Håller på med Easy cover i vårt allrum som har flera hörn och snedtak. Det är inte det lättaste. På ett ställe försökte jag få tapeten att gå från en vägg till en annan vägg med resultatet att den sprack i hörnet. Nu funderar jag åpå att ta sönder den hela vägen och spackla. På en annan vägg med snedtak mot en vägg utan snedtak har jag försökt sätta kant i kant med olika våder på olika väggar. Jag funderar nu på att spackla med ett finger längs hörnorna och sedan slipa. Därefter ska jag måla. Verkar det ok?
Är det någon som hänger med?

Pernilla
 
pillan71 skrev:
Håller på med Easy cover i vårt allrum som har flera hörn och snedtak. Det är inte det lättaste. På ett ställe försökte jag få tapeten att gå från en vägg till en annan vägg med resultatet att den sprack i hörnet. Nu funderar jag åpå att ta sönder den hela vägen och spackla. På en annan vägg med snedtak mot en vägg utan snedtak har jag försökt sätta kant i kant med olika våder på olika väggar. Jag funderar nu på att spackla med ett finger längs hörnorna och sedan slipa. Därefter ska jag måla. Verkar det ok?
Är det någon som hänger med?

Pernilla
Easy Cover ska du lägga kant i kant.. o skära i hörnen..
Skär du inte i hörnen så blir resultatet inte bra
När du sedan målar på väven så blir det skitsnyggt om hörnen e "knivskarpa"
 
  • Gilla
MickeA80
  • Laddar…
Jo, jag har lagt dem kant i kant, men där det blivit glipor pga att jag inte skurit så snyggt eller pga tapeten gått sönder, ska jag spackla och slipa där?

Tips till alla som ska använda Easy cover: blöt ner tapeten först med en svamp så går den inte sönder lika lätt, och smörj in händerna ordentligt eller använd handskar.

Pernilla
fortfarande putt på maken för att han inte vill hjälpa till!
 
pillan71 skrev:
Jo, jag har lagt dem kant i kant, men där det blivit glipor pga att jag inte skurit så snyggt eller pga tapeten gått sönder, ska jag spackla och slipa där?
Nej..
Glipan försvinner när du målar sedan.. måla med MYCKET färg så försvinner det.. (om inte glipan e en centimeter stor klart..)
 
Att man ska använda handskar märkte även jag rätt så fort. Attans vad det stack i mina kontorshänder. Vi satte upp en vägg med easy cover igår. Funderar om det är glasfiber i den där easy covern? Den var väldigt stel att jobba med vilket jag uppskattade då den enkelt gick att flytta runt på väggen.

Låter skönt att färgen täcker i evntuella småspringor. Fick någon här och där på max 1mm men iaf småglipor här och där.
 
Men hur gör man med ytterhörn? Man kan ju inte tapetsera den från två olika håll och mötas i hörnet, då blir det ju vasst som tusan där. :-/
 
Låter inte kul med ytterhörn och easy cover :-/
Jag har inga ytterhörn själv. Men jag tror som du att det blir för skarpa hörn om man gör så.
 
Jag har ett ytterhörn och vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag har tapetserat dem men inte så att de möts, dvs det är en liten glipa som jag hoppas kunna täcka med färg.

Pernilla
 
Nu när jag börjat måla så känner jag att färgen inte alls fyller ut dessa små springor som blidats här och där på ca 1mm. Ska jag försiktigt försöka spackla dessa eller hur göra?
 
Jag rekommenderar inte spackling, men jag har ingen bättre lösning heller tyvärr. :(
När jag råkade tappa en hammare som slog ett hål i den nyuppsatta våden spacklade jag igen hålet, men det syns en tydlig skillnad där när jag sen målat. Det är ju ingen struktur i spacklet, det är det ju däremot på Easy cover! Kanske spackla först och sen trycka en bit easy cover mot det nyspacklade så det bildas struktur i spacklet också....eller jag vet inte....
 
Du är inne på helt rätt spår där – om man måste spackla på en yta som har någon form av struktur så blir det snyggast om man "fuskar" dit struktur, t.ex. med hjälp av en skursvamp, eller som du föreslår med samma material som runt om – easy cover i det här fallet.

För innerhörn vid släta väggar kan jag för övrigt rekommendera latex. Minns tyvärr inte vilken sort jag använde, men det var busenkelt att jobba med: bara att trycka ut en sträng med latexpistol och lätt stryka ut det med ett finger fuktat i vatten med en gnutta diskmedel.
 
Tack för tipsen :) Ska ta och testa att få upp lite struktur med en tvättsvamp. Återkommer med resultat efter jag testat.
 
  • Gilla
Shakeme
  • Laddar…
Det blev sådär :-? Men helt klart bättre än inte alls. Det blev för strukturerat vilket resulterade i att jag fick slipa vilket i sig gav lite för blank yta. Bakom elementet så blev det toppen men där är det ju ingen som ser :p Nåväl vardagsrummet blir 100 gånger bättre än det varit tidigare hur som helst :D
 
T
Har satt EasyCover i hallen och där har jag en massa innerhörn och ytterhörn, fast jag svepte EasyCovern runt alla hörn genom att köra på en massa våtrumslim på dom ställen som skulle vikas runt hörnen sedan lät jag det dra åt sig limmet så att det blev mjukt.

Smorde in händerna också med våtrumslim och "smekte" EasyCovern runt allla hörn och det funkade jävligt bra, slutresultatet blev perfekt :)

Satt för övrigt vådorna "omlott", alltså så dom lappade över varandra och sedan ska jag mitt i med tapetkniven och sedan drog jag bort den överflödiga biten och fick således en praktiskt taget osynlig skarv!
 
  • Gilla
PontusAP och 1 till
  • Laddar…
tank77 skrev:
Satt för övrigt vådorna "omlott", alltså så dom lappade över varandra och sedan ska jag mitt i med tapetkniven och sedan drog jag bort den överflödiga biten och fick således en praktiskt taget osynlig skarv!
Har fösökt det också med mer eller mindre lyckade resultat, beroende på hur hårt den ena våden redan fäst sig vid väggen, och hur rakt jag skurit - lätt att skära snett.

Har tagit paus men förhoppningsvist får jag hjälp med de sista 3 våderna på snedtaket på fredag, för snedtaken fixar jag inte själv. Sen ska det grundmålas och sedan finmålas. Det lär ta ett tag till eftersom jag inte låter arbetet gå ut över barnen utan bara fixar när jag har ledigt och de är i skolan/dagis.

Pernilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.