Mikael_L
Hej.
Heter det underspikning när man klär in takfoten?

Men frågan gäller alltså både kulurval och färgval.

Fasaden ska bli en hyggligt mild nyans av grönt, blandad av slamfärger, vit + grön umbra + oxidgrön.
Takfotsbräda och vindskiva blir antagligen en helvit (typ ncs 0500 eller 0502) i oljefärg vad jag kan förstå är bästa valet.
En del av underspikningen kommer dessutom utgöra tak på en uteplats indragen en bit in i fasaden med taket stickandes ut.

Jag kan för mitt inre se två varianter, antingen helvit, eller att vi blandar en svagt grå nyans av slamfärg naturvit + några % grön umbra (blir alltså ljust grått).

Helt vitt ser kanske snabbare smutsigt och fläckigt ut än svagt grått???

Hur fungerar det med slamfärg till underspikningen?

Ev kan väl underspikningen få samma färg som fasaden, men jag är lite rädd att det blir alltför mycket av det gröna när man befinner sig på uteplatsens under-tak-del.
 
Mikael_L skrev:
Hej.
Heter det underspikning när man klär in takfoten?
Många namn, men det är ett av dem.

Men frågan gäller alltså både kulurval och färgval.

Fasaden ska bli en hyggligt mild nyans av grönt, blandad av slamfärger, vit + grön umbra + oxidgrön.
Takfotsbräda och vindskiva blir antagligen en helvit (typ ncs 0500 eller 0502) i oljefärg vad jag kan förstå är bästa valet.
En del av underspikningen kommer dessutom utgöra tak på en uteplats indragen en bit in i fasaden med taket stickandes ut.

Jag kan för mitt inre se två varianter, antingen helvit, eller att vi blandar en svagt grå nyans av slamfärg naturvit + några % grön umbra (blir alltså ljust grått).

Helt vitt ser kanske snabbare smutsigt och fläckigt ut än svagt grått???
Detta är ju välidgt mycket en smaksak, men jag tycker att en takfot ska vara diskret, gärna lite åt det mörkare hållet, men kanske samma färgskala som fasaden i övrigt. Vindskivor och takfotsbrädor mm kan få uppgiften att sticka ut istället.

Hur fungerar det med slamfärg till underspikningen?
Fungerar lika bra, eller bättre än på fasaddelen. Du får varken vatten eller UV-ljus under takfoten så slamfärg blir bara bra det.

Ev kan väl underspikningen få samma färg som fasaden, men jag är lite rädd att det blir alltför mycket av det gröna när man befinner sig på uteplatsens under-tak-del.
Hur stor blir denna? Är det otänkbart att underspikningen har en färg och uteplatsen en helt annan?
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Ev kan väl underspikningen få samma färg som fasaden, men jag är lite rädd att det blir alltför mycket av det gröna när man befinner sig på uteplatsens under-tak-del.
norrbottenstorpet skrev:
Hur stor blir denna? Är det otänkbart att underspikningen har en färg och uteplatsen en helt annan?
Väggen är indragen 1,4 meter vid uteplatsen, så det kommer väl röra sig om ca 1,9 meter av tak över uteplatsen.

Vill man verkligen göra uteplatstaket vitt och en annan färg till underspikningen i övrigt så är nog det bästa att låta färga underspikningen en takfots bredd även vid uteplatsen. Sen markera en övergång (där fasaden skulle löpt om den inte varit indragen) med lite läkt,list eller ev regel och ev en liten nivåskillnad och sen måla det innanför vitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.