Hej

Vi ska snart gjuta mellanbjälklaget och på ett ställe ska vi ha en parytterdörr 1,6m. Hur ska vi göra med mellanbjälklaget vid dörren?

Betongbjälklaget har ett upplag av 100mm,100mm cellplast och ytterst 150mm lättbetong. Kan vi göra som den andra bilden visar och flytta ut betongbjälklaget så att lite av tröskeln vilar på betongen sen resten på cellplasten? Att gå hela vägen ut med betongen är lättaste alternativet men inte så enegieffektivt.

/Pär
 
  • sektion_mellanbjälklag.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sektion_mellanbjälklag_dörr.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm kör du på bild 1. Skulle det kännas otryggt så skulle jag i såfall borra/gröpa ur 2 hål och fylla med betong så karmens stående sidor såfall får extra stöd. Men annars klarar du det genom att se till att sätta spännhylsor som ger möjlighet att montera med fasadplugg + skruv. Nu vet jag inte hur väggen runt ser ut, men bara för sakens skull hade jag valt minst 160 mm fasadplugg. och beroende på dörr får du 4 till 6 fästpunkter på karmen.
 
Tackar!
Nu visar ifs bild 1 hur konstruktionen ser ut utan dörrhål och bild 2 min lösning vid dörren. men jag förstår vad du menar = att jag kan ha isolering under tröskeln. Då kör jag på det och ev gör urgröpningar vid sidorna och nån mitt på (dörren är 1,6m bred om tröskelns mitt behöver fixeras)
/Pär
 
Väggen runt om är enl bild, 500mm lättbetong så det ska gå att sätta fast ordentligt.
/Pär
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.