Jag har sett hos flera hustillverkare att de för sina hus med (kall-)vind har 50 cm lösullsisolering men t.ex. på sina 1 1/2-planshus bara har kanske 36 cm i taken.

Jag ser också rekommendationer (t.ex. http://www.vaxjo.se/VaxjoTemplates/Public/Pages/Page.aspx?id=37047) enligt:

Rekommenderade isolertjocklekar för ett vanligt hus idag:
Vindsbjälklag (lösull) 50 cm
Snedtak (skivor) 40 cm
Ytterväggar 30 cm
Golv mot mark (radiatorer) 15 cm
Golv mot mark (golvvärme) 30 cm


Hur kommer detta sig? Vad är det som gör att man har mindre i snedtak? Är det det faktum att värme stiger och att det därför är den vertikala tjockleken som räknas?

Om man räknar ut det den vertikalatjockleken på isoleringen med 36 cm och 27 grader takvinkel vlider ändå bara drygt 40 cm om jag räknar rätt... (36 / cos(27 grader) ). För 45 grader blir det iofs drygt 50 cm.
 
Det beror kanske på att det försvinner ganska många kvadrat boyta iom att man sänker takhöjden i sneddelen av takstolen. Om jag minns rätt så räknas allt som är över 190 cm takhöjd som boyta . Under 190 cm tror jag det är så blir det biyta!!?? Om man tänker att man isolerar den lutande delen med extra 20 cm så blir det en betydligt större dela av boytan som förvandlas till biyta. Det är den enda förklaringen jag kan komma på.
 
OK, men man kan väl välja att ha samma mått invändigt och "isolera utåt" istället?

I mitt specifika fall undrar jag hur jag bör tänka då jag ska ha öppet upp till nock, sannolikt 27 grader lutning - jag kan inte riktigt se varför jag skulle ha mindre isolering vertikalt än om jag hade vind...
 
Är det det faktum att värme stiger och att det därför är den vertikala tjockleken som räknas?


Det här ligger nog närmast rätt svar! Eftersom värmen stiger rakt upp. Det är även en kostnadsfråga. All isolering över de rekommenderade gränserna kostar mer i material än vad man kan räkna hem i värme sparkostnad.
 
I den sneda delen brukar det vara mindre för att takstolens djup brukar bestämma tjockleken. I ditt fall så skulle jag omlott isolera. Dvs fylla mellan takstolarna med en skiva och sedan lägga en till skiva vinkelrätt mot den. Vilken dimension är det nu. Hur mycket får det plats som det är nu.
 
Mitt hus är inte byggt än, men innermåtten är satta. Frågan är vad yttermåtten blir, alltså hur tjockt taket kommer att behöva vara för att ge samma isoleringsförmåga som 50 cm på vindsbjälklag...och det känns som att isoleringen är den obestämda delen av det hela.

Konstruktionen jag tänker mig är inifrån och ut:
* Innertak
* Installationsskikt, 45 alt 70 mm (isolering)
* Plastfolie
* Isolering, lösull eller skivor
* Luftspalt
* Råspont
* Diffusionsöppen duk
* Läkt
* Betongpannor
 
Redigerat:
  • Gilla
emilbergholm
  • Laddar…
Jag skulle regla på korsvis på befintliga takstolar så det blir ca 40 cm om det inte norpar för mycket av boytan. Jag antar att om du har 1,5 plans hus så kommer väggen vara runt 1 meter hög vid ytterväggarna och om du bygger på takstolarna så minskar ju höjden vid yttervägen vilket du då får ta ställning till om du inte kan göra det redan nu på ritbordet.
 
Nja, mitt hus kommer inte att vara ett 1 1/2-planshus, eller ens 1 3/4-plans.

Låt oss för enkelhets skull säga att det kommer att vara ett plan med ryggåstak, runt 4.90 högt som mest invändigt.

(Vi får se om jag kan få fram en skiss på tvärsnittet, det är lite mer komplicerat än så här... :) )
 
Jag såg inte konstruktionsbeskrivningen när jag skulle svara.
Du kommer alltså ha lösull+ installationsskikt. Då skulle jag nog ändå ha 40 cm. Det blir dyrare när det skall byggas men annars finns risken att du om tio år ångrar dig om kw priset skjuter i höjden kr. Om du har möjlighet att påverka så ta till ordentligt. Värmen stiger som sagt.....det finns program för att räkna på detta. Jag tror Paroc har något på sin hemsida som du kan kika på.
På 60 talet så tyckte man att det var nog så isollerat om det var 10 cm i taket. :D
 
Det låter som om att det påminner om vårat hus dvs med två olika taklutningar. Vi har 55 cm lösull mellan plasten och luftspalten och 18graders lutning 4,3 meter till högsta punkt inomhus
 
Du kan isolera med cellplast utifrån om du vill.
 
OK, ska kolla hos Paroc.

Jag har i största grad möjlighet att påverka än så länge, vi har inte talat med hustillverkare eller dylikt än. Jag har förutsatt att 50 cm isolering var vad som var lämpligt oavsett om det är horisontellt eller lutande, men varje decimeter jag kan spara är värdefull då det finns andra skäl till att försöka hålla nere höjden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.