Hej!
Jag har ett gammalt torp från gissningsvis 1800 talet med lockpanel som undertak, sedan ligger en gammal trasig papp, läkt och tegel. Teglet är halvtrasigt och skall bytas nu, så då är min fråga vad jag skall ha för underlag? Jag har i en annan tråd här (http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/17106-laga-lockpanel-och-taeta-skorstensplat.html) läst om förslag på att lägga oljeboard och ev. papp på lockpanelen, sedan tegel, men funderar på hur mycket som egentligen är "lagom" med arbete sett till täthet kontra tids (och penga) åtgång.
http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/60390558-3498-442D-95D2-FE83F0E698CF/0/tegeltak.pdf står det att man inte behöver papp eller annat mellan lockpanel och tegel (förutom läkt förstås).
Lockpanelen jag har verkar hålla tätt, såvitt jag märkt. Vinden är oinredd, men jag funderar på att göra ett sovloft där om jag får många gäster.
Att lägga papp direkt på lockpanelen (vilket är fallet nu) tror jag är bortkastade pengar och arbete, den går sönder allt för lätt när inte underlaget är plant, så det går bort redan från början.
Är det inte stor risk att man trampar igenom en tunn 3,2 mm oljeboard också, så blir allt ändå en halvmesyr?

Så vad bör jag lägga på lockpanelen:
1) Lägga läkt direkt, sedan tegel.
2) Lägga oljeboard, läkt, tegel.
3) Oljeboard, papp, läkt, tegel.


Tacksam för alla tips och erfarenheter!

/Fixelix
 
Kör på alt nr 2, då har du ett tak som garanterat håller många år eller alt 3, så har du ett tak som håller ännu längre....

Lycka till!
 
Lockpanelstak har jag aldrig sett, nu fick jag lära mig något nytt. Själv har jag lagt oljehärdad masonit på mitt tak men under hade jag spåntak och inte lockpanel.
Om du lägger masonit på ditt tak så innebär det ju att den kommer att hänga i luften mellan de övre locken, där skall du inte trampa för det kommer den inte tycka om. Å andra sidan bör du ju ändå försöka trampa på bärläkten så det kanske inte är något problem?
Enligt länsstyrelsen så behövs det ju som du sa ingeting under om panelen är i gott skick så det enklaste/billigaste är ju att se över det gamla undertaket och bara lägga ny bärläkt.
 
Kan dela med mig lite av egna erfarenheter. Jag håller själv på att renovera en gammal timrad bod på vår tomt som har haft just ett tak av lockpanel med bärläkt och tegel på. Själva underlagstaket hölls uppe av tre åsar. Här var det gamla undertaket helt uppruttet och stora delar var helt borta. Pannorna hängde på bärlät som hängde fritt... Jag kommer att satsa på att lägga ett nytt underlagstak av brädor i takfallets riktning och sedan papp på detta (måste dessutom byta åsarna som också är ruttna). Brädorna kommer läggas kant i kant och inte som lockpanel. Jag funderade lite fram och tillbaka men eftersom det gamla locktaket var helt slut kändes det lika bra att köra en lösning med papp som borde ha längre livslängd. Ovanpå ska det gamla handslagna teglet läggas tillbaka som är fantastiskt vackert. Det är dock ojämnt och inte supertätt så det känns rätt bra att även sätta papp. Detta är samma variant på underlagstak som ligger på vårt bostadshus.

Om det gamla locktaket är i gott skick är det ju enklast för dig att behålla det. Ev. efter att ha bytt några skadade brädor. Har det hållt tätt trots trasigt tegel så borde det ju kunna fungera fint under ett vällagt och så gott som tätt nytt tegeltak. Ska du lägga papp tror jag du får ta bort de övre lockbrädorna och fylla ut mellanrummen mellan de undre med nya tillsågade brädor så att du får ett plant tak. På detta lägger du sedan papp (samma variant som vi har).
 
Tack för tips och erfarenheter!
Jag kör nog på att behålla den gamla lockpanelen/taket (om jag inte hittar några otrevliga överraskningar, men det syns i varje fall inget inifrån) och lägger oljeboard på det men ingen papp. Det får räcka så länge, har lite funderingar på ytterligare förbättringar så småningom, men det lär ta flera år tills dess, mycket annat att göra när jag väl fått taket tätt! Steg för steg mot ett fint sommarhus, men något skall ju semestern användas till också! ;)
 
En fråga till:
Hur läggs oljeboard bäst när jag skall lägga läkt och tegel ovanpå?
1) Omlott, mindre viktigt med tätning i fallriktningen, men då blir det bulor som läkten skall läggas över, inte helt bra, och skarvarna i sidled mellan skivorna måste ändå tätas med något.
2) Kant i kant och täta med asfaltskitt? Då gäller det att kittet/tätningen håller år efter år utan att krympa eller smula sönder.

Vad är bäst att täta med, asfaltskitt eller något annat?
 
Oljehärdad board läggs omlott,finns särskilda fästen för att de skall få rätt minmått men för oss vanliga dödliga så funkar det att syfta in ett överlapp på 100-150 mm åt alla håll och spika fast.
Det blir inte helt plant, helt korrekt. För min del spelade det ingen roll för jag har spåntak under och det är inte heller helt plant. Du behöver inte täta skarvarna.

På vissa ställen blir det fyra skivor att spika igenom, där gick det åt spik för mig... De for iväg åt alla håll. =)
 
Tack Dalbotösen!
Jag antar att där det blir fyra lager så får man ta till annat än pappspik, eller jag har i varje fall inte hittat någon pappspik som är tillräckligt långa för att spika fast drygt 12 mm material?!
 
Man behöver inte 4 lager på varandra om man förskjuter de lodräta skarvarna (som när man lägger golvspån) då blir det "bara" 3 lager.

Protte
 
Oljeboard, läkt och tegel lades på i slutet av augusti. Tar en titt på det till våren och kanske skriver någon rad här om jag kommer ihåg det!

Största problemet var att få teglet att ligga bra, lite knepigare än jag trodde!) (Jag behövde justera höjden på nedersta tegelraden vilket ställde till lite.)

Tack för alla tips och tankar!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.