Hej!

Tittar på hus i sommarstugeområden där det medges byggrätter på oftast 60 kvm. För att verkligen kunna tänja denna yta till max vid en ev. utbyggnad undrar jag hur man räknar byggytan. Är det grundens yta mot mark eller är det yttre fasad man mäter på (den är ju lite större)? Hur noga är det, millimetrar - centimetrar??

Personligen tycker jag inte om att det är byggytan som är begränsad, vore bättre med boyta som begränsning eftersom man nu "straffas" om man vill bygga välisolerat.

Hur bred takfot tillåts vanligen, finns någon gräns?

Hälsningar Knasen
 
Det är bara den upptagna markytan som räknas.
Inte höjden eller storleken på övre våningsplan!
 
Vi har grundyta 149kvm, byggyta 163kvm.
Man kan uttrycka sig så, "Där det inte regnar på tomten räknas som byggyta" ;D
 
Soory sweli,visst kan det vara regnfritt men ändå inte
räknas som byggyta,ex har du sett lofthus som ofta byggs i fjällen med större ö-v än b-v.
 
I söder räknas byggytan på fasadens utsida.

Dock får takutskjut inte vara mer än 80 cm från fasad, annars flyttas byggytan ut för berörd sträcka. (tex om en altan som är 6 m bred har ett takutsprång på 2 m ökas byggytan med 6 x 1,2 = 7,2 m2)

Vet ej om det är loka bestämmelser ???

 
Tja, du skrev det själv. BPA grupphusområde.

Det är solklart att de regler som vi stackare måste följa inte gäller för byggföretag som exploaterar ett område.

Regelverket är uppsatt för att skydda närboende och natur, men om du inte har närboende utan alla som flyttar dit vet vad som kommer att gälla så har kommunen inget att invända, dvs ingen kan komma till byggnadsnämnden med överklagande.

Naturen skiter dom högaktingsfullt i, om det finns pengar inblandat.
 
Ekke skrev:
Soory sweli,visst kan det vara regnfritt men ändå inte
räknas som byggyta,ex har du sett lofthus som ofta byggs i fjällen med större ö-v än b-v.
Ekke, jag pratar och hus inte friggebod eller lusthus :-/
 
Jag ååååå!
 
Janne_B skrev:
I söder räknas byggytan på fasadens utsida.

Dock får takutskjut inte vara mer än 80 cm från fasad, annars flyttas byggytan ut för berörd sträcka. (tex om en altan som är 6 m bred har ett takutsprång på 2 m ökas byggytan med 6 x 1,2 = 7,2 m2)

Vet ej om det är loka bestämmelser ???
Enl vår komun var takutskjut 50cm utöver det skulle vara byggyta, så vi fick flytta in den för att vi hade redan överskridit gränsen :-/
 
Du kan behålla din kommun, den vart inget bra. ;)
De flesta hus har ju bredare takfotslådor än 50 cm. :(
Finns det fler bud från andra kommuner ??? så rapportera in dem.
 
Sweli skrev:
Vi har grundyta 149kvm, byggyta 163kvm.
Man kan uttrycka sig så, "Där det inte regnar på tomten räknas som byggyta"  ;D
Hos oss i väster har jag fått följande info om byggyta (skall dock kolla en gång till att det verkligen är så här). Om man drar ut taket över t ex verandan räknas det som byggyta. Gör man istället något annat tak över verandan typ plast mm (kanske inte lika snyggt men...) som inte hör till det "riktiga" taket räknas detta ej som byggyta.
Alltså, regnfritt utan byggyta :D
 
En liten korrektion, vi har en grundyta på 147 m2 och
en byggyta på 159,7 m2 ;)
 
Vi får inte bygga en farstukvist då överskrider vi max byggyta. Vi får i stället göra ett litet tak (max 60 cm) med en fristående trappa....
Verkar vara lite olika beroende på i vilken kommun man bor i - lika bra att kolla med berörda parter.
(fast det är inte säkert att det går igenom ändå. Vi pratade med vår kommun - samma gubbe - tre gånger ang. vid vilken höjd vi kunde placera huset eftersom det var lite luddigt specificerat. Hela tiden sade han att det fick vi välja själva men huset får inte vara högre än 7 meter från grunden. Efteråt pratade vi med vår granne som ville lägga sig lite högre än vad han ligger idag men fick avslag. De blev tvugna att spränga ned sig. Skall bli intressant om vi får ligga på den höjd som vi vill, ca. 1 meter ovanför grannen...)

//Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.