Nu är jag osäker om detta är rätt forumdel, men eftersom det händer utomhus så gör jag ett försök...

Har ett torp på landet, omgiven av åkrar, liten å och en del skog. Närmsta granne kanske 300 meter fågelvägen. Sedan ungefär en dryg vecka har lite konstigheter hänt på tomten, först trodde jag det var min fru som bara var virrig och förlagt saker men nu tror jag kanske att det är något annat.
  • Först så meddelade frun att hennes ena ute-toffel var försvunnen, bara den ena stod kvar där hon lämnade den.
  • En slang som var instucken till en regnvattentunna, som "överfyllningsskydd", var utdragen.
  • En kartong som var ursköljd och skulle återvinnas och var nedstucken mellan ett par trallbrädor för torkning var borta
  • Ett kattkoppel som var prydligt ihoprullad och lagt under regnskydd var upprullat och snurrat runt utemöbler
  • + lite andra småsaker
Eftersom jag inte var på plats i veckan då det hände tyckte jag kan vara alltfrån mänskliga faktorn, kanske toffeln råkade åka med bland skräp, kanske hon glömt att katten varit ute etc etc.

I helgen var jag själv där och blev själv lite konfunderad
  • ovan nämnda slang var borta på söndagmorgon
  • ett par plastkrukor för salladsodling var flyttade på
  • nåt mer var det...minnet sviker
Hursomhelst, vad är det som händer? Spöken? Busig granne? Djur? Min första tanke var att det är en grävling, men jag har inte hört att de samlar på sig saker som tofflor och slangar. Någon som har en vettig idé om vad det kan vara? Eftersom frun för tillfället är ensam där ute under veckorna så känner hon sig lite orolig, att det är nån oönskad som smyger omkring på nätterna eller nåt. :S
 
  • Gilla
08a
  • Laddar…
Milkshaken
kan vara en räv. Eller kanske skator. men troligtvis en räv.
 
min första tanke var : en hundvalp som samlar på saker att tugga på med sina sylvassa mjölktänder :). Kan lika gärna vara en rävvalp också eftersom räven tillhör hundsläkte .....
Skor,arbetshandskar, verktygshandtag typ skruvmejsel, tomma plastkrukor, vattenslang har min valp stulit och tuggat sönder här hemma. Kolla efter spår av sylvassa tänder på dom saker som är kvar :). Har grannen fått en valp? Lägg ett rå köttben som bete och filma . Berätta när du identifierat tjuven
gaia
 
Så rävar stjäl och vågar sig ända fram till dörrknuten? I år har vi inte sett nån räv i trakten, men förra året har jag för mig vi såg en inte långt ifrån. Skator borde vi ha hört om inte annat, men sådana har vi inte mycket runt omkring oss.
 
Mikael_L
Grannen har tydligen en katt som är tjuv, hennes katt har kommit dragandes hem med handskar och annat jox.
 
gaia skrev:
min första tanke var : en hundvalp som samlar på saker att tugga på med sina sylvassa mjölktänder :). Kan lika gärna vara en rävvalp också eftersom räven tillhör hundsläkte .....
Skor,arbetshandskar, verktygshandtag typ skruvmejsel, tomma plastkrukor, vattenslang har min valp stulit och tuggat sönder här hemma. Kolla efter spår av sylvassa tänder på dom saker som är kvar :). Har grannen fått en valp? Lägg ett rå köttben som bete och filma . Berätta när du identifierat tjuven
gaia
Det händer på nattetid (tror jag) så hundvalp eller hund tror jag inte, de har väl en förmåga att vilja skälla också :rolleyes: så dom borde vi ha hört. Tror inte grannen har blivit med hund heller. Men OK, räv låter kanske troligt...kanske skall vara lite försiktig med katten :S Fast man tycker ju att om det är ett djur så borde grejerna ligga några tiotals meter bort, nu är de istället spårlöst försvunna.
 
Rävungar är oförsiktigt nyfikna när de växer upp så de ser inga bekymmer med att skutta fram till huset och kolla om de kan hitta något roligt att leka med. Dock inte sagt att det är en räv hos er givetvis.
Men de är otroligt söta i alla fall. :)
 
Nästan garanterat en räv/rävunge.
När jag var liten (yngre ?) och min far stod på ladugårdsplanen och renoverade traktorn, kom det fram två rävungar i skogsbrynet. De blev alltmer nyfikna, och rätt som det var hade en av dem varit vid traktorn och snott en stålborste. Den lämnades dock ganska snart (var nog inte så rolig)....

Rävungarna blev dock så orädda att de efter en tid åt skorpor ur våra händer. En av dem försökt vid ett tillfälle smita in också, men det satte katten stopp för (jo, det var en STOR katt vi hade så det var rävarna som var rädda för katten och inte tvärtom).

Det försvann aluminiumformar, stövlar med sockar i och allt möjligt. Det mesta hittade vi dock ofta i skogskanten så småningom, eller en bit in i skogen. Inte sällan ganska söndertuggat. När rävarna sedan blev riktigt fullvuxna drog de sig undan in i skogen mer och mer och saker slutade försvinna.
 
Hemmakatten
Vid en fjällvandring för ett antal år sedan så blev vi av med det rökta köttet som låg i en ryggsäck (inte helt stängd) som låg i förtältet. När vi väl vaknat, krånglat oss ur ryggsäckarna och dragit ned blictlåset till innertältet såg vi en fjällräv glatt springandes iväg med vårt kött som var tänkt att räcka en dryg vecka. Senare på morgonen upptäckte vi att även 10 påsar frystorkad mat var borta. Nåväl, vi klarade oss, fick lite öring av snälla fiskare och hårt bröd av andra vandrare.
 
"Vilda" djur kan bli väldigt orädda med tiden. Här hemma har vi just nu problem med skator som upptäckt vilken fantastisk buffé vi dukat upp på trappan. Där står nämligen mat till våra katter utställd i en skål. Skålen står under en stol. I stolen ligger allt som oftast katterna. Vi har flera gånger sett skatorna äta maten trots att bägge katterna ligger i stolen 20 cm ovanför deras huvuden! De värdelösa katterna verkar inte bry sig eller så är de rädda för skatorna konstigt nog.
 
Det är jakt på både räv och skator nu. Fram med bössorna!!!
 
Låt den stackars räven leva, om dess största brott är att stjäla en toffel så...
 
Kanske off topic men varför är det synd om en räv?
Tror du räven lever på tofflor?
Ja ja, helt annat ämne jag vet men kunde inte hålla mig.
 
Nej jag tror inte att räven lever på tofflor. Jag vill ha massvis med rävar runt mig för räven äter bland annat sork och det är betydligt bättre att den äter dem än att jag har dem i huset.
TS har ett torp på landet, omgivet av skog och åkrar. Förhoppningsvis har han vett att låta räven leva där istället för att skjuta den bara för att han kan...
OM det nu är en rävunge som tuggar på saker så kommer det beteendet sluta när den växer upp och då kommer den bara vara av godo för TS iom att den tar just sork istället för att sorken springer in i torpet.
 
Nej då, vilken tjuv det än är så skall den inte skjutas :) Nu är jag inte på plats förräns till helgen men om jag fångar den/de ansvariga på bild så skall det åtminstone publiceras så att de hamnar i skamvrån ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.