Hej

Håller på med att göra om ett badrum i min källare. Golvet i hela källaren är uppbilad, rören bytta, isolering, vattenvärme, nytt BTG golv mm. är redan gjort.

Frågan gäller en liten toa med dusch. Jag skulle vilja bygga upp en vägg i glasbetong som då kommer att gå till en korrior på andra sidan av badrumsväggen. Hoppas ni förstår. Glasbetongen skall altså vara som en "yttervägg" till badrummet, fast naturligtvis inte bärande och heller inte angränsande mot något utomhus, så någon riktigt yttervägg är det ju inte... mendet skall inte vara en skilje vägg inne i badrummet.

Se bifogad bild. Det blåa på bilden är där jag tänkt sätta glasbetongen.

Får man ha en vägg på detta sätt?
Skall jag mura upp ett varv med leca under den första raden så att jag kan dra upp tätskiktet ca 10 cm mot denna eller kan jag sätta block från golv till tak?

Hoppas någon sitter där ute med några kluriga svar!
 
  • Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du ska bygga duschen i en källare ska du inte ha någon fuktspärr mer än ca 1m2 på golvet i duschen. Bygger du en glasbetong vägg, så måste du se till att luften kan vandra bakom glasbetongväggen så ytterväggen kan andas. Annars har du risk för att få dålig lukt och ev mögel.
Man ska inte ha någon mera fuktspärr i källare p g a fuktvandringen.

Lycka till!
 
Hej och tack för svaret!

På andra sidan väggen är det alstå en korridor. Glasblocken kommer alstså ha badrum på ena sidan och en korridor på den andra sidan.

Gällande fuktspärr i gamla källare så verkar det finnas lika många åsikter som personer... Vissa säger att i nyrenoverade med isolering mm. skall man använda sig av fuktspärr, medans andra säger precis tvärt om...

hmm... vad skall man tro egentligen...
 
Du skulle kunna göra som du säjer första raden leca och spärra upp 1 dm på den och 1 dm ut på golvet.
 
Ok, tack!

Läser man i PDFn så får i alla fall jag ut att det i mitt fall skall vara en kan på minst 50mm under glasblocken så att det går att vinkla upp ett tätningsförband och tätskikt.

Eftersom min källare är renoverad med dränering, isolering, golvvärme mm. så skall hela rummet tydligen tätskiktas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.