Hejsan

Jag funderar lite på att investera i en handöverfräs så jag undrar om någon har et bra tip på vilket märke man skall satsa på. Misstänker att den för 399 på bauhaus inte har den bästa kvaliten.
 
Köpte ett kit på Bauhaus för 200:- inkl moms pga öppnad förpackning, med en fräsmaskin med elektronik (Alpha Tools) och 6 frässtål m 8mm skaft ! Kunde inte låta bli !
Kändes dock hyfsad i spindel etc, men tiden får väl utvisa det. Har en Elu (numera DeWalt ?) som annars kan rekommenderas varmt. Tyst och fin gång med bra precision.
 
Funderar oxå på en h.ö.fräs. Jag har massiva plankväggar, och kör med cirkelsåg och stämjärn för att få spår till vp-rören.

Har ingen uppfattning om hur mycket fräsen avverkar. Har fått för mig att det går ganska sakta att köra 18x18mm. Åsikter?

/Mangelito
 
Med h.ö.fräs blir det en dammig sysselsättning. Du får säkert räkna med att köra 3-4 ggr för ett vp-rör. Skulle råda till en kraftigare märkesmodell. (Om det är mycket som skall fällas in) Det kommer att gälla på maskinen. Räkna med att en del stål kommer att paja.
Spik finns på de mest mystiska ställen ;)
Plankvägg? Tjockare än "normala" 22mm hoppas jag annars blir det inte mycket material kvar bakom snittet.
Har också en Elu (DW) som under många år fått göra rätt för sig :)
 
Timmervägg är kanske bättre ord. De är 75mm tjocka, så det finns gott om utrymme.

Då var de som jag trodde. Fortsätter glatt med cirkelsåg.
 
Jag kan stötta dig Mangelito

Har försökt att köra med höfräsen i stockvägg.
Man ruttnar rätt snabbt, eftersom det krävs just fyra-fem varv för att komma tillräckligt djupt.
Kan möjligen användas för finjusteringar.
 
Är det inte lättare att fästa 22mm råspont som glespanel och köra kabelrören mellan dem?
 
Bob_the_builder
SnickarPelle skrev:
Plankvägg? Tjockare än "normala" 22mm hoppas jag
Host host... ::) 22 mm är väl ingen normal planka, utan snarare en väldigt vanlig bräda... 75 låter däremot som en riktigt rejäl plankvägg. ;)
 
Bob_the_builder skrev:
Host host...  ::) 22 mm är väl ingen normal planka, utan snarare en väldigt vanlig bräda... 75 låter däremot som en riktigt rejäl plankvägg.  ;)
Skönt att fler än jag reagerar på 17 mm:s "plankor" och 45 mm:s "brädor".
För att inte tala om vad bärlina, regel, list, sockel och foder skall heta...
Det är ALLTID skönt att vara en besserwisser...
;)
 
Jag köpte faktiskt den på bauhaus för 399 :- verkar rätt ok menjag har ju inget att jämföra med. Men man kunde i alla fall fräsa med den och 5 års garanti gav dem. Nu skall man bara lära sig använda den ordentligt !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.