Hejsan

Jag rev ur en platsbyggd garderob i ett hyreshus från 1944, och hittade detta under. Är det ett riktigt golv eller bara spånten? Ovanpå ligger nog 3 lager matta och ett laminat.

Under ligger 5cm spån, och under det vet jag inte.

Är det värt att behålla detta, eller ska man strunta i det och bara lägga på ett nytt golv? Verkar inte så smidigt med ett golv med 5mm glipor i...

Tidningen ska jag läsa igenom senare tänkte jag, de andra sidorna kanske finns också.
 
  • 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lägg nytt golv ovanpå,(om du ny inte är nostalgiker)och om du är det så går det bra att nåta skarvarna
 
Det du ser är undergolvet av råspont, som man troligen haft en linoleum-matta på ursprungligen. Lägg nytt golv uppepå är mitt tips. Eftersom det inte var tänkt som golv ser trät troligen rätt illa ut och skarvat på många ställen.
 
Ok, tack för svaren!

Jag ska se om det går att få bort knarret om jag nu ska bry mig om det, antar att man antingen skruvar fast råsponten, eller så river man upp den och lägger golvspån limmat+skruvat.

Sedan lägger jag på lumpapp/foam och sedan laminat/parkett.

Antar att jag inte ska ha någon plast då det är sågspån under råsponten?

Stämmer detta?
 
Knarret får du bort genom att skruva varje planka i varje regel, du vet ju inte var knarret kommer idag.

Eftersom huset klarat sig utan plast tidigare skulle jag undvika plast även framöver. Lumppapp är att föredra före foam.

Sen vill jag rekommendera att lägga så tjockt golv som dörrar och annat tillåter, för att få ett gediget golv utan känsla av "trumma".
 
Jag satte nyss in en ny karm till rummet, och nuvarande golv inkl mattor under är precis samma höjd som golvet i rummet bredvid. Jag tror jag får plats med 15mm parkett och får samma höjd om jag tar bort mattorna under, eller så byter jag bara översta lagret med ny laminat. spånten ser rätt ojämn ut också tyvärr.

Tycker det är lite intressant att nuvarande 7mm golv inte är laminat, utan fanér. Trodde inte ens det fanns som golv.
 
Du kan ju riva bort allt det gamla och spackla upp ojämnheterna med ett golvspackel, antingen flyt eller ett fastare. Att lämna massa gammalt jox brukar bara bli jobbigt i längden.

Glöm inte primer innan du spacklar för vidhäftningens skull samt att fylla i alla hål så du slipper spackel ner till grannen under....
 
Tänker också att det är bra att rensa bort gammal skit.
Men egentligen kanske man skulle byta ut spånten mot golvspån, känns bättre än att spackla... 600:- blir det på Byggmax då rummet är på 7kvadrat bara.
 
OK det är ju inte så mycket vare sig kr eller tid att börja från början med nytt spån. Kanske kan du få några mm till då råsponten säkert är mer än 22 mm.
 
Nu har jag tagit bort 7mm parketten, plastmattan och ett lager med tjockare masonit. Under det finns det 28mm spånt, och det ligger på 2" x6" reglar, mellan dem är det sågspån och under det kol.

Rummet är 220x360 och reglarna går på längden. Den första och sista regeln har cc från väggen på 23cm, sedan är det cc60 mellan dem och den tredje och fjärde som är i mitten av rummet. Jag vet inte om det brukar ligga reglar precis vid väggarna också, men i vilket fall borde väl det vara ok att lägga spånet på då det inte blir mycket belastning ute vid väggarna. Tänkte lägga spånet åt motsatt håll som reglarna går då det blir lagom att såga varje skiva 20cm och slippa skarvar på kortsidorna.

När det är klart så blir det golvspån skruvlimmat med 4-5 skruvar i varje skiva/regel, och på det lumpapp, och ovanpå det 15mm klickparkett.

Missar jag något nu?

Tack för hjälpen!
 
Kan du inte skruva reglar i väggarna så spånet får något att ligga på även i ändarna? Alltid skönt med ett stumt golv.. Annars ser det ju bra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.