Hej,
Vi ska sätta belysning i vår tomt. Jag har köpt 50 meter jordkabel och vill gräva ner den under marken men vill att den ska komma upp på några ställen och ner igen eftersom avståndet mellan ställen som ska ha belysning är ca 20 meter. Vet någon vad man behöver för att göra det och viken sort kopplingsdosa ska man köpa? Jag är nybörjare och blir tacksam för alla svar.
 
Man kopplar i stolparna, dvs över mark.
 
Tack, Vilken typ av dosa bör man köpa?
 
Vad ska du ha för belysning?

//Patrik
 
Oftast sitter det kopplingsplintar i stolpen. Kolla först vilka stolpar du ska ha och dra kabel efter det.
 
Vi ska ha först belysning av någon typ av lysdioder och sedan 20-25 meter bort vanliga stolpar som man kan köpa billigt.
 
Lysdioderna kräver en större kopplingslåda, helst IP65 eller bättre, som rymmer transformatorn. Möjligen kan någon av dessa från Clas fungera. Det framgår dock inte om dom är UV-beständiga (tål solljus). Annars finns det en uppsjö av kopplingslådor hos elgrossisterna, t.ex E14 375 86 för 185:-.

Montera dem på en stolpe ovan mark och med alla kabelgenomföringar underifrån - använd helst ordentliga förskruvningar.
 
Tack Bo. Nu ska fråga Clas om deras lådor passar annars blir det Elnu.
 
Hur gör man med skärmtråden runt kabeln. Ska den kopplas samman med jordtråden?
 
Vilken kabel menar du?
För EKLK, ja.
För EKKJ, nej - där är skärmen i sig jord.
 
Skärmen runt kabeln är skyddsjorden (om det är EKKJ vi snackar). Den ska man fixa till så att det blir en ledare, sedan så tejpar man eller drar en gulgrön slang över den och tejpar lite. Den ska vara gulgrön oavsett om man tejpar eller använder slang.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Den ska vara gulgrön oavsett om man tejpar eller använder slang.

//Patrik
Hur är det där igentligen? får den inte vara genomskinlig eller var det bara biledare som får ha genomskinlig slang?
 
A Bergman skrev:
Hur är det där igentligen? får den inte vara genomskinlig eller var det bara biledare som får ha genomskinlig slang?
Ja, det är ju en skyddsjord (alt. en PEN) och skyddsjorden ska ju vara gulgrön så då måste väl skärmen vara det också, antar jag.

Biledaren är nog ensam om att få ha genomskinlig slang. Enligt resultatet på tidigare diskusioner så får biledaren bara ha genomskinlig slang egentligen. Men jag kör alltid med gulgrön i alla fall för att det är snyggare i centraler och för att det inte är någon big deal.

//Patrik
 
Jord SKA vara gulgrön och pen gulglön med blå märkning. Nån gång på 80 talet var man inne på transparent pen men det var under en kort tid
 
Jag tror det stod i någon diskussion med upphovsmännen till reglerna att det var möjligt med transparant märkning (eller omärkt) om det pga läge var uppenbart att det var just skyddsjord och inget annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.