Ska sätta upp ett badrumstak av gips mot mellanbjälklag.
Ska man då ha diffplast mellan glespanel och bjälklag eller räcker det med det skydd som en våtrumsfärg ger?
Har sök och läst om detta i forumet men kan inte hitta något tydligt svar.
 
Om du har plast nu kan du låta den sitta. Glespanelen gör att du får en liten luftspalt, våtrumsfärgen är dessutom inte lika tät som vägg/golv fuktspärrarna.

Om det är ett väldigt gammalt hus utan diffplast, ska man akta sig. Då kan det innebära problem med
att börja sätta plast.

Lycka till!
 
Tolkar detta som att man inte ska ha diffplast även vid nybyggnad?
 
Då formulerade jag mig lite dåligt.... Jo, du ska ha diffplast i taket.
 
Under tiden har jag fått lite nya aspekter att tänka på. Det ska nämligen delvis vara trägolv med vattenburen golvvärme på våningen ovanför och då ska man enligt golvvärmetillverkaren ha diffplast mellan parkett och golvvärme. Det skulle i så fall bli två lager plast i bjälklaget.
Om dessutom olyckan skulle vara framme på våningen ovanför och någon gör hål på slangen så borde ett läckage bli svårare att upptäcka när vattnet hamnar på plasten nedanför. Eller är detta något som man som man inte bör ta någon hänsyn till?
 
Diff-spärr eller inte?

Mellan utrymmen med lika relativ fuktighet ska man inte ha diffspärr = inte i vanliga innerväggar/mellanbjälklag

Men våtrum är fuktigare
Och då ska diffspärren sitta på den fuktigare sidan = in mot våtrummet

Våtrum på övervåningen => golvmattan = diff-spärr
Vid våtrum på undervåningen lägger jag gärna en plastångspärr i taket.

I ditt fall skulle jag köra ångspärr både i över och underkant av bjälklaget, på den del som är våtrum + golvvärme, men hålla fritt åt sidorna i bjälklaget (så ev fukt kan komma någonstans).
 
Har bestämt mig för att inte ha diffplast i badrumstaket av två anledningar:
1. Har inte fått något entydigt eller övervägande svar på detta.
2. Om jag nu är rädd för fukt i bjälklaget så känns det naturligt att satsa pengarna/tiden på ett bra ytskydd istället för två medelmåtta skydd i olika nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.