Hej! Första inlägget - går rakt på sak! :)
Klinker i hall, följande förutsättningar: Villa bygd -81. Bottenplatta i betong, frigolit och ovanpå detta nylagt golvspån. Ett flytande golv således. På detta skall det i hall läggas klinker, ingen golvvärme. I utrymmet "framför", på samma spångolv ligger ett trägolv, 15 mm högt, mer än så ska klinkergolvet helst inte bygga. Hur gör jag bäst? Primea spångolvet och sätta klinker på det eller sätta nån reparationsgipsskiva, sen primea och klinka? Vad jag har förstått av liknande trådar här så skall man klinka på dött underlag. Men nu flyter ju golvspånet ovanpå frigoliten, och det sviktar inte ens lite.
Tacksam för tips!
 
Hej!
hakar på tråde då jag letar efter samma svar...

ska också lägga klinker i hall, krypgrund, golvvärme golvspånskivor.

funderar på om man kan ta en masonit skiva som spikas fast på spånskive golvet med små nubb, för att på detta prima och lägga klinkers (tanken är att om man får för sig att byta/ta bort klinkern om några år, så finns en bra golvsspånskiva under...)
så kärn frågan är den samma, vad ska man ha direkt mot golvspånskivan???

//Nikke
 
Mot spånskivan är det riktig golvgips alternativt flytspackling som gäller om man ska lägga klinker...
6mm renoveringsgips (ytgips) är inte till för golvläggning och masonite lägger man inte heller klinker på.

Än om det verkar som det inte sviktar i dagsläget så är risken att plattor och fogar spricker upp om man inte gjort som man ska göra.
Tyvärr är nog en fräsch nivålist ena vettiga lösningen om man inte vill behöva göra om det en kort tid efter man lagt det utan golvgips el. spackel.
 
Klinker på hallgolv, då krävs skyddsjordade eluttag, får endast installeras av behörig elektriker!
 
Glöm inte takarmaturerna de skall också skyddsjordas!!
 
Lasse001 skrev:
Klinker på hallgolv, då krävs skyddsjordade eluttag, får endast installeras av behörig elektriker!
Allvarligt, e de så? även i min gamla 60-talsvilla? att jag måste jorda uttagen i en hall för att jag lägger klinkergolv? :O:S
Som lekman kan jag så här direkt inte alls fatta varför det skulle vara nödvändigt? Kan Du förklara varför det är så viktigt?
 
Ytterligare än byrokrat regel som elektrikerförbunet lobbat fram i fjollträsk för att hålla medlemmarna med arbete?
 
  • Gilla
JockeU1975 och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Ytterligare än byrokrat regel som elektrikerförbunet lobbat fram i fjollträsk för att hålla medlemmarna med arbete?
Ja antingen det eller så e de nån som driver med oss? :p
 
Som vanligt gäller att: så länge inget händer då är det frid och fröjd, men om ... då är ägaren av anläggningen (fastigeheten, tomten) ansvarig!
 
Om man lägger klinker utan golvvärme på en golvgips så blir knappast golvet speciellt ledande/jordat. Detta är en lite luddig regel som knappt ens de som skrivit föreskrifterna vet hur man ska tolka. Är man osäker kan man mäta hur bra kontakt golvet har med jord.
 
Lasse001 skrev:
Se länk till Elsäkerhetsverket [länk]
Här står det ju att man får ha ojordat i hall.
Detta måste vara ett ickeproblem.
 
Det finns inget krav på att man måste byta till jordade uttag om man lägger klinkers i hall,

/Elektriker Allmän behörighet AB
 
Jag hade ett liknande problem för några år sedan i min hall då jag inte ville att det skulle bygga för mycket.
Underlaget var ett plankgolv (20mm), på detta skruvade jag en skiva renoveringsgips och sedan klinker på detta, hallen var ca 250x140. Detta höll utan problem och då jag rev ned det (pga ombyggnad) så satt plattorna rejält fast.
Detta är inte så man gör, utan en hemmalösning, så man gör det på egen risk.

Är det superviktigt att få dem i samma nivå hade jag chansat och primat spånet och lagt klinker, det blir nog för högt med renoveringsgips och då kan man lika gärna köra flytspackel/golvgips på det riktiga sättet då man ändå inte hamnar i nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.