Hej
Nu är det dags att inte bara läsa gamla trådar utan att även bli medlem och skapa ett nytt ämne.

Jag håller på att installera en vedeldad kamin med en NVI 2000 skorsten. Närmast kaminen ska det vara oisolerat rör och innan taket ska det sitta en övergång till helisolerat. Som jag har förstått det av instruktionen så är det kaminen som bär vikten av skorstenen.

Nu till min fråga: Vad bär upp isoleringen och det yttre röret på de helisolerade delarna? Innerrören sitter ju ihop och kommer att vila på kaminen, men övergångsdelen överför ju inte lasten från isolering och manteln till innerröret?

Jag har lusläst instruktionen, men måste ha missat något.
Förtydligande: Problemet är alltså att isolering och yttre rör glider ner på det oisolerade röret. Det finns alltså inget som håller det uppe.

Tacksam för hjälp.

/egs
 
Redigerat:
Har själv ett par kubikmeter lådor från NVI i källaren som snart ska monteras.....

I fallet när man har ett halvisolerat rör vilar isoleringen på vad NVI kallar ett kopplingsstycke som monteras direkt på kaminen. I övrigt finns det inget som håller den yttre manteln. Det halvisolerade röret avslutas vid taket med en övergång till helisolerat rör.

Du borde ha en liknande övergång, fast från oisolerat till helisolerat? Den övergången "krymper" ju hop yttermanteln till samma diameter som det oisolerade röret.Artikel 2310 http://www.nvi.se/pdf_filer/Produktkatalog03_01.pdf.

Menar du att denna konformade övergång glider ner över det oisolerade röret?
 
MathiasS skrev:
Menar du att denna konformade övergång glider ner över det oisolerade röret?
Precis, jag har en sådan men konan och isoleringen sitter inte ihop med varandra.

Nu när jag skriver så kom jag på den troliga lösningen. Det undre, oislolerade röret är inte från NVI utan från tillverkaren av varmvattencisternen som sitter runt. Det röret går i nvi-röret, medans ett NVI-rör går utanpå. Jag får alltså ta och skarva med ett kort, iosolerat NVI-rör så kommer konan förmodligen att vila mot det.

Jag får prova lite i morgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.