Hejsan,

Håller på att fixa till ett plank som gjordes förra året utav några hantverkare som jag hade hemma. Det blev inte bra, dåligt fastsatt mot marken, så det är instabilt. Tänkte göra om det själv. Har grävt ner plintar där det går, och använt grövre virke. Blir bra, men så kommer jag till en sektion där det är berg direkt under gräset, och där använder jag stolphållare istället. Typ:
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-238100.aspx

Men jag springer på problem.
Staget på stolphållaren är 18mm, jag har borrat hål i berget med 22mm borr, sedan lagt i ett par skvättar grovbetong, som jag tryckt ner i hålet. Sedan hamrat ner stolphållaren med en minislägga, så att betongen trycks upp och sluter tätt i hålet. Men det blir inte bra...
5 frågor:

1. Har jag rätt teknik? Ska jag göra ett mindre hål tex ett på 18mm och hamra ner stolphållaren i det?
2. Hur gör jag för att få hålet och sedemera stolpen rak? Det är väldigt svårt att borra rakt. Har denna borrhammaren:
http://www.jula.se/borrhammare-1500-w-137391
3. Hantverkarna som var här första året hade gjort ungefär som jag gör, när de satt fast stolphållaren i berget. Borrat, i med betong slå ner stolphållaren. Upptäckte nu, efter ett år, när jag tog bort stolpen att betonget i hålet inte härdat... Det var som gegga bara. Kunde dra upp stolpen, med skon med handkraft (inte undra på att planket var ostadigt).
4. Jag blandar betongen enligt insturktionen på baksidan. Ska jag använda den eller mer/mindre vatten?
5. Gör det något om det regnar under härdningsperioden? Har täckt över så gott det går med pressening.

Hoppas ni finner tid att svara :)

Mvh

Stefan
 
1.Kemankare är det du skall ha , finns på tub du sätter i en fogspruta. Grovbetong funkar inte i ett så litet hål, kanske expanderbetong.

2.Borrar du hålet några mm större än stolpskon så kan du justera medans det härdar tar ca 20-30 min.
 
  • Gilla
Intresserad01
  • Laddar…
finns expanderande betong också som får det tätt.
Har inte koll på priset men det bör vara lite billigare
 
berntsson skrev:
1.Kemankare är det du skall ha , finns på tub du sätter i en fogspruta. Grovbetong funkar inte i ett så litet hål, kanske expanderbetong.

2.Borrar du hålet några mm större än stolpskon så kan du justera medans det härdar tar ca 20-30 min.
Vart hittar man "kemankarare"
Var på k-rauta idag och frågade, och de sa "använd grovbetong, borra några mm större än vad hålet är. Helt fel alltså. Härligt med experter :p
 
Så, nu var jag ute och drog upp stolphållaren och tog bort all grovbetong. Får smita iväg och köpa kemankare. Fungerar pp400 lika bra?
 
Om det är PL400 du menar så är den lite elastisk när den har härdat, det är inte kemankare.
Kem finns i välsorterade bygghandlare Derome, Woddy mm.
 
kör inte pl.....spänn snöre innan du börjar om du kör kemankare det går fort speciellt om de e varmt o töm hålen på vatten,hilti o bender har bra varianter...kan va ett bra alternativ då du kan hålla i rätt läge tills det e hyfsat härdat.
expander funkar lika bra, tror finbetongen inte e någe problem heller fast den krymper något. kör isåfall vanlig konsistens om du använder bruk.
låter som det kanske var lite kallt vid förra gjutningen, även om man lägger på isolering vid gjutning i berg då de e kallt får du frysning då berget leder in kylan....
 
Det går lika bra att blanda till en "sluring" (cement och vatten till ~vällingkonsistens) till en betydligt mindre peng än vad kemankare kostar.

Jag tror däremot inte att du kommer att få ett jättestadigt plank (beroende på höjd) med stolpskon som du länkade till, armeringsjärnet under skon är helt enkelt för klent.

Lycka till.
 
Nyckelmossen skrev:
Det går lika bra att blanda till en "sluring" (cement och vatten till ~vällingkonsistens) till en betydligt mindre peng än vad kemankare kostar.

Jag tror däremot inte att du kommer att få ett jättestadigt plank (beroende på höjd) med stolpskon som du länkade till, armeringsjärnet under skon är helt enkelt för klent.

Lycka till.
Ok. Det låter ju inte så bra. Hur ska jag göra då? På denna stolpen kommer det hänga en grind som väger runt 50kg. Så den behöver vara tokstabil.
Finns det stabilare skor, eller andra alternativ?
 
Denna kanske.
 
  • Stolpspjut och Stolpfäste med platta-mini.jpg
berntsson skrev:
Denna kanske.
Den såg bra ut. Vart htitade du denna?

Hur är tekniken? Ska jag anväda långa bultar som jag drar ner, så jag kan justera i höjd innan jag drar ner kemankaret? Eller armering på något sätt?
 
www.joma.se
Borra 4 hål sätt fast 4st gängstänger med kemankare sätt sedan en mutter på varje g-stång under beslaget och en mutter över , så kan du justera det.
Vet ej var dom säljs, men borde finnas i bygghandeln.
 
berntsson skrev:
www.joma.se
Borra 4 hål sätt fast 4st gängstänger med kemankare sätt sedan en mutter på varje g-stång under beslaget och en mutter över , så kan du justera det.
Vet ej var dom säljs, men borde finnas i bygghandeln.

Tack det ser ut som en "keeper". Får prova detta :)

Vilken dimension på gängstav blir lagom? M10?
 
Beror på hur stora hålen är , men M10 är kanon .
 
stew skrev:
Ok. Det låter ju inte så bra. Hur ska jag göra då? På denna stolpen kommer det hänga en grind som väger runt 50kg. Så den behöver vara tokstabil.
Finns det stabilare skor, eller andra alternativ?
Dom gånger vi bygger plank använder vi plintjärn, det är ett varmförzinkat plattjärn (finns i olika dimensioner) som gjuts fast och sedan monteras stolpen mellan järnen.

I ditt fall kan det bli lite besvärligt eftersom du vill förankra direkt i berget. Har du tillgång till svets så kan du skapa dig en egen konstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.