Hejhej

Är intresserad av en luftavfuktare från jula, den hittas här: http://www.jula.se/luftavfuktare-790-w-136936
Problemet är att den har en maximal drifttid på 24 timmar, sedan stängs den av och måste startas om manuellt. Hade tänkt att använda den i mitt garage, men jag åker inte alltid dit en gång per dygn. Garaget är nånstans på 90 kvm vilket den här ska duga till enligt Jula.

saxat från manual som jag fick mailat från jula:

"Maximal kontinuerlig drifttid är 24 timmar. Detta pga. att apparaten inte ska bli överhettad."

"TIMER
• Tryck på knappen TIMER för att ställa in önskad drifttid. När du trycker på knappen stegas siffervisningen i teckenfönstret (0, 1 upp till 24 och tillbaka).
• När timern aktiveras lyser TIMER-symbolen och inställningstiden visas i teckenfönstret under 8 sekunder. Därefter visas rummets luftfuktighet i teckenfönstret.
• När den inställda tiden uppnåtts stängs apparaten av automatiskt. Om du inte ställer in drifttid går apparaten kontinuerligt i 24 timmar."

"Av säkerhetsskäl stängs värmeelementet av i två minuter efter åtta timmars kontinuerlig drift och startas sedan om, oavsett om den inställda tiden har uppnåtts eller inte."

Både hos Julas tekniska information och på varuhuset jag besökte så säger de att man måste starta om den manuellt efter maximal drifttid... Känns som en rätt så sunkig avfuktare isåfall, den praktiska tillämpningen blir ju minimal för alla ställen man inte besöker oftare än en gång per dygn?

Jag frågade i affären och sa att det kan inte vara så många som köper den här modellen, men konstigt nog har de sålt bra med dem vilket är väldigt konstigt pga drifttiden. Är ju värdelös i alla utrymmen man inte besöker dagligen, t ex garage, förråd, sommarstugor, källare, vindsutrymmen m.m...

Ingen som har köpt en sånhär eller har någon ide för hur man kan köra den konstant?
Jag tänkte att det skulle gå bra att ansluta den via en timer som bryter strömmen helt, men det funkar inte, då man enligt manualen fortf måste trycka på på/av-knappen efter att ström anslutits. Skriv ett pm så kan jag maila hela manualen till dem som är intresserade.

Jag har även hittat en på Onoff
http://shop.onoff.com/ProductSheet.aspx?prd=1386723
Den verkar gå att köra dygnet runt utan att behöva startas upp manuellt var 24:e timme, men den är inte lika effektfull som den andre. Den här räcker inte till lika stor yta.
Vad blir effekten(eller hur mycket uteblir) av att köra en för liten avfuktare förhållande till ytan?

Måste ha en som funkar till lägre temperaturer och jag vill inte investera i en herrejössesavfuktare som kostar 10 000 eller mer, jag nöjer mig med något som fungerar något sånär okej :)

edit: kanske hamnade i fel forumsdel :/ ber om att få tråden flyttad isåfall
 
Redigerat:
Jag har tittat på den där också, men noterade inte att den stängdes av efter 24 timmar, däremot att värmeelementet stängdes av efter 8 timmar, med automatisk omstart. Det senare hade ju varit helt ok, det förra gör maskinen helt värdelös om man vill ha den t.ex. i en krypgrund, om det verkligen stämmer vill säga.
 
Stort garage, kräver avfuktare med bra blås. Vilken temperatur är det i garaget? Om det är ca 8 grader C eller mer skulle jag satsa på att sätta en kondensavfuktare på en hylla där det blir aningen varmare om oisolerad betongplatta eftersom den drar mindre el för samma avfuktning än en sorptionsavfuktare och har högre kapacitet när temp stiger. Avfuktningsprocessen tillför också nettovärme. Om garaget värms med el-raddar kan ett alternativ vara att sätta upp en luftluftvärmepump som också kan avfukta en del när den växlar mellan att köra kylläge och uppvärmning för energibesparing.

Har själv en avfuktare Woods ED50 på en hylla i 34 kvm garage och kopplat till avloppet. Tillsammans med kupéfläkt på golvet funkar det för att torka upp garage och bil nästan helt till nästa dag efter biltvätt då allt är plaskvått. Har ca +10 C i garaget, efter tvätt med delvis varmvatten kan det bli +16-17C och avfuktaren håller sedan den tempen till det är i stort sett torrt, dvs hög avfuktningskapacitet med kondensavfuktare. Kan även kopplas tills timer som startar några timmar per dygn för att hålla lagom RF% om man inte tvättar varje dag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.