Jag har läst en del inlägg här om Trygghetsvakten "elslingan". Är det någon som har installerat den och är nöjd? Spontant tycker jag den verkar intressant! Vi har fukt i vår fritidsstuga (40m2)och vill ha en lösning där vi inte måste riskera att ett haveri leder till katastrof (då vi inte är där så ofta). Då man sätter igen ventilerna vid installation av krypgrundsavfuktare är jag livrädd för att den skulle gå sönder och vi kommer upp dit efter några månader och får bo på en mögelhärd.

Men som sagt, har ni några erfareheter ni vill dela med er?
 
janwide
Oavsett system så riskerar du alltid att det går sönder eller fallerar på annat sätt. Stugan kan bli strömlös av olika orsaker. En kompletterande, kanske trådlös, hygrometer ev. med någon form av larm är en extra trygghet. Jag har själv skaffat en enkel sådan för att övervaka min vind. Är du sällan på plats kanske det finns någon variant som varnar via sms eller dyligt. Kan vara värt att kolla. Någon som vet? (Kanske finns det någon fast boende granne som ställer upp för en flaska vin eller två?)
 
janwide skrev:
Oavsett system så riskerar du alltid att det går sönder eller fallerar på annat sätt. Stugan kan bli strömlös av olika orsaker. En kompletterande, kanske trådlös, hygrometer ev. med någon form av larm är en extra trygghet. Jag har själv skaffat en enkel sådan för att övervaka min vind. Är du sällan på plats kanske det finns någon variant som varnar via sms eller dyligt. Kan vara värt att kolla. Någon som vet? (Kanske finns det någon fast boende granne som ställer upp för en flaska vin eller två?)
Men det är det som verkar vara så bra med trygghetsvakten. Om jag blir strömlös eller om något går sönder är grunden ventilerad precis som vanligt. Någon annan som har erfarenheter av trygghetsvakten?
 
Det finns några trådar på forumet som behandlat Trygghetsvakten förut...sök efter dessa och du kanske hittar mer info.

Edit: Läste inte ditt inlägg tillräckligt noga, ser att du redan läst andra trådar...antar att du inte fick tillräckligt med info från dessa :)
 
janwide
Sorry. Visste inte att den lämnar ventilerna öppna då den blir strömlös. Ändock har du ju i så fall kvar "det gamla" problemet om den är utan ström. Men självklart är det mycket värre med pluggade ventiler om en avfuktare lägger av.
 
janwide skrev:
Sorry. Visste inte att den lämnar ventilerna öppna då den blir strömlös. Ändock har du ju i så fall kvar "det gamla" problemet om den är utan ström. Men självklart är det mycket värre med pluggade ventiler om en avfuktare lägger av.
Om stömmen går är grunden ventilerad precis som en "vanlig krypgrund". Har tänkt att strypa ventilationen lite genom att sätta cellplast i ventilernas överkant. På så sätt får jag en varmare luftficka mot trossbotten. Ska även isolera marken med 1cm "liggunderlag material". På så sätt hoppas jag på att minimera trygghetsvaktens energiförbrukning.

Tror ni det finns risk för tjällyft om man isolerar marken?
 
Med Trygghetsvakten ska man minska ventilationen och sätta igen de flesta ventilerna vad jag läst. Bra att isolera marken för att inte elförbrukningen ska bli rejält hög vid uppvärmning. Ju högre temp i grunden det är dessto lägre gräns RF% för mögelpåväxt upp till ca 18 grader, dvs det måste till ett värmetillskott som överstiger detta så luften klarar bära mer fuktinnehåll utan fuktutfällning och faktiskt får en lägre RF%. 1cm ska väl ge viss isolering utan att sänka temp i marken för mycket. Beror säkert mycket på hur pass tjälskjutande marken är under huset, blöt jord eller en halvmeter tvättat makadam och sprängsten...
 
Josth skrev:
Med Trygghetsvakten ska man minska ventilationen och sätta igen de flesta ventilerna vad jag läst.
Nej.
Installationsanvisning: "Se till att du har ca: en ventil (15x15cm) per fem meter yttervägg i hela grunden."
 
Josth skrev:
Med Trygghetsvakten ska man minska ventilationen och sätta igen de flesta ventilerna vad jag läst. Bra att isolera marken för att inte elförbrukningen ska bli rejält hög vid uppvärmning. Ju högre temp i grunden det är dessto lägre gräns RF% för mögelpåväxt upp till ca 18 grader, dvs det måste till ett värmetillskott som överstiger detta så luften klarar bära mer fuktinnehåll utan fuktutfällning och faktiskt får en lägre RF%. 1cm ska väl ge viss isolering utan att sänka temp i marken för mycket. Beror säkert mycket på hur pass tjälskjutande marken är under huset, blöt jord eller en halvmeter tvättat makadam och sprängsten...
Har tänkt mig 1 cm isolering. Jag tror inte marken är tjärlfarlig. Däremot har vi lite problem med att stugan rör på sig under vintern. Man ser det på "krusningar" i tapeter.

Jag har sedan tidigare en egenbygd solfångare med samma funktion som solarventi som jag värmt grunden med. Men jag tror att jag har gjort fel. Jag blåser in varm luft i grunden när solen ligger på. Tror att det är bättre att jag bara drar ett rör rakt genom grunden för att värma den. På så sätt får jag ingen onormalt hög ventilation.
 
Jag installerade Trygghetsvakten i sommarstugan maj i år, huset är 76 m2 och jag har två st. TV-enheter. Tyvärr kan jag inte ännu uttala mig om "resultatet", jag har dock ett par Probiks-indikatorer uppsatta som jag ska läsa av i höst (får återkomma om detta). Generellt så har dock RF legat ca 10%-enheter under förra sommarens (höga) värden. I början (maj) arbetade TV inte alls, men nu jobbar den dygnet runt (som förväntat såhär års).

Precis som du så ville jag ha en helt underhållsfri och tyst "pryl" och på så sätt så är jag mycket nöjd. Vi har strömavbrott då och då, men det har inte varit något problem (förutom att min elmätare, typ billig från Clas O, nollat historiken på TV:s elförbrukning).

Förutom TV så har jag kompletterat marktäckningen med plast på en del ställen där det saknades samt lett bort regnvatten en bit från husgrunden.

Jag har inte stängt ventilerna eller gjort någon annan åtgärd på ventilationen.
 
a_elias skrev:
Jag installerade Trygghetsvakten i sommarstugan maj i år, huset är 76 m2 och jag har två st. TV-enheter. Tyvärr kan jag inte ännu uttala mig om "resultatet", jag har dock ett par Probiks-indikatorer uppsatta som jag ska läsa av i höst (får återkomma om detta). Generellt så har dock RF legat ca 10%-enheter under förra sommarens (höga) värden. I början (maj) arbetade TV inte alls, men nu jobbar den dygnet runt (som förväntat såhär års).

Precis som du så ville jag ha en helt underhållsfri och tyst "pryl" och på så sätt så är jag mycket nöjd. Vi har strömavbrott då och då, men det har inte varit något problem (förutom att min elmätare, typ billig från Clas O, nollat historiken på TV:s elförbrukning).

Förutom TV så har jag kompletterat marktäckningen med plast på en del ställen där det saknades samt lett bort regnvatten en bit från husgrunden.

Jag har inte stängt ventilerna eller gjort någon annan åtgärd på ventilationen.
Ok, det låter lovande. Var ligger er stuga? Söderut har vi ju en helt annan luftfuktighet än i norr där vi har vår stuga. Jag hoppas nämligen på att inte trygghetsvakten ska gå dygnet runt under sommaren för mig. Ska du komplettera med extra markisolering?
 
FieroGT skrev:
Ok, det låter lovande. Var ligger er stuga? Söderut har vi ju en helt annan luftfuktighet än i norr där vi har vår stuga. Jag hoppas nämligen på att inte trygghetsvakten ska gå dygnet runt under sommaren för mig. Ska du komplettera med extra markisolering?
Vad spelar det för roll om den går varje dag? Har en TV sen 3 år tillbaka och är jättenöjd. Nu har jag inte koll exakt vad den förbrukar, men inte är det väl några stora mängder. Märker ingen skillnad mot före iaf.

Har inte satt igen några ventiler, har dock bara 4 små.
 
FieroGT skrev:
Ok, det låter lovande. Var ligger er stuga? Söderut har vi ju en helt annan luftfuktighet än i norr där vi har vår stuga. Jag hoppas nämligen på att inte trygghetsvakten ska gå dygnet runt under sommaren för mig. Ska du komplettera med extra markisolering?
I Uppland...jag har bara mätt luftfuktighet förra sommaren och denna. Dock vara förra sommaren väldigt fuktig och denna väldigt torr, faktorer som gör att det är svårt att isolera verkan av en enskild åtgärd. Förra sommaren (då utan TV) hade vi mycket kondens på murarna och RF på 98%. Efter installation i våras så jobbade TV inte alls i maj, juni och halvfart då och då i början/mitten av juli. Nu går den dygnet runt, dock inte fullt ös hela tiden, den verkar väldigt "adaptiv". Max förbrukning ligger på 900 W (två enheter). Har dock tyvärr ingen riktig koll på den ackumulerade elkostnaden, men tror inte det är så blodigt. För mig är det mycket värt att slippa underhålla systemet. Grundmuren är redan isolerad med frigolit, så jag planerar ingen ytterligare åtgärd (om inte Probiks + fuktkvotmätning säger nåt annat förstås...). Vi har inte haft några extrema RF-värden eller kondens i grunden år.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.