imported_jo skrev:
Jag tror det blir billigast för dig att köpa byggsatsen på jörnträ och anlita en lokal snickare att montera upp det. Talludden är riktigt fina, finns ganska många sånna uppsatta kring skellefteå-umeå vet jag.
Järvenmodellerna är lite mer fjällstuga men riktigt fina dom med.

Härligt att höra att de är fina i verkligheten också.Tror det kommer passa in med en sånt hus i området.

Till er som tvivlar om stallet
Angående Lövångers stall så är jag säkert dum men jag läser priserna på deras hemsida, ett stall utan inredning 7,2x8,4x2,70, dvs man får kanske in två boxar, en spolspilta och en liten sadelkammare, kostar 64200 inklusive moms, platta ca 30000 (utan golvvärme) inklusive moms. Taket kan vi fixa billigt. Dvs runt 100 inklusive moms med frakt och platta, dessutom kommer vi ju som sagt ovan antagligen kunna bygga utan moms eftersom vi kommer klassas som jordbruksenhet. Mycket möjligt att jag glömt bort något, fyll gärna på isåfall.
 
7,2x8,4x2,70

Det är mindre än vårt dubbelgarage...
 
magnuse74 skrev:
7,2x8,4x2,70

Det är mindre än vårt dubbelgarage...

Du tror med andra ord inte att man får plats med två boxar och en sadelkammare i det?
 
Thefluffy skrev:
Du tror med andra ord inte att man får plats med två boxar och en sadelkammare i det?
Har inte den blekaste aning, jag kan överhuvudtaget ingenting om hästar. Det var mest ett konstaterande från min sida. Jag trodde stall var större...
 
magnuse74 skrev:
Har inte den blekaste aning, jag kan överhuvudtaget ingenting om hästar. Det var mest ett konstaterande från min sida. Jag trodde stall var större...

Aha. Ja ett stall kan ha alla möjliga storlekar, i mitt fall vill jag dock endast ha stallet skötselplats i stort sett. Mina hästar trivs på lösdrift, dvs har en stor halmad hall att söka skydd i. Behöver således inte fler än två boxplatser i mitt stall. Därav den lilla ytan :)
 
Thefluffy skrev:
Härligt att höra att de är fina i verkligheten också.Tror det kommer passa in med en sånt hus i området.

Till er som tvivlar om stallet
Angående Lövångers stall så är jag säkert dum men jag läser priserna på deras hemsida, ett stall utan inredning 7,2x8,4x2,70, dvs man får kanske in två boxar, en spolspilta och en liten sadelkammare, kostar 64200 inklusive moms, platta ca 30000 (utan golvvärme) inklusive moms. Taket kan vi fixa billigt. Dvs runt 100 inklusive moms med frakt och platta, dessutom kommer vi ju som sagt ovan antagligen kunna bygga utan moms eftersom vi kommer klassas som jordbruksenhet. Mycket möjligt att jag glömt bort något, fyll gärna på isåfall.
Du kanske vill ha värme, el eller vatten i stallet?
Hur långt ska el, vatten avlopp dras ifrån? Har du 10m eller 100m till el/vatten/avlopp?
Vem bygger det åt dig samt drar el och ordnar VVS? Gör du allt själv?
En platta gör man inte direkt på en leråker det kanske krävs en del markarbeten?
Behövs det fyllnadsmassor till stallet? Behöver du kunna köra ett fordon i närheten av stallet kanske du vill fylla där också så det inte är lervälling.
 
tycker rent ut sagt detta låter som en dröm utan förankring till verkliga priser.
efter alla priser jag fått på senare tid så är inget i närheten av dessa låga priser som ni beskriver.
 
nybyggd
Vet inte hur många gånger jag ska behöva förklara saken för dig? Alla verkar tämligen säkra på att man kan bygga ett hus för runt två miljoner? Stall är som sagt (ett flertal ggr tom, därav min frustration) något som byggs om pengar finnes. Tills detta sker så nöjer jag mig med ett utestall, eftersom jag har hästarna på lösdrift kvittar det för dessa, stall är något jag vill ha för min egna bekvämlighet. Förstår du mer nu? Pris på stall är därför inte särskilt relevant, dock har jag bekantas bekanta som byggt ett litet stall med Lövångers och hamnat en knapp bit under 100 tusen, dock med bra hjälp, under lång tid och mycket egen arbetsinsats. Något vi inte är främmande för heller.
 
Det går säkert bra för dig men lyssna och ta in lite vad alla säger sen bildar du dig en egen uppfattning.
Allt går men alla har så olika förutsättningar samt erfarenheter att det går inte att lyssna vad alla säger.

Ett råd som alltid stämmer är dock att det blir dyrare än vad du tror.
Jag håller koll på kronor och ören på mitt bygge och har jag tagit i för mycket på någon sak i budget kan jag ge mig attan på att denna "vinst" äts upp i nästa sak jag inte tänkt på eller blev dyrare än planerat.
 
Thefluffy, vi har haft ungefär samma budget och lyckats hitta ett Anebyhus, i serie Första Villan (1:A 121) som hamnar strax under 2 milj kr, exkl bygglov och andra myndighetskostnader. Kanske någonting för er?
 
Kontakta Skidstahus. Dom har riktigt bra priser. Vi bygger med dom nu. Ett 2-vån 164 kvm med oinredd övervåning för 2.1mkr. Väljer ni ett litet hus så kan ni säkert komma ner i pris en bra bit!
 
Hoppas att som redan löst valet av hus på 6,5 år. ��
 
Säkerligen är det redan löst, men kanske någon annan hamnar i tråden och får lite tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.