Hej!

Har fått ett badrum fixat av en firma sedan någon vecka tillbaka. De skall egentligen vara klara, men jag har en ganska lång lista på saker som antingen inte är färdiga eller som måste göras om. De jag vet med mig att jag är ganska petig så vill jag kolla två saker med er andra om de kan ses som "fel" eller om de är vanliga lösningar som måste anses vara OK. Övriga saker känner jag mig ganska säker på är sådant som inte kan godkännas.

Följande två saker är det jag funderar på:
1. Är det vanligt (dvs. inget man kan klaga på) att snickaren sätter in en golvtröskel, i ett badrum, som är en centimeter för kort och fyller ut med silikon? Se bild
Tröskel (2 of 1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Den del som är för kort är en separat eklist som är limmad mot tröskeln. Borde vara enkelt att i stället ta en längre list och såga i rätt längd?

2. Väggen har blivit bredare än en vanlig dörrkarm nu när de byggt på med extra gips och kakel. Är det vanligt (dvs. inget man kan klaga på) att man löser detta med att bunta ihop ett antal smala lister för att fylla ut det gap som skapas? Se bild Dörrfoder (2 of 1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
Svaret på fråga 2 är nej, det var verkligen skitfult har aldrig sett den lösningen på ett sånt problem förut. Möjligen fyller man utrymmet med nåt sånt men det ska förstås sitta en heltäckande skiva utanpå.

Jag tycker svaret är nej på fråga 1 också men vet inte vad som kan sägas vara ok, trösklar har jag sett alla möjliga lösningar på. Det vart inte snyggt och betalar jag nån för att sätta dit listen vill jag att denne kan såga exaktare än +/- 10 mm :)
 
Redigerat:
Om det varit i mitt hus så hade jag "kanske" köpt tröskeln, men sagt att eftersom att de ändå måste göra om salningslisterna under fodret så kan de kanske rätta till tröskeln samtidigt...

Listerna under fodret ser för jäkligt ut...
 
B
1:an och 2:an är icke godkända. va det unga eller gamla?
 
Maveric77 skrev:
Om det varit i mitt hus så hade jag "kanske" köpt tröskeln, men sagt att eftersom att de ändå måste göra om salningslisterna under fodret så kan de kanske rätta till tröskeln samtidigt...

Listerna under fodret ser för jäkligt ut...
Instämmer...

Man salar på med EN bit under fodret som utfyllnad.
Har aldrig sett något liknande som detta... grymt fult !
 
Tack för alla kommentarer! Faktum är att jag kommer att kräva att de gör om dörrarna helt och hållet (har två dörrar till badrummet då en går ut till tvättstugan) och då kommer jag att kräva att de löser både salning och tröskel snyggare. (Ville bara kolla att man kan kräva detta.)

Dörrarna måste göras om då de har misslyckats med det mesta vad det gäller dem. Den ena lutar utåt i överkant med ca en centimeter (vattenpass???). Den andra har de mer eller mindre förstört dörrkarmen på då den spruckigt på flera ställen och de kladdat med sillikon i hålen för karmskruvarna för att få fast plastplopparna. De har även fäst dörrfodret dikt an med karmen så att låskolven slår i fodret först i stället för metallblecket i karmen!:S Dörren sitter även snett i karmen så att det nästan är en centimeters glipa mellan dörren och nederkanten av karmen när dörren är stängd.

Det var relativt unga killar som gjorde jobbet, där en av dem var lärling. Det var i och för sig mycket stressigt de sista dagarna, men å andra sidan så gjorde de inte många knop den fösta veckan. (Kom sent och stack nästa omgående på en timmes "frukost", stack hem tidigt etc.)

Har som sagt en ganska lång lista på saker de måste åtgärda, men tar inte upp denna nu. Om de dock vägrar att åtgärda dem så kommer ni få se mer inlägg från mig.:)
 
B
dåligt gjort. prata med företaget. be dom kommma och kolla. säger dom att det är okej så tar du det vidare. betala inget. arbetet är som jag ser ej klart, ej god känt skick.
 
Enligt kontraktet så skall slutbetalning ske efter avslutat arbete. Fick dock räkningen på det totala beloppet i fredags, men kommer inte att betala förrän felen är åtgärdade. Möjligtvis så kan jag gå med på att betala ett visst belopp, men behålla en summa som motsvarar åtgärderna. Faktum är att jag egentligen har rätt till vite då jobbet inte är klart till utsatt datum. Kommer dock inte åberopa detta om inte firman börjar tjafsa.

Förhoppningsvis så erkänner de att det blev diverse fel pga av tidsbristen och rättar till dessa. Gör de inte det så får jag ta in en oberoende besiktningsman.
 
hmmm
flåt men jag sitter faktiskt å skrattar....
för det första: har dom satt in ny karm? isf kan man ta nån stl större å få mindre smyg för att aha en sån stor smyg verkar inte klokt över huvudtaget.
å klyva 4 st foder lr golv list som dom gjort som salning är INGA snickare som gör.

angående din tröskel e bara att beklaga att du fått hem en inkompenent firma som totalt inte förstått nåt om finish....
vad e problemet att kapa en list i rätt mått?

sen att ställa fodret ner mot klinkergolvet gör man inte heller...
brukar lämna 7 mm mellanrum å även klarlacka ändträet.

ska jag vara ärlig så säg att du drar av en stor summa på priset å berätta vad jag skrev här.
sen tar du dit nån RIKTIG hantverkare å betalar han med dom pengarna.
hade aldrig tatt dit dom igen....

mina ord iaf...

mvh
estwing
 
Redigerat:
Du säger att du har fått en faktura på slutbetalningen. Obs, det är då viktigt att du inte bara struntar i att betala den, utan du MÅSTE bestrida den SKRIFTLIGT (brevledes eller mailledes) så snart som möjligt, åberopandes att arbetet inte är slutfört till belåtenhet. Behåll en kopia. Gör du inte detta kan du hamna i svårigheter framöver.
 
Och hur är det med uppviket mot tröskeln? Finns den? Eller bara silikon?
 
inget av dera är snyggt, men trösklen hade jag kunnat köpa, om det inte var för att siliconen lyser upp. men det där med listerna i smygen.. hahaha borde hamna i något arkiv
 
B
dom är nybörjare och kan inget. är som bli opererad av en som gått läkarlinje i ett halv år.
man får höka mycke när det gäller lärlingar. man ser vilka som vill satsa på sitt yrke och ge alla uppgifter dom får ett gott resultat
 
kamilenski skrev:
Och hur är det med uppviket mot tröskeln? Finns den? Eller bara silikon?
Förstår inte exakt vad du avser. Menar du att de skall ha gjort ett uppvik med tätskiktet mot tröskeln? Vet faktiskt inte hur det ser ut under tröskeln då jag inte var där då de gjorde detta. Tröskeln fanns ju även inte på plats när själva tätskiktet gjordes, men de kanske lämnar en lös remsa att vika upp? Om de river dörr och tröskel så bör jag kunna kolla hur de har gjort.

Raceman skrev:
Du säger att du har fått en faktura på slutbetalningen. Obs, det är då viktigt att du inte bara struntar i att betala den, utan du MÅSTE bestrida den SKRIFTLIGT (brevledes eller mailledes) så snart som möjligt, åberopandes att arbetet inte är slutfört till belåtenhet. Behåll en kopia. Gör du inte detta kan du hamna i svårigheter framöver.
Har skickat ett mail till firman med information om att jag inte kommer att betala innan jobbet är klart och listan på saker jag anser att de måste åtgärda. Är väl medveten om vikten av det juridiska då jag hade en rejäl soppa när jag köpte huset. Det slutade dock lyckligt tack vare en bra advokat. :)

Vad det gäller erfarenheten på snickarna/platläggarna så vet jag inte vad jag skall tro. Känns inte som att man kan vara en erfaren snickare om man aldrig har satt upp en dörr tidigare (något han själv berättade). Kanske är det framför allt plattsättning han sysslat med. Dock så känns detta jobb inte så proffsigt det heller, då flera plattor på väggarna inte ligger i "samma plan" som övriga. Dvs. det är "höjdskillnad" mellan de olika hörnen på plattorna. Vet dock inte om detta är vanligt eller bara slarv. Det är dock inte så allvarligt då man inte ser detta utan att titta/känna noggrant.
 
j_f_k skrev:
Förstår inte exakt vad du avser. Menar du att de skall ha gjort ett uppvik med tätskiktet mot tröskeln? Vet faktiskt inte hur det ser ut under tröskeln då jag inte var där då de gjorde detta. Tröskeln fanns ju även inte på plats när själva tätskiktet gjordes, men de kanske lämnar en lös remsa att vika upp? Om de river dörr och tröskel så bör jag kunna kolla hur de har gjort.

.
Det är exakt det jag menar. Mattan ska upp på tröskeln. Ska bilda en enhet med golvet. Man ser tydligt i trösklarna till våtutrymmen ett litet hack. Det är platsen för mattan och tätskiktet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.