Har ett gammalt timmerhus från 1870-80. Skall under hösten göra om hallen, idag är det brädgolv med linoleummatta på.  Under brädgolvet är det gissningsvis jord direkt (så var i köket iaf).

Drömmen hade varit att få in klinkergolv med golvvärme men då måste väl bjälklaget isoleras? Hur mycket isolering krävs för att det skall vara tillrådligt att lägga in golvvärme? Finns det några risker med att isolera och täta till golvet?

Klinker (eller klickgolv men det känns som ett tråkigt mtrl) är ju väldigt praktiskt i en hall men utan golvvärme blir ju golven iskalla.

Isåfall är ju alternativet att lägga ett trägolv igen, har ni några tips på hur man kan få ett trägolv att bli snyggt och lättskött i en hall med småbarn, hundar, snö och lera?

Skall man satsa på klinker även utan golvvärme?

Hur har ni gjort?




 
Hej kustlöparen!
Jag läste en liknande fråga i Gård & Torps senaste nummer. Där svarade man att det inte går att svara på frågan utan att se hur det ser ut på plats.
För lite ventilation och golvvärme kan åstadkomma problem med fukt.

Personligen tycker jag att klinker utan golvvärme inte är så skönt att gå på.

 

Hej,

Jag har bott i hus med 40 kvm klinker, utan golvvärme. Jag kan inte påstå att det var varmt på golvet ;) men det krävdes att man hade tofflor på sig, iaf jag som är frussen. Barnen gick barfota utan att klaga :)

Lycka Till.

kustlöparen skrev:
Har ett gammalt timmerhus från 1870-80. Skall under hösten göra om hallen, idag är det brädgolv med linoleummatta på.  Under brädgolvet är det gissningsvis jord direkt (så var i köket iaf).

Drömmen hade varit att få in klinkergolv med golvvärme men då måste väl bjälklaget isoleras? Hur mycket isolering krävs för att det skall vara tillrådligt att lägga in golvvärme? Finns det några risker med att isolera och täta till golvet?

Klinker (eller klickgolv men det känns som ett tråkigt mtrl) är ju väldigt praktiskt i en hall men utan golvvärme blir ju golven iskalla.

Isåfall är ju alternativet att lägga ett trägolv igen, har ni några tips på hur man kan få ett trägolv att bli snyggt och lättskött i en hall med småbarn, hundar, snö och lera?

Skall man satsa på klinker även utan golvvärme?

Hur har ni gjort?
 
Har du mullbänksgolv bör du överväga om du inte skall ha det kvar! Under sådana "utgrävningar" då dessa tas bort är det oftast svårt att få till tillräckligt med torpargrund. Det har i regel inte så mycket golvdrag och kan upplevas som ganska varma men förbrukar golvplank snabbare än torpargrund (100 år?). Kräver förstås bra golvplank! Nu för tiden kan vi för lite om mullbänkar men jag tror att det kommer om det snart i tidningen Gård och Torp... Fast på mullbänksgolv skall man inte har linoliematta. Bara skurgolv och gärna en murstock som man eldar i som går ner till fast mark.

Annars är linoliummattor oöverträffligt som ytmaterial i "våta" hallar och helt OK i gamla sekelskiftesmiljöer. Kan dock vara svårt att hitta gamla mönster.
 
jag uttryckte mig nog lite oklart , under en del av huset ligger marknivån några decimeter högre och där är vad du kallar för "mullbänk" i halva huset är det krypgrund.

i dagsläget överväger jag nog trägolv igen eller oisolerad golvvärme med klinkers.
det rör sig endast om 3-4 kvm.

ett hus som använts och verit bebott i över 100år är knappast någon genuin sekelskiftesmiljö utan alla epoker har satt sina spår. jag är heller inte intresserad av återställa till sk "originalskick". tycker det är ganska charmigt när man kan avläsa årsringar på ett hus och se de olika förändringarna, alla epoker skall synas även om man givetvis inte skall behöva tveka om vad det är för hus från början.
vi har tom sparat en plastmatta från 60-70tal i ett rum, kanske mest pga den var hel och ren , blir säkert nåt annat där också om några år.
 
Enligt "alla" jag pratat me (div ingengörer och byggnadsvårdare) skall man undvika golvvärme i gamla hus pg ökad risk för fuktskador. Så du är nog inne på rätt linje med att strunta i det :)
 
vi har klinkers innanför dörren utan värme och därefter trägolv. Funka utmärkt utan värme. Man står bara där när man ska ta av o på skorna och då kvittar det ::) Klinkers är ju kanon för all smuts o så och vårt trägolv är som nytt då det sluppit all stryk av grus och vatten :)

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.