistrets nummer väl synligt också.
 
Kan det inte bara var ett problem med att det numera är lag på att numrera fyrsiffrigt efter det system "frohike" nämner. Det nya numret kanske påminner om det gamla?
Min svärfar är hyresvärd och har just ändrat detta (jag gjorde skyltarna) det skall också ändras på hyresavierna.
 
Johan Gunverth skrev:
Kan det inte bara var ett problem med att det numera är lag på att numrera fyrsiffrigt efter det system "frohike" nämner. Det nya numret kanske påminner om det gamla?
Min svärfar är hyresvärd och har just ändrat detta (jag gjorde skyltarna) det skall också ändras på hyresavierna.
Nej, det nya numret är inget som används vid kontraktsskrivande. Problemet var att den sista siffran i det långa numret var fel. Den betecknar, likt frohike skrev, hur många gånger lägenheten har överlåtits. Så istället för en 6:a skulle det vara en 8:a.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.