Jag skall dra fram kabel till ett uthus som skall innehålla ett gästrum och liten "snickarboa".

Frågan är vilken kabeltyp är lämplig att lägga i marken?  Hur grov behöver den vara? Avstånd mellan elskåp och uthus är ca 30 m.

/Michael
 
Mikael_L
Jag tror att den kabel du ska använda heter EKKJ.

Grovleken beror ju förståss på vilken effekt du vill ta ut "där borta", men om du drar 3 faser dit som du avsäkrar 3x10 A så borde 4x2,5mm2 fungera bra, eller 3x16A och 4x4mm2.
Dessa ledardimensioner ligger lite högre än vad resp säkring tillåter, men jag tror att det är bra med lite extra area för att undvika spänningsfall.

Om du drar 4 ledare dit så ska du antagligen installera en ny undercentral i uthuset med egen jordfelsbrytare, annars kan du försöka hitta 5x2,5 alt 5x4, då kan du använda befintlig jfb i huset.

Med reservation för ev. felaktigheter, jag är ju trots allt inte någon utbildad elektriker... ::)
Men någon får väl rycka in och rätta isåfall... !!
 
Om du använder fyrledarsystem trodde jag minsta arean på PEN-ledaren var 10mm2, dvs i så fall skulle du minst behöva 3x2.5mm2+1x10mm2.

Det finns många fördelra med att använda femledarsystem så långt som möjligt. Dra 5x2.5 i så fall, eller grövre om du vill kunna ha mer laster.
 
Lite beroende på vad du skall ha i "snickarboan" och gäststugan men lägg EKKJ 4x6+6 så kan du plocka ut en del och har lite överkapacitet.

Men ett tips, köp kabeln själv, låter du en elektriker köpa in den så kan du råka ut för en obehaglig överraskning i form av ocker, du skall inte betala mer än max 50:- + moms anser jag även om elektrikern köper in den.
 
S
Jag förmodar att du bor på landsbygden någonstans och eftersom vi inte vet hur långt ut på elnätet du bor rekommenderar jag definitivt en EKKJ 4x6+6 eller en N1XV 5G6. Allt för att hålla spänningsfall och impedans nere och kortslutningsströmmen uppe.

(PS. 4 kvm kabeln är dyrare än 6 kvm!)
 
Säger också EKKJ 4X6+6 under förutsättning att det är en någorlunda normal miljö.
Sen sätter du en egen central i det "nya" huset med sin egen JFB. På så sätt får du ett vl segmenterat elnät med eget skydd för det huset och du slipper "släcka" allt om du nu råkar utlösa nått i hobbyrummet
 
Tackar för alla råd.
Landsbygden i detta fall är rätt centralt i Örebro ;) och inkommande el till elskåpet är relativt nytt och ligger nära elcentral.

 
S
Se så fel man kan ha ibland ::) men rådet kvarstår iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.