Hej,
Jag har "blivit med" en Norlett jordfräs, modell 6006 B (om jag kan tyda den gamla lappen rätt, kåpan där texten normalt står är borta), antagligen från 80-talet. Men drivremmarna är gamla och trötta, svårt att få drivning på rotorn, har någon en manual eller liknande med specar på drivremmar, hittar inget när jag söker på nätet. Om du råkar ha en komplett manual som du kan skanna in eller fotografera av och maila mig vore jag ytterst tacksam, men självklart räcker det alldeles utmärkt med grundläggande info om drivremmar.

Om någon har info om hur "reglerspaken" för remspänning skall fungera tar jag även tacksamt emot info om det. Som det är nu så funkar det lite halvdant om jag har den i ena ändläget (längst fram) då är bägge de remmarna halvspända. Om jag drar spaken bakåt så får jag bra spänning på ena remmen, men då blir den andra helt slapp... Tips och trix?

/Fixelix
 
  • Gilla
klorena
  • Laddar…
Milkshaken
Hej.
Ja om du har remmarna kvar så kan du ju med fördel ta med dom in till ett ställe där dom säljer remmar. Förmodligen är dina remmar uttänjda lite, så minska med nån tum. Men det där ser "remjohan" Brukar oftast vara billigare än på klippaffären.. har du bara två stycken remmar så ska väl den ena bli slapp då den ena går till back och den andra till fram.
 
Köper du inte original så se till att remmarna har förstärkt rygg och är med kevlar i. Remspännaren på jordfräsar går oftast mot ryggen på remmen, så en standardrem slits jäkligt fort.
 
Milkshaken
Är det Kevlar i originalremmarna alltså Nonkan?
 
Tack för bra tips! Skall gå in till någon "remjohan" och se om de kan hjälpa mig!)
Bra tips om förstärkta ryggen, först trodde jag en rem var vänd åt fel hål, sedan insåg jag att vid drift ligger den med baksidan mot "styrhjulen" men att den då får insidan/smalsidan mot själva drivhjulet när den spänns upp.
Några tips på bra affärer i Stockholm eller Trosa/Vagnhäradstrakten? Kanske Grönmarks i Sthlm har?
 
Milkshaken skrev:
Är det Kevlar i originalremmarna alltså Nonkan?
Näe, det är inte säkert men de är å andra sidan definitivt förstärkta på ryggen och har exakt rätt mått och profil för uppgiften.

Iaf på gräsklippare håller originalremmarna 3-5 ggr längre än standardremmar från närmsta maskinaffär, men kostar 3-5 ggr mer också :)
 
"Vanliga" remmar klarar inte att ryggspännas. Ofta har gräsklippare och slungor sina egna längder som inte finns i standardsortiment det förekommer även egna profiler...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.