Hej,

Bygger nytt hus och letar efter regler kring vilka mått som gäller för innerdörrar. Finns det en minsta bredd som jag är tvungen att följa?

Vad är lämplig bredd för att komma in med t.ex. badkar/bubbelkar.
 
Du skall ha 90-dörrar inne (öppningen skall vara minst 76 cm.) Detta för tillgänglighetskravet, bubbelkaret vet jag inget om...
 
  • Gilla
perganderssom
  • Laddar…
90 dörrar inomhus är ju helt galet... Någon som kan ge mig en länkt till vart jag kan läsa om detta?
 
  • Gilla
BroderEmil
  • Laddar…
Aha! Jag hittade texten i Boverkets Byggregler.

Det är faktiskt bara ett Allmänt råd att passagemåttet bör vara minst 80 cm vid bl.a entré och badrum,

Allmänna råd är inte bindande utan ger rekommendationer och hur man kan eller bör göra.

Grejen är den att jag satte in 80 dörrar inomhus och jag har ingen lust att riva ner och ändra....
 
Fel. Allmänna råd SKALL följas om du inte kan visa att du uppfyller kraven genom att göra det på ditt alternativa sätt. Kravet i ditt fall är 76 cm öppning och det blir nog svårt med 80-dörr.
 
men allt som står i dom reglerna med "bör" skall alltid uppfattas som "skall" dumt men så är det. (tror tom det står i slutet)

finns vissa tillgänglighets krav, numera så skall det vara 90 dörrar på vissa ställen, behöver inte vara det överallt. måste ha 90 dörr in i huset, 90 till ett sovrum på bottenplan och 90 dörr till ett badrum.

allt detta är för att vem som helst skall kunna köpa ett hus, folk som är rörelsehindrade tex.
finns hur mycket som helst bland de reglerna, skall tex vara ett visst mått framför och sidan om en toalett!

men det där med dörrar, så kan man sätta 80 dörrar, om man kan påvisa att det går lätt att byta till en 90 dörr. då bör man tex ha foto på regelverket innan man sätter igen så att säga.
Men om du bygger nytt hus, vad står det på ritningen? och är du osäker, ring och prata med din bygglovsansvarige på kommunen, där kan du få svar. för har du otur (vet jag inte var detta är någonstans) är du en av dom få som får en slutbesiktning av kommunen, och då kan dom kräva vissa saker.
 
Det att se på ritningen är en god idé. Har du fått bygglovet godkänt med 80-dörrar får du såklart bygga med det. Men om de gjort sitt jobb på kommunen är ALLA innerdörrarna (utom möjligtvis till nåt förråd) 90-dörrar.
 
Jag har skickat en fråga till mig KA får se vad han säger.

Kommunen har inte några ritingar med exakta mått, bara en planritning. Den ser man bara yttermåtten på huset, iofs är den skalenlig.

Toaletten kan dom inte komma och säga något då badummet endast är 220 brett. Både wc och handfat är inritat på den väggen.

Annars blir det att använda min aldeles nyinköpta tigersåg och kapa av ett par stålreglar. Men helst vill jag lägga tid på annat bygge...
 
men på byggsamrådet på kommunen så tittade dom väl på ritningarna invändigt på huset mm?
och tyvärr, det med badrummet kan dum faktiskt säga något om. men som sagt, hade ni inte byggsamråd?

tror dom mäter från centrum av toaletten, exakt hur mycket det ska vara vet jag inte, men den ska inte stå upptryckt mot en vägg iaf i sidan.
 
Enligt konstruktörerna på Fiskarhedenvillan så måste alla dörrar på nedre plan vara 90 (undantaget klädkammare). Så på vårt enplanshus så kunde vi enligt dom inte ha 80 dörr till ens ett enda av våra 4 sovrum.
 
Byggsamråd har vi haft men inte diskuterades mått etc. när vi gick igenom ritningarna. Vem som helst kan se att det inte kommer att fungera. Badrummet är ca 210 x 230 cm, har bifogat ritningen.
 
Badrummet borde inte godkänts, men det blev det. Där kan du känna dig lugn.
Däremot är det ju lätt att mäta på ritningen hur breda dörrarna är.
 
som haavard skriver, badrummet ser tight ut efter dagens regler. men har dom inte sagt något så är det bara att köra! men visst är det ritat med 90 dörrar på ritningen? vad jag kan utskilja på din ritnign så är det 90 dörrar. och det ska inte var något annat iheller. sätt 90 annars kan du få problem.
 
Lånar tråden lite om det är ok.
Hur är det när man renoverar ett äldre hus, måste man anpassa dörrbredden? Jag har inga 90 dörrar, sovrummen och köket har 80, bad och WC har 70.
 
  • Gilla
Beerdo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.