Hej!

I det garage jag håller på med vill ägaren nu montera in två stycken fläktar mot befintliga ventilationsuttag i väggen, då de tycker att det blir alledels för varmt där efter de kört in sina jänkarebilar. Dessa fläktar vill de ansluta till i vanliga vägguttag. Som jag förstår vill de ha fläktar liknande PAX som man vanligtvis sätter i badrum.

Fråga: Vad är det som gäller för montering av ventilationsfläktar, är det ALLTID krav på allpolig brytare eller gäller detta bara i våtrum? Finns det öht sådana fläktar med intern strömbrytare och vanlig väggkontaktsanslutning?

De verkar ju inte belasta gruppen så mycket, enligt denna spec drar den ca 12 W

http://www.pax.se/html/flaktar/fakta_sidor/fakta_90.html

/H
 
Frågan har stötts o blötts ett otal gånger - sök på "allpolig" så får du 138 träffar.
Jag tror det kan sammanfattas med: Behövs ej, men kan vara lämpligt.

Liten resumé från forumet:

Man skall säkert kunna bryta strömmen vid underhållsarbete på fläkten, men för det räcker stickpropp, säkring, dvärg och effektbrytare godkända som frånskiljare (ett liggande T med ett kryss över benet) och huvudbrytare(?), åtminstone i hushåll.

Att det står i bruxet för PAX beror på att det i Norge inte finns någon nolla utan två faser.
Har du en PAX 2xx så har dom även brytare som man monterar i/på fläkten som fyller kravet.

Visserligen är det ett krav att en apparat ska föregås av allpolig brytare om det står så i installationsanvisningarna från tillverkaren (vanligtvis fläktar, motorer, maskiner osv). Men läs bruxet noga - det kanske inte uttryckligen föreskriver en allpolig brytare i omedelbar närhet: T.ex: Den elektriska installationen måste förses med en frånskiljare som kan göra produkten strömlös i alla poler med en kontaktseparation på minst 3 mm.

Alla poler brukar innefatta nollan vid 1-faslast med endast faserna vid 3-faslast. Nu kan PAX-fläkten ha en tändtråd också, ofta kopplad till belysningen i rummet. I detta fall så lägger man fas och tändtråd över den 2-poliga brytaren och låter nollan passera.

Till sist kan det ändå vara lämpligt med en allpolig brytare t.ex om fläkten ligger på samma grupp som belysningen - man vill ju kunna mixtra med fläkten med lyset på.
 
PAX har ju även numera en DIY modell med stickpropp
 
Tack för er insikt, vi får se hur det blir. De har ju inte ens vägguttag där de har tänkt montera fläktarna, så jag tror att det lutar åt att jag får klamra lite kulo, och då sätter jag dit en 2pols vridbrytare också.

/H
 
Allpolig brytning gäller ju vid roterande apparater, Pax 200 serien tar man ju lös från bottenplattan och får lång mer än 3mm i kontaktavstånd.
 
Men det lämnar efter sig ett "uttag" utan petskydd. Visserligen små hål, men ändå. Är man där med en blöt trasa för att torka rent så kanske det finns risk för överledning.

Men det är ändå nånting sjukt med detta krav. Allpolig brytare med 3mm brytavstånd (i praktiken en frånskiljare även om det finns ett fåtal strömbrytare med 3mm kontaktavstånd) krävs bara för L+N, inte för D och T-ingångarna. Och hur bra är det att husmodern måste se till att tre (3) stycken strömbrytare står i rätt läge innan rengöring?

Ska det göra riktigt rätt skulle man alltså behöva en 4-polig frånskiljare. Hua!
 
Sedan kan man fundera på om en PAX fläkt är konstruerad för ett sådant driftfall, skulle tro man får byta fläktar med viss regelbundenhet. Är nog bättre att sätta en kanalfläkt på en stos mot ventilen och styra den med en timer.
 
Om dom ska ansluta fläktarna med stickpropp till vägguttag så är de ju lugnt. Drar du ut stickproppen så bryts ju alla poler rätt rejält.

Annars är de som Bo.Siltberg säger. Jag skulle sammanfatta de så här: Står det i installationsanvisningarna att de skall föregås av allpolig brytare så måste den de (om man ska göra en 100% korrekt installation) även om det ibland kan te sig rätt fånigt.

Fast anslutna apparater som ibland kräver service (ventilationsaggregat, motorer, verkstadsmaskiner osv osv) ska man kunna säkert frånskilja från nätet vid service. Och för att säkert kunna frånskilja så ska man ha en allpolig brytare nära maskinen, så att man kan se om någon annan försöker slå på den (Eller om den är ej i direkt närhet till maskinen, ska den vara låsbar)

Just för pax-fläktar så kan man ju tycka att detta är lite fånigt, är ju inte direkt så att fläkten klipper av fingrarna om den skulle starta då man är där och rengör den :rolleyes:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.