Ämnar gräva upp runt husets källarvägg och dränera om med Iso eller Pordrän. Tänker leja bort hela jobbet. Har läst och lärt mig det mesta under flera dagar nu.
Sett Byggmaxfilmen och läst Isodräns fina arbetsinstruktion. Har också läst många inlägg här på forumet. Håller på att ta in offerter. Har en del frågor:

1, Att göra en s.k. Kravspecifikation är det något som är brukligt som enreprenörerna brukar acceptera? Hur går det till? Finns det en färdig blankett för detta?

2, Hur går man tillväga när man tar Referenser på entreprenörer? Om det inte finns någonting här inne på forumet finns det då några andra verk man bör ringa och kontrollera med? Går det att kontrollera om en firma har haft många jobb och skött dom bra tidigare?

3, Brukar man skriva kontrakt före ett jobb eller hur går det till? Är det brukligt att betala något i förskott?

4,Brukar man få rätt fall på rören utan lasermätning?

5, Försäkringsmässigt vad gäller om firman skadar huset eller tomten av misstag, eller värst av allt om huset rasar eller spricker eller en trappa går sönder. Är det en särskild vedertagen försäkring firman skall ha för såna här jobb? Entreprenadförsäkring det är väl kanske inte samma skydd som Allriskförsäkring. Skall man behöva be firman om villkorshandlingar så man inte får en kalldusch om något händer och det inte täcks av försäkringen. Mindre företag kanske snålar in på en sådan här försäkring.

6, Är det många som lägger dubbel isodrän 2x10cm kan det löna sig när man ändå är igång? Hur stor merkostnad kan det bli per/kvm?

7, Vad gäller för utsättning av El,Tele, Vatten o avloppsrör så man vet var de ligger? Kostar det pengar?

8, Vilket är bäst Dränrör eller Dränslang?

9, Om huset är stort och sättningskänsligt och byggt på lera bör man då gräva upp en sida i taget och sedan återfylla innan man gräver nästa sida?

10,Spolbrunn och Rensbrunn är det samma sak? Hur många behöver man ha?

11,Dräneringsrören brukar man ju byta ut är det samma då med dagvattenrören?

12,Om man har en 35 år gammal dränbrun som även tar emot dagvattnet är det då ide att skaffa 2 nya separata i plast, separat dränbrunn ger ju ett bättre skydd mot översvämmning. Vad kan det kosta extra att byta ut brunnen mot 2 nya?
 
Kan hjälpa till med några delsvar.

6) Enkel beräkning över besparing på http://www.tillaggsisolera.nu/ (sida rekommenderad av Isodrän). Kostnad: Du måste ha dubbla isodrän/podrän skivor. Enligt Podränoffert jag har framför mig kostar deras skiva 168kr/kvm inkl moms. Sen behöver du dubbla lister i överkant á 58kr/2,5m inkl. Lite extra PL600 eller liknande för att limma skivorna åtgår förstås också.

7) Du kontaktar respektive kabelägare (Vattenfall, Skanova, kommun etc) för kabelanvisning. De flesta har även info på sin hemsida t.ex. www.skanova.se där man kan beställa elektroniskt. I första skede får man hem ritningar över kabeldragningar. Detta är gratis om du inte har panik. Ritningarna är endera "exakta" eller ungefärliga (mina är ungefärliga och verkligheten skiljer flera meter från ritning). Finns behov kan man begära att de kommer ut och ritar upp. Även detta är vanligtvis gratis.

8) Min entreprenör funderar inte ens på att använda dränslang utan 4m dränrör är det som gäller.

9) Jag skulle vilja säga ja. Risken för sättningar finns. Men enligt de entreprenörer jag talat med är risken liten (men de vill så klart helst gräva allt på en gång). Jag har dock enbart grävt en sida av kåken åt gången men också försäkrat mig om att min entreprenör har försäkring som täcker ifall något händer.

Jag har dock enbart tagit hjälp med att gräva. Resten av jobbet utför jag själv. Så min sits är inte helt lik din, men jag hoppas det är till hjälp iallafall.
 
Tack för dina svar Tompa77.
Nu när man har läst på och kan det mesta så dyker det upp tankar
om man skulle försöka göra allt själv utan själva grävjobbet.
Man har ju inte samma rutin som firman men man kan ta mer tid på sig och veta att det blir riktigt gjort.
Att få alla små men viktiga tidsödande jobb gjorda.
Som exvis borttagning av gammal kallasfalt och mura hålkäl på ev.sula m.m.
Om det slarvas så är det ju ett riktigt grisjobb o göra om allting från början.
 
Jag handgrävde min dränering:)!!
68meter längdx60cmbrettx2meter djupt lerjord.
Påbörjade förra våren och blev klar i våras med uppehåll över vintern. Grävde 1 sida åt gången, gjorde allt jobb själv med gjuta hålkäl, slipa bort gammal tjära, sätta membran, lägga rör mm mm. Tror ni jag var glad och stolt när jag var färdig?:D Behöver ej gå på gym.
 
Imponerande.. Hur gick det med ryggen då?
 
Jodå, ryggen klarade sig fint. Men arbetet blev större än väntat.
När jag grävde där avlopp vatten gick in under källarväggen tyckte jag det var lite underminerat. Då jag hade lite sus från vattenledningen kollade kommunen sin ventil och den gick ej att stänga pga sönderrostad ventilstång. När de ändå skulle byta ventil passade jag på att byta servisledningen till en pemslang.

Jag tyckte det luktade lite vid avloppsröret så jag grävde in en bit under huset. Kikade med en ficklampa och blev skiträdd när jag kunde se längs hela avloppsstammen till andra sidan av huset!! Hela avloppssystemet av keramikrör hade kollapsat och läckte i alla skarvar, detta hade underminerat längs rören och utanför huset.

Så jag fick bila upp källargolvet längs alla avloppsrör och byta ut allt. Detta innebar att jag fick bila upp golvet i badrummet som finns i källaren för att byta golvbrunn och rör. När jag ändå hade gjort detta var det lika bra att riva resten av badrummet. Jag la in golvvärme (el), handdukstork istället för element, fuktstyrd ventilation samt kakel och klinker.

Nu håller jag på med bila upp och gräva ur resten av källargolvet för att lägga in vattenburen golvvärme. Färdigt om en månad hoppas jag.
Ha det bra
Puttiplatt
 
Bila upp källargolvet för att komma åt hela avloppsstammen !!
Låter som ett skräckscenario. Hur gammalt är huset?
Hoppas man inte råkar ut för det, känns som man då skulle få jobb för resten av livet.
Ett avloppsystem inbyggt i golvet bör väl nästan hålla i evighet, eller?
 
Hej.

På fråga nummer ett så behöver du inge kravspec om du använder en rutinerad dränfirma. Det du skall tänka på är att om sulan går utanför väggen så skall det göras ett hålkärl där sula möter vägg.

Normalt så skriver man ett kontrakt om det är fast pris, är det löpande och du är osäker på entreprenören så använd kontrakt där också. Dessa jobb brukar betalas när det är klart, dock kan det vara kort betalningstid speciellt om du skall använda rotavdrag.

Ett vattenpass räcker om de skall göra en stenkista för dränvattnet, om de skall ansluta på dagvatten så är det bra med laser ifall det är liten nivåskillnad mellan anlutningen och dränslangen.

Det normala är att endast gräva en eller två sidor sedan fylla igen så att marken ger stadga åt huset, tar något längre tid, blir lite dyrare men är enl. rekomendationer. Så om du jämrör priser så kolla hur dom skall göra.

Du bör inte ha dränrören gå ner i en dagvattenbrunn, vid slagregn så kan du fylla dränrören baklänges ifall du har otur.

När du talar om att skada tomten så kommer den se ut som ett slagfält när det är klart, oftast ingår bara grovplanering såvida du inte handlar upp något mer. Du kommer ha överblivna jordhögar som måste köras bort osv...
 
Tackar för infon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.