Hej
Jag håller på å river lite med mitt kök vilket medför att man kopplar ur uttag under tiden så naturligtvis tar man fram multimetern för att kolla att allt är spänningsfritt.

Tyvärr så upptäckte jag att det ligger 70 volt mellan ledningsrören (stål) och nolla/jord?
Jag härledde problemet till en enda grupp.
Saken är den att det sitter en jäkla massa gummi/tyg-kabel fortfarande i kåken som är från 30-talet.

Naturligtvis ska jag ta hem en elektriker som får kolla på detta, men hur kan det bli just 70 volt om nån kabel är skadad borde det väl bli 240v eller?

Kan man dra nya ledningar i gamla stålrör? Eller blir det å riva hela kåken?

/janne
 
Mät med en spänningsprovare istället eller koppla in t.ex. en glödlampa parallellt med mätpinnarna så kommer du att få ett annat resultat. Multimetern är högohmig och mäter spänningen som uppstår p.g.a. den kapacitiva kopplingen mellan ledarna och röret.

EDIT: Den gamla OVIR'n skulle nog jag försöka byta ändå även det inte skulle visa sig vara något direkt fel på den... Ja, man kan dra FK i bef. plåtrör. Kravet är att man meggar efter
 
Redigerat:
Ska testa med spänningsprovare istället.
Kommer att byta så mycket OVIR som möjligt. Kan man byta plåtrören som ansluter till järnrören till flexslang?

"meggar efter" ???
 
meggar = isolationsmäter, 500V är vanligast att man använder
 
Ska du ändå upp med väggarna så byt dosorna också. Passa på att fundera om vissa vägguttag behövs och om strömbrytarna sitter rätt o.s.v., väldigt lätt att ändra när väggarna är avklädda desto svårare efteråt.
 
Byter så mycket som möjligt.

Fick lite ångest över nya diskmaskinen som drog 2300w, behövs m.a.o en egen 10 A grupp?

Å man får uppenbarligen inte dra 2 grupper i samma rör(finns ett som hamnar ganska bra till annars)?

Då kommer nästa fråga, spisledningen är dragen utanpåliggande in i en mellanvägg där den övergår i ett plåtflexrör(via en aludosa ip 54), är det ok att göra likadant(paralellt med spisledningen) med en enfasledning d.v.s lämplig utanpåliggande kabel till en dosa, flexslang till ett uttag (via ytterligare en dosa?)?

/Janne
 
Ja det är okej, dock är EKRK(kulo) inte godkänd för att dra i rör.
 
Hormoslyr skrev:
Byter så mycket som möjligt.

Fick lite ångest över nya diskmaskinen som drog 2300w, behövs m.a.o en egen 10 A grupp?

Å man får uppenbarligen inte dra 2 grupper i samma rör(finns ett som hamnar ganska bra till annars)?

Då kommer nästa fråga, spisledningen är dragen utanpåliggande in i en mellanvägg där den övergår i ett plåtflexrör(via en aludosa ip 54), är det ok att göra likadant(paralellt med spisledningen) med en enfasledning d.v.s lämplig utanpåliggande kabel till en dosa, flexslang till ett uttag (via ytterligare en dosa?)?

/Janne
En egen 10 A till DM, ja.

Man får inte dra två grupper, dock så får man dra en två eller trefasgrupp. Alltså två eller tre faser och dela på samma skyddsjord och nolla. Men går det att läsa på annat sätt så är det bäst, men möjligheten finns att göra som du vill.

//Patrik
 
Ytterligare en föjldfråga kabeln går dolt i en vägg ca 1,5 m fram till dosan, behövs det spikskydd då? Och var hittar man spikskydd?
 
Jo, dom trådarna hittade jag, men det var mycket snack om märkning och att det egentligen var tvivelaktigt. Hur märker man det yrkesmässigt?

/janne
 
Passerar röret ytligt en regel bakom väggen? Det är bara då spikskydd behövs. Men jag misstänker att det slarvas en hel del med dessa spikskydd...

En två/tre-fasgrupp är inga problem om det görs omsorgsfullt. Märkningen ska vara beständig och tala om att det finns flera faser i kopplingsdosor etc, och vilka så man vet vilka säkringar som ska brytas vid arbete. Tusch utanpå dosorna kan nötas bort men är inte fel för det om den kompletteras med ledarmärkning inne i dosan.
 
Kabeln kommer i så fall passera 2 st reglar, panel kommer att spikas på dessa reglar.

Räknas det som spikskydd om man monterar stålrörsbitar genom reglar?
Kanske är dessutom vettigt att fodra dessa rörbitar med en bit slang?

Kan man gömma utanpåliggande dosor bakom panel, jag tänkte dock göra en lucka i panel åt dosorna så man kommer åt dom ordentligt.

Ytterligare en fråga, det finns inget bra sätt att gå direkt från flexslang till ett utvändigt eluttag( jag antar att monterar en dosa imellan)?

/janne
 
Finns det risk för genomspikning där rören passerar reglarna? Om det är bakom underskåp etc så är nog risken liten. Men ett metallrör utanpå flex-slangen är ju bättre än ingenting.
Gömma dosor får man inte. Kan du inte montera en infälld dosa eller en ROT-dosa som går att sätta ett vanligt lock på?
Menar du flex-slang i vägg som går direkt till utanpåliggande uttag? Det går bra - gör ett stort hål i bottenplattan på uttaget och se till att slangen sitter fast så att den inte åker in i väggen.
 
Ok jag reglar upp så det går plats en kopplingsdosa.

Kan man då köra typ en EKK från centralen genom vägg, skala ekk:n köra dom skalade ledarna i flexrör ner till en kopplingsdosa för att därefter gå till sin förbrukare medelst fk i vanligt flexrör ?

Den gamla IP67 dosan för trefas till spisen ger jag fan i och tar upp ett doshål för densamma i panelen.

/Janne
 
Ja det går bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.