Hej!

Vi bor i ett kedjehus från 70-talet där huskropparna sitter ihop med grannens garage. Från ovan ser alltså våra hus ut som spegelvända tjocka "L" som ligger efter varandra. Dessa bildar därmed en utemiljö som ligger lite avskilt för respektive familj. Vår tomtgräns går precis vid grannens husfasad.
Vår uteplats är inredd med ett stort altandäck (byggdes av gammal ägare) som går nästan hela vägen fram till grannens fasad samt en klängväxt (vildvin som planterade av gammal ägare) som på sommaren växer upp längst deras fasad. Växten klipps efter varje sommar.

Under vintern snöade det som ni vet väldigt mycket och altanen hade de cirka 4 närmaste meterna mot grannen oskottad snö (ca 1m). Precis intill deras fasad låg destu mindre snö då snön inte kommer in lika på samma sätt utmed den huskroppen. Den snö vi skottat från vårt egna tak låg intill vår egna huskropp, dvs mer än 4 meter från deras huskropp.

Nu är det Augusti och grannen säger sig ha fått fuktskador i deras källare ungefär där vår altan ligger "mot". De säger då att detta har skett på grund av växten alternativt "all" snö på altanen.

Huset är från 70-talet och vi kör med en avfuktare året om, så att det är fuktigt i denna typ av hus källare är inte någon nyhet.

De har kontaktat sitt försäkringsbolag och vill att vi kontaktar vårat. Inget konstigt.

Men innan jag ringer mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar) samt pratar mer med grannen skulle jag vilja veta lite mer.

Är det rimligt att fuktskadan orsakats pga snön på vår dränerade altanen alt vår klängväxt?

Skulle det hela varit bättre om vi inte haft altan och snön istället låg direkt på gräsmattan?

Kan vi bli betalningsskylldiga för att de i detta fall har fått en fuktskada i deras 70-tals källare? Vad tror ni försäkringsbolaget kommer att säga?

Om de behöver dränera runt deras hus kommer de behöva komma in och gräva på vår tomt. Behöver de vårt tillstånd? Vad har de för skylldigheter när det gäller iordningställande av altan samt växt?

Supertacksam för ett snabbt svar
 
Hemmakatten
Verkar inte rimligt att snön på er altan skall ha orsakat fuktskador i grannens källare. Verkar snarare rimligt att grannen har en otillräcklig dränering runt om huset eller att den dränering som eventuellt har funnits är hög tid att byta ut. (Husen är ju från 70-talet.) Vildvinet som växer på grannens fasad är däremot ett otyg eftersom det förstör fasaden.

Försäkringsbolagen tror jag knappast ersätter fuktskador i en källare. Såvitt jag har förstått (är ingen expert men har haft ett par vatten/fuktskador) så ersätts inga skador som beror på att vatten kommer in utifrån, dvs från läckande tak eller genomkällarväggar. Enbart vattenskador som beror på oförutsedda händelser som sönderspruckna vattenrör ersätts.

Jag skulle personligen INTE erkänna något ansvar för grannens fuktskador, vare sig muntligt eller skriftligt. Att grannen vill att du skall ta kontakt med ditt försäkringsbolag är nog för att de hoppas på att det skall finnas någon slags "olycksfalls"-försäkring som täcker deras skador. Men du kan natruligtvis rådgöra med försäkringsbolaget om hur du går vidare med den förutsättningen att ni inte orsakat skadan.

Men, grannen måste bevisa att det är ni som är orsaken till skadorna, vilket jag inte tror går att leda i bevis. Det är ett 40 år gammalt hus, dräneringen torde vara därefter. Och dessutom vet vi inte hur grannen har det i sin källare. Han har kanske inrett den helt felaktigt med organiska material (trä). Han har kanske inte någon luftfuktare mm. Fuktskador kommer inte över en natt, grannen borde ha märkt något (fukt, lukt) under en längre tid och därmed åtgärdat tidigare.

Jag tycker du skall ta det lugnt, låta grannen återkomma, berätta att du inte anser dig skyldig till något fel.

Är det så att grannen behöver dränera om så måste han få tillträde till er mark. Förmodligen står det något i detaljplanen om att grannen har rätt till detta. han måste natruligtvis återställa efter sig. Kolla också i detaljplanen så att det inte står att det t.ex. är förbjudet att anlägga rabatter eller altaner allra närmast grannens fasad.
 
Tack Hemmakatten för ett perfekt svar! Uppskattas verkligen.

Jag tar åt mig av dina tips och ska nu prata med granne och försäkringsbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.