Jpeg format
 
  • husritning skåne.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där långa gången för att komma till tvättsugan ser ut som en typisk "oj, tvättsugan glömde vi".
 
Ny version.
 
  • Version 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2 vån -skulle göra allrum av sovrum som ligger mot söder. Plus - alla sovrum mot norr, minskar ljudspridning mellan våningar allrum -vardagsrum, tror jag det kan behövas om det finns tv i båda rum....
gaia
 
Traditionsbundna hus i våra gamla danska provinser är låga, långa och smala. De har branta tak med vind ovanpå sina bottenvåningar. De är utbyggda i vinkel, så att byggnaden omfamnar en skyddad gård på två eller flera sidor.

För att leva upp till traditionen hamnar man automatiskt i svårigheter när man kommer till dessa byggnaders vindsvåning. Ska man behålla det "skånska" intrycket blir ovanvåningen lätt en smula trång och "korvig". Och vill man bygga "tjockare blir gavlarna orimligt höga med 45-graders takvinkel. Detta upplevdes egentligen inte som något problem förr i tiden, eftersom vinden då användes enbart för simpel förvaring och kanske för att hysa tjänstefolk.

Jag har översatt "vännens" skiss till ett eget förslag med något mindre men mera effektivt nyttjad yta. Observera att vinkeln med vardagsrummet när något smalare än huvudlängan!

På bottenvåningen har jag rensat hårdast. Kvar finns ett ordinärt sovrum plus en liten gästvrå och enkelt badrum/gästtoa. I vardagsrummet har jag slopat den dubbla våningshöjden för vettigare bruk av ovanvåningen. Kakelugnen föreslår jag flyttas till en mer central plats, bland annat för bättre värmeekonomi.

Med höjt fasadliv kan man trixa fram en något rymligare ovanvåning utan att förvanska det skånska formspråket. Dessutom föreslår jag att "vännen" skrotar sina små takkupor på norrsidan till förmån för en enda stor kupa. Därinne blir rummen genast rymligare och lite lättare att hantera. Just denna stora takkupa utgör husets största kompromiss för att kombinera tradition med praktisk användbarhet.

Med lite mer info om tomten och läget skulle troligen mitt förslag blivit helt annorlunda.
 
  • fifo01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fifo02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fifo03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny version.

Familjen kommer behålla öppet upp i nock.

Har ni andra tips att ge ? Var vill ni tex placera kaminen ?
 
  • ny version.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tycker att hallen ser lite rörig ut och tvättstugan svåråtkomlig. Testade med att lägga in en u-trappa istället, vet inte om det får plats men tyckte att det kunde vara värt som ett förslag.

Sen tyckte jag att rummen på övervången såg lite väl stora ut och funderade på om det verkligen kan behövas.
 
  • namnlös.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har familjen ändrat igen i samråd med arktitekt.
 
  • ny version 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.