Vad har ni för temperatur i VVB?

  • Antal röster
    39
  • Omröstningen stängd .
Och varför?
 
Jag håller nästan 80 grader. Men vet inte om det är nödvändigt. Bränner kanske för mycket el pga detta?
Funderar över att gå ner till ca 60 grader.
 
Citerar en tillverkare.
* Vattentemperatur
Vattentemperaturen i beredaren bör inte understiga 55°C för att undvika bakterietillväxt (legionella). Fagors varmvattenberedare är förinställda i fabrik för att ge optimal temperatur. *
Så där är en orsak till att inte ha för låg temp.
 
  • Gilla
Miltoy
  • Laddar…
Från Boverket

"I dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterien ska kunna växa till. Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier. Tiden är också viktig när det gäller möjligheten att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder."
 
  • Gilla
androxe
  • Laddar…
nu på sommaren kör jag pannan på elpatron å har 70°c på vintern med pellets 80°c
för att vara säker på att jag har hetvatten
 
ingemar_o skrev:
nu på sommaren kör jag pannan på elpatron å har 70°c på vintern med pellets 80°c
för att vara säker på att jag har hetvatten
Men du kör inte med 80'C in i duschen?
P.s. Hur får du grad symbolen? Jag hittar inget i min mobil!
 
70-79° för att varmvattnet ska räcka längre så slipper man stå och duscha kallt efter sambons långdusch.

För att få °-tecknet så kan man ta fram teckenuppsättning under start/tillbehör/systemverktyg på xp iaf, alternativt ta start/kör och skriv charmap så kan man leta reda på tecken där och kopiera. Hur du gör på mobilen vet jag ej.
 
Sambos dusch? Var glad att du saknar barn i tonåren!
 
Allt beror ju på vilken typ av VV beredare man har.

JHar man tex en CTC EcoEl så behövs inte mer än 43-45 grader medans en gammaldags VV beredare måste hålla över 55grader
 
Nimajneb skrev:
Allt beror ju på vilken typ av VV beredare man har.

JHar man tex en CTC EcoEl så behövs inte mer än 43-45 grader medans en gammaldags VV beredare måste hålla över 55grader
43? Hur kan det vara möjligt?
 
Varmvattenproduktion sker i en genomströmningsväxlare, vilket innebär att varmvattnet produceras efter hand som det används och därför alltid är nytt och fräscht.
Totalt tror jag det är 9 liter som står helt syrefritt i pannan.
Tack vare detta så kan man riskfritt hålla en lägre temp jämfört med äldre typer av VVB.
 
Nimajneb skrev:
Totalt tror jag det är 9 liter som står helt syrefritt i pannan.
Tack vare detta så kan man riskfritt hålla en lägre temp jämfört med äldre typer av VVB.
Buuu. Genomströmnings...
 
Jag har 80 liters beredare som är på 2kw (230V). Den står på max, är väl 80+. "Läckaget" i form av värme från beredaren sägs motsvara en 40 watts glödlampa. Jag kan förstå att man sänker temperaturen, om man har en panna med elpatron och beredare. Det hade jag också, innan jag köpte beredare. Nuvarande beredare drar 7kwh per dygn, ca. 200kwh/mån, omräknat i pengar=under 200kr/mån. Vi är 3 personer i hushållet varav 2 duschar varje dag. Med elpatronen igång i pannan, temp 70gr, med enda syfte att tillverka VV låg vi på ca. 30kwh/dygn, 900kwh/mån dvs. nästan 900kr/mån.
Jag har svårt att se att kostnaden för varmvattnet skulle öka nämnvärt för att man håller en högre temperatur i en VV-beredare, om vi nu inte snackar om en panna. Skulle jag sänka tempen till 60gr så skulle nog inte vattnet räcka till 3 duschar på raken.
Beredaren kostade 2000kr och var intjänad på 3 månader:)
 
inga 80°C duschen här :)
men det tar en stund för pelletsbrännaren att brinna med fullefekt & då vill man inte råka ut för att vv tar slut innan den hinner med förbrukningen
° ² ³ får jag fram genom charater map i datorn
 
M
För er som kanske inte har sett alla avsnitt av Äntligen hemma så sitter det en blandningsventil på VV-beredaren. Denna justerar man så att vattnet är precis så varmt vid tappningsstället att man inte bränner sig. 80gr i beredaren är inte lika med 80gr i handfatet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.