Hej, behöver röja sly och då måste jag ha en röjsåg:D
Behöver tips på e-handel som säljer röjsågar. Har googla men hitta inte riktigt så många butiker.
Så har ni tips på butiker så tar jag gärna emot det.

Är inte intresserad av "no-name" maskiner utan endast kända kvalitetsmaskiner.
 
Vad är det för fel med butiker i det här fallet? Iofs bor du i norrland, men någon åf måste ju finnas i närheten.

Det finns inte många e-butiker med "riktiga" märken just för att leverantörerna inte tillåter det enligt sina avtal. De få som finns bryter mot avtalet de skrivit under...

Framförallt Stihl är stenhårda på denna avtalspunkt, en Stihl ska säljas i fackhandel över disk, den ska vara monterad och provkörd och du ska ha fått hjälp av säljaren att se ut rätt maskin för ditt behov, det är en del av det du betalar för när du köper en Stihl. Säljaren ska även ha egen verkstad och tillhandahålla reservdelar, detta har alltid varit en del av företagets filosofi och det bra ÅF-nätet är en av sakerna som gör att Stihl har en riktigt bra kvalitetsnivå, även om det såklart leder till lite dyrare produkter.
Stihl kommer aldrig vara prisledande, däremot ligger de alltid i toppskikt vad gäller kvalitet och service.

Husqvarna har liknande avtal, men de släpper igenom vissa överträdelser mot avtalet av någon anledning, förmodligen för att Husqvarna är ett aktiebolag och därmed mer pressade att alltid öka försäljningen och vinsten. Däremot finns krav på verkstad och kompetens.
 
Nonkan skrev:
Vad är det för fel med butiker i det här fallet? Iofs bor du i norrland, men någon åf måste ju finnas i närheten.

Det finns inte många e-butiker med "riktiga" märken just för att leverantörerna inte tillåter det enligt sina avtal. De få som finns bryter mot avtalet de skrivit under...

Framförallt Stihl är stenhårda på denna avtalspunkt, en Stihl ska säljas i fackhandel över disk, den ska vara monterad och provkörd och du ska ha fått hjälp av säljaren att se ut rätt maskin för ditt behov, det är en del av det du betalar för när du köper en Stihl. Säljaren ska även ha egen verkstad och tillhandahålla reservdelar, detta har alltid varit en del av företagets filosofi och det bra ÅF-nätet är en av sakerna som gör att Stihl har en riktigt bra kvalitetsnivå, även om det såklart leder till lite dyrare produkter.
Stihl kommer aldrig vara prisledande, däremot ligger de alltid i toppskikt vad gäller kvalitet och service.

Tänkte på detta när jag köpte min Stihl FS 130. Gillar verkligen det du skriver om krav på bl.a. kompetens och service från handlaren. Man kan dessutom få delar till den snabbt. Jag är nog en sucker för det lokala. Men baksidan av myntet är naturligtvis att det skapar en osund konkurrens (ickebefintlig till och med)...


Köpte förövrigt min Stihl på Granngården och fick den direkt från kartong. Nu var det inte mycket att mecka ihop (styret, gashandtaget, spänna gasvajern, ögla för selen, gasvajern in i hållare efter röret samt ställa upp tomgången som var så låg att den stannade om man släppte gasen trots varmkörd). Om det var ett misstag i arbetet vet jag inte... ska väl mycket till för att "råka" ge kunden maskinen direkt från kartong istället för ihopmonterat och provkörd om detta är rutinen.


Husqvarna har liknande avtal, men de släpper igenom vissa överträdelser mot avtalet av någon anledning, förmodligen för att Husqvarna är ett aktiebolag och därmed mer pressade att alltid öka försäljningen och vinsten. Däremot finns krav på verkstad och kompetens.
Googlade lite och frågan är om inte Stihl också är aktiebolag, eller? Detta var vad jag hittade:

Stihls moderbolag är Andreas Stihl AG & Co. AG står för Aktiengesellschaft och är Tysklands motsvarighet till svenska publika aktiebolag.

I Sverige har Andreas Stihl Norden AB hand om verksamheten. Andreas Stihl Norden AB ägs av Andreas Stihl AG & Co. AB står ju för aktiebolag.

Enligt dessa hastigt framtagna uppgifter bedrivs alltså Stihls verksamhet i allra högsta grad i aktiebolag och sett till vinsterna de gör är det inte direkt välgörenhet om man säger så. De har ett bra koncept som genererar fina pengar.

Men rätta mig gärna om jag har kört av vägen när jag googlat, har ju hänt förut...
 
Undrar om inte Nonkan menade att Husqvarna är börsnoterade medan Stihl inte är det? Aktiebolag är den absolut vanligaste bolagsformen. :)

Börsnotering skapar krav på bra kvartalsrapporter (kortsiktig vinst).
 
Köpte förövrigt min Stihl på Granngården och fick den direkt från kartong. Nu var det inte mycket att mecka ihop (styret, gashandtaget, spänna gasvajern, ögla för selen, gasvajern in i hållare efter röret samt ställa upp tomgången som var så låg att den stannade om man släppte gasen trots varmkörd). Om det var ett misstag i arbetet vet jag inte... ska väl mycket till för att "råka" ge kunden maskinen direkt från kartong istället för ihopmonterat och provkörd om detta är rutinen.
Så ska det inte gå till. En detalj som för övrigt talar emot kartongförsäljning av Stihl är att de flesta modellerna kommer i tvåpack. De ska helt enkelt monteras av säljaren. Var det stressigt vid tillfället? Annars kanske det är en lat ÅF, det finns ju sådana också :)

Ibland ser det helt tomt ut i vår butik trots att lagret är fullt med maskiner. Vi hinner helt enkelt inte montera och hänga fram. Tråkigt givetvis, både för oss och kunden, men vi vägrar sälja kartongmaskiner. Dock tar det inte mer än 5 min att slänga ihop en 130 när man har rätt verktyg och gjort det några hundra gånger, så kunderna brukar klara av väntetiden.
Googlade lite och frågan är om inte Stihl också är aktiebolag, eller? Detta var vad jag hittade:
Fel av mig, precis som Tobbe antog menade jag att det inte är börsnoterat. Stihl fungerar lite som IKEA, en stiftelse kontrollerad av en ägarfamilj. Det ger ett långsiktigt ägande som jag tror är bra, jag föredrar det framför börsens kvartalstänkande alla dagar, även om jag själv äger lite Husqvarna-aktier :blushing:

Konkurrens finns, men ingen prisdumpning. Jag tycker (självklart eftersom jag är partisk) det är sunt att inte bara fokusera på priset. Det går alltd att sälja något billigt, men ska företaget finnas kvar måste det gå med vinst, allt annat är orimligt. Att vara ÅF är ingen guldgruva direkt, det är bara att kolla lite årsredovisningar så förstår man att det är bättre att äga en ICA Maxi-butik...
 
Redigerat:
Jag värdesätter definitivt bra service, kompetens etc, men med de priser som går att hitta på noname-maskiner på nätet undrar jag ändå om de verkligen är motiverat att köpa en maskin för tre-fyra gånger dessa priser eller mer?
Jag hittade den här för ett år sedan, men har inte vågat slå till, vill hitta lite utvärderingar av andra först, men det är det dåligt med (varken bra eller dåliga)...
http://xtrading.noxshop.se/?category_id=18&item_id=2020
Så än så länge får jag klara mig med att låna röjsåg någon gång ibland (och kör det mesta med lie, ett klart underskattat redskap!), men det vore ju skönt med en egen...
 
Jag köpte en (nästan) no name (Homelite) på Bauhaus, det kommer jag aldrig at göra igen. dessutom har jag insett att alla maskiner jag köpt där har jag bytt ut p.g.a. strul/trasig.

Det hade varit mycket billigare att köpa rätt från början, och hyra det jag inte hade råd med för tillfället.
 
Den där Holstein ser exakt ut som min Stiga SB 34 D (ja förutom färgerna då). Hade också jätteproblem att hitta bensindrivna röjare med klinga och snöre. Blev Jula :p tillslut när jag tröttnat på att leta runt. Den kostade 1995:-, vilket är 200:- billigare än Bygghemma iaf.
Vet inte riktigt vad för typ av röjare du vill ha o den jag köpte är den ju ingen proffsröjare direkt men klarar sly ok. Jag fick dock lämna in den då förgasaren inte fungerade ordentligt.
 
Jag kommer ju bara köra lite slyröjning några gånger per år, lite mer nu i början, och lite mindre när det värsta är fixat, därför känns 5000 kr lite mycket... Jag har mycket slånbärsbuskar, och de börjar ju invadera "gräsmattan" (d.v.s. ängen). Sedan lär det väl bli lite grästrimning där det är för gropigt och dant för att kunna köra gräsklipparen också.
 
Fixelix skrev:
Jag kommer ju bara köra lite slyröjning några gånger per år, lite mer nu i början, och lite mindre när det värsta är fixat, därför känns 5000 kr lite mycket... Jag har mycket slånbärsbuskar, och de börjar ju invadera "gräsmattan" (d.v.s. ängen). Sedan lär det väl bli lite grästrimning där det är för gropigt och dant för att kunna köra gräsklipparen också.
Slå ut de där 5000 på 20 år som maskinen defacto håller för en som inte kör så mycket istället... Det är roligare att göra jobbet med en maskin du inte stör dig på än en där t.ex. trimmerhuvudet krånglar (jo, det krånglar mer ju billigare de är...)
 
Försök hellre få tag i en begnad märkesmaskin än en noname utan reservdelar.
Det är en kvalitetskillnad både i kraft och smidighet samt att man kan få tag ireservdfelar och tillbehör
 
Köpte en beggad husqvarna 244rx på blocket för 1500 spänn. Känns som att den kommer att hålla bra mycket längre än någonting nytt för samma pengar..
 
D09
Sent inlägg men iaf. Köpte en Holstein röjsåg, höll i 4 minuter sen var dragstarten av, drog inte anorlunda än vid t ex motorsågen ( stihl ) men den gick sönder direkt. Säljaren skickar en ny och uppmanar mig att dra försiktigt. Likaså att den inte var inställd rätt i förgasaren.
När den väl gick så var jag väl rätt så nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.