Hej.
Traditionellt så ska man ha en kulör på panelen och en annan på foder, knutar.

Vi har haft helvitt i flera år och förra året målade vi fönsterfoder marinblåa. Nu funderar jag på att måla knutar och vindskivor i mellan mörk grå, altså tre kulörer som tar rätt stor plats på huset. Är det ngn annan som har målat på detta viset, blir det snyggt eller ger det ett  rörigt intryck?

Jag kan tillägga att vi har svarta takpannor och svart plåt.
/CC
 
chris47 skrev:
Vi har haft helvitt i flera år och förra året målade vi fönsterfoder marinblåa. Nu funderar jag på att måla knutar och vindskivor i mellan mörk grå, altså tre kulörer som tar rätt stor plats på huset.


Jag kan tillägga att vi har svarta takpannor och svart plåt.
Vad är det som gör att du inte vill ha samma färg på vindskivor/knutar som på dina fönsterfoder, kan det ha att göra med att taket är svart och att du tycker den marinblå nyansen ligger för nära, eller....??

Spontant känns det, för mig, som att en tredje färg är onödig, jag tycker att det riskerar att stycka upp huset i för många delar :-/ (vitt, grått, blått, svart), men som vanligt en smaksak och inget rätt eller fel ;), men jag skulle inte välja den varianten själv.

Om du nu inte vill ha den marinblå kulören på vindskivor och knutar, kan du istället tänka dig den grå på fönsterfoder??

MVH//Christina.
 
Jag tror det blir för mycket blått om jag dessutom målar vindskivor i blått, dessutom är jag väldigt förtjust i grått. Jag tycker att det borde kunna bli bra, men jag har inte sett någon annan ha den kulörsättingen. Om jag får tid framöver ska jag ta ett kort på huset och färglägga det i photoshop, då vet man säker om det blir bra eller inte.

Tack för råden.
/CC
 
Chris - jag tycker att det låter som en bra idé så länge som du väljer en grå som går bra ihop med den marinblå färgen. Skulle dock också måla upp den först antingen med hjälp av mjukvara eller bara helt enkelt skissa upp på ett papper och färglägga.

Vi gjorde det när vi skulle färgsätta kåken och testade alla möjliga kombinationer. Vi valde till slut det som av vissa kallas stockholmsvitt och har mellangråa foder, vindskivor etc men funderar på att lägga till vinrött :)
I övrigt har vi vita dörrar och samma mellangrå färg på sockeln som på knutarna.

//Sly
 
Vi har gult hus, vita foder, vita vindskivor (bestående av tre 6" där mittersta är grön). Tycker det ger ett mycket livligt och trevligt intryck. Om vindskivorna skulle varit helvita hade det blivit tråkigare. 'Då hade det bara varit en vanlig tråkig gul-vit kåk'.

På carporten som står separat har man iofs valt att bara ha gult och vitt, men där har förra ägaren istället gjort en jättestor (och snygg) sol på gaveln, så den piffar upp det hela istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.