Ja nu växer den fram, verandan som löper runt huset= 60 meter lång. Det är en hel del jobb med detta, och som vanligt bygger jag själv, och räknar med att det skall stå här i 100 år.

Här är stativet till det hela, tryckt och målat.

Här är det i det närmsta färdigt, trappor kommer, sen skall allt målas
IMG_1236.jpg
Haralds stolpkulor sprutas
IMG_1205.jpg






IMG_1199.jpg
 
Redigerat:
Vad är Haralds kulor?
Vilket jobb nu har lagt ner, kul att se!
 
Mycket elegant. Hmm, var det inte du som hade den härliga tomten i Skåne nånstans, följde ditt grundarbete men sen kom jag av mig.

Kjell G
 
Haralds kulor, försökte vara lite skämtsam där, Harald Nyborg, säljer dessa stolphattar med kula på.
Jo det är riktigt Kjell G, tyvärr har tiden inte medgett så många inlägg på Forumet. Men visst det är ett stort bygge att gå på ensam, och nu är jag inte ung precis heller.
 
Haha, då är jag med!
 
Snyggt med veranda runt hela huset. Finns ju alltid någon sida med vindskydd, regnskydd eller sol då :). Säker på att du ska måla slanorna som går mellan stolparna? Tycker det är snyggt som det är och ju mer färg du kladdar på dessto fulare blir det snabbare av väder och vind när färgen börjar flagna.
 
cem77 skrev:
Snyggt med veranda runt hela huset. Finns ju alltid någon sida med vindskydd, regnskydd eller sol då :). Säker på att du ska måla slanorna som går mellan stolparna? Tycker det är snyggt som det är och ju mer färg du kladdar på dessto fulare blir det snabbare av väder och vind när färgen börjar flagna.
Tack för inlägget, men nu är jag ingen älskare av tryckt virke, eller annat virke som får stå utomhus obehandlat, men visst, just nu ser det bra ut. Jo det är ett underhåll man skapar genom att måla virket, men å andra sidan bevarar och skyddar man virket genom att måla det. Nu behöver färgen inte flagna, då är det något som är fel, som t ex dålig färg eller fuktigt virke. Oljefärg är det som gäller för virke som detta, tunnt och flera gånger.
 
Bra kämpat, huset var väl egen konstruktion? och tydligen mycket eget arbete :)
Finns det nån byggblogg, är ju rätt poppis hos somliga ;)

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Bra kämpat, huset var väl egen konstruktion? och tydligen mycket eget arbete :)
Finns det nån byggblogg, är ju rätt poppis hos somliga ;)

Kjell G
Jo, från ritning, konstruktion till byggandet, har utförts av mig själv= ingen medhjälpare. Det funkar liksom inte för mig att ha någon hjälp, för då skall jag avbryta det jag håller på med, för att visa någon hur man gör, det tar längre tid, än att göra det själv. Hyra in någon yrkesman, tja, då är hela grejen med att få det att gå ihop ekonomist, borta. Någon byggblogg har jag inte haft tid med att sätta ihop. Jag sätter in bilder lite här och var på Forumet. Köket är klart, finns bild under Kök.
Tack för Ditt intresse.
 
En Trappa, lite snickarglädje kanske, men det här tycker jag är kul att göra

IMG_1238.jpg
 
Fint, inte överarbetat, följer husets nyfunkis? väl tycker jag.

En fråga; ditt första inlägg och bild två. Har du stora nivåskillnader på tomten? Ramar/klär in med spalje? Tycker mig också se ett stuprör?

Kjell G
 
Hej och Tack. Nej nu är tomten plan, detta är på en sida av Rommelåsen. Det som framskymtar där bakom allt bråte är baksidan av garaget. Finns en plats där under tak, för bra att ha gjejor.
baksidanspalje.jpg
IMG_0063.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.