Hejsan

Som den novis jag är så har jag en fundering av hur stor skillnad är det i verkligheten kring en gjuten grundplatta i L-vinkel och rektangulär. Alltså skillnad i pris, tekniskt genomförande och alla de små saker som gör just dessa två olika gjurtformer

Jag är medveten om att huset blir dyrare ju mer teknisk man bygger, t ex i L-vinkel. Men vill nu bara veta hur mycket dyrare och hur mycket mer tid och tekniskt arbete krävs för just grundplattan om man gjuter i L-vinkel?

Hoppas några av Er därute vill ta er an utmaningen och ge oss en massa matnyttig information kring detta. :)
 
Det är inte så komplicerat att gjuta valfri form, men det är mera pyssel med att få alla mått rätt. En rektangulär platta har längd och bredd. En L-formad har 2 "längder" och 2 "bredder" , med burspråk blir det ännu fler mått att hålla reda på.

Nu ska jag gå ut och formsätta en rektangulär platta och försöka få diagonalerna lika.

Protte
 
Tack, men vill veta lite mer, kring om hur mycket mer jobb och ekonomi det faktisk kan vara med en L-formad grundplatta. För att vi vill veta om det är värt det. Blir ekonomin kring en sådan platta avsevärt mycket mer? För det är väl inte så enkelt att det BARA är antal kubik betong som avgör?
 
Om ert drömhus är ett L-format så måste det vara värt en dag extra vid formsättningen.

Vad som kan vara mer avgörande ekonomiskt, kommer man ända fram till formen med betongbilen. Att pumpa betongen kostar.

Protte
 
Tack för svaret!

Undrar även kring hur det rent praktisk går till då betongbilen skall komma. Vad för krav på närhet av avlämningsstället har betongleverantören? Har förstått att det skall inte vara mer än visst tid mellan betongtillverkarens depå och där betongen skall levereras? Jag är helt novis o vill lära mig innan vi bestämmer oss för vad och hur vi vill bygga mer exakt
 
Om betongbilen kommer ända fram mot plattan kvittar det väl om det är en rektangulär form eller L-form. Måste du ha pump räcker den antagligen över hela..om du inte bygger ett enormt stort hus, då tillkommer det ofta flytt av pump, vilket kostar extra. Detta bakas ibland in i helhetspriset. Det beror alltså vad du har för deal med betongfabriken?

Bor du en bra bit från betongfabriken bör du iaf kolla att dom har bilar så det räcker, alltså att det inte blir lång väntetid mellan lassen.
 
Avståndet från betongfabriken är troligen inte så stort problem, det finns tillsatser till betong som gör att den inte härdar så fort.
Betongbilar har idag rännor som når 6-9 meter så kan bilen backa ända mot formkanten så behöver man inte kärra eller skotta betongen för en normal platta.

Protte
 
Om du bara jämför själva bottenplattan mellan rektangulär och vinkelformad, så är skillnaden marginell. Det går åt fler kantelement för en given yta och du får ett hörn till att mäta in, men det är inget märkvärdigt.
Det är till exempel mycket större skillnad när du kommer till taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.