Ska riva ut hela köket snart. Nytt golv, köksinredning, vitvaror, rubbet. Från början hade jag tänkt någon form av trägolv och då lägga även under bänkskåp och vitvaror. Men nu blir det nog en del klinkers med golvvärme närmast bänkskåpen. Frågan är hur lägger man för att få allt i samma nivå? Klinkers under bänkskåp känns som "overkill". Ska man fylla ut med något skivmaterial som bygger lika mycket, eller?
 
Drogen skrev:
Ska riva ut hela köket snart. Nytt golv, köksinredning, vitvaror, rubbet. Från början hade jag tänkt någon form av trägolv och då lägga även under bänkskåp och vitvaror. Men nu blir det nog en del klinkers med golvvärme närmast bänkskåpen. Frågan är hur lägger man för att få allt i samma nivå? Klinkers under bänkskåp känns som "overkill". Ska man fylla ut med något skivmaterial som bygger lika mycket, eller?
Fyll med finbetong om det är mer än 10mm, stålglätta och måla över med någon bra färg, typ silikat eller dammbindare.
Håller med om det är "overkill" att lägga plattor som aldrig kommer att synas. Vissa hävdar motsatsen och att det är "fusk". Sunt förnuft, snarare. :)
 
Är å andra sidan klinkerna inte av allra dyraste sort så är det kanske ändå den enklaste och snbbaste lösningen när fixet ändå är blandat..?

Dessutom kan det ju vara tjurigt att få tag i samma klinker om ni av någon anledning skulle vilja ändra på något nån gång i framtiden..
 
Om köket är lite större kör ni säkert med 30x30 plattor. Hur stort är besväret egentligen att lägga två rader till under skåpen?

Vi satte plattor överallt.
 
Jo, men golvvärmen bygger ju en del på höjden också. Golvvärme under bänkarna verkar ju lyxigt bara för att få samma höjd ;)
 
Är det elektrisk golvvärme du skall ha, så bygger den ju så lite att det går att lösa med klinkerfixet. Vissa varianter är t.o.m tillåtna att lägga direkt i fixet.
 
Självklart tapetserar man bakom icke fastbyggda skåp. ;) Skulle jag nu lägga klinker i köket så skulle det nog bli att jag la en skiva typ gips eller nått som håller samma tjocklek som teoretiska höjden (fint ord Buddha;)) men inte hela vägen ut till sockel utan dra in klinker ca 5-10 cm innanför beräknad sockel. Själv vägrar jag lösa socklar och sockelben men kör man med sådana så borde det inte alla vara något problem utan bara att sätta klinker så att det säkert kommer inanför sockel och sedan justera benen när skåpen väl står på plats.
 
Tackar för responsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.